Hyppää pääsisältöön

Beethovenin konserttojen välittömät ja metatasot

Lars Vogt on ahkeroinut klassisromanttisen musiikin parissa Ondinelle, kamarimusiikissa Christian Tetzlaffin ja hänen siskonsa Tanja Tetzlaffin kanssa useankin levyn verran. Viimeksi tänä vuonna Vogtilta ilmestyi puolestaan ensimmäinen levy Beethovenin Pianokonsertoista koillisenglantilaisen Royal Northern Sinfonian kanssa. Ensimmäisen ja Viidennen eli Keisarikonserton sisältänyt levy oli kiitettävä Beethoven-syklin avaus, unelmoiva, tanssillinen ja kaikin puolin onnistunut kokonaisuus.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Tällä kertaa vuorossa on Kolmas konsertto c-molli, jonka pariksi on päässyt Beethovenin vekkula Kolmoiskonsertto. Melodisesti ja muotonsakin puolesta melko rapsodinen Konsertto viululle, sellolle, pianolle ja orkesterille on haastava niin esittäjälle kuin kuulijalle. Teos hassuttelee monella tasolla: sen melodioissa ja juoksutuksissa on paljon koomisen oopperan elkeitä buffasta tunteikkuuteen; mutta Beethoven on ulottanut piruilun ja leikittelyn myös muodon tasolle käsitellen konventioita hivenen kuin improvisoiden. Kaikki tämä jää esittäjiltä helposti huomaamatta: hupailu ei ole aivan välitöntä ja ilmeistä, vaan se täytyy ikään kuin kaivaa, löytää ja näytellä partituurista esiin.

Tetzlaffin sisarukset ja Lars Vogt ovat sen verran vanhoja kettuja, että hupailun ja tunteiden tasot ja metatasot on partituurista löydetty, mutta mihinkään suureen riehakkuuteen he eivät pyri. Omasta mielestäni teos kestäisi enemmänkin, mutta toisaalta tietynlaisen kompromissin hakeminen liioittelun ja arvokkuuden, komiikan ja pidättyvyyden välille on kai suotavaakin.

Jo keväällä aiempaan julkaisuun asettamani ylisanat pätevät myös Kolmoiskonserttoa seuraavan Beethovenin c-molli-Pianokonserton kohdalla. Vogt kuuluu siihen joukkoon taiteilijoita, jonka voi olettaa tulkitsevan soittamaansa musiikkia puhuvasti ja joustavasti fraseerauksen ja temponkäsittelyn suhteen. Royal Northern Sinfonia on oiva löytö orkesteriksi, joka lähtee Vogtin matkaan Beethovenin konsertoissa, myös tunnelmiltaan hyvin vaihtelevassa c-molli-Konsertossa, hieman unettavasta hitaasta osasta huolimatta. Nyt sitten odotellaan enää Toisen ja Neljännen konserton julkaisemista – ja nehän ovat Beethovenin Pianokonsertoista ne omat lempparini. Ehkä siis palataan asiaan.

Ludwig van Beethoven: Kolmoiskonsertto pianolle, viululle, sellolle ja orkesterille C-duuri; Pianokonsertto nro 3 c-molli. - Lars Vogt, piano ja joht., Christian Tetzlaff, viulu, Tanja Tetzlaff, sello, sekä Royal Northern Sinfonia. (Ondine, ODE 1297-2)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.