Hyppää pääsisältöön

Charles Ivesia inspiroituneimmillaan

Charles Ives, pöytälaatikkoon pitkään säveltänyt vakuutusneuvos, sai tunnustusta vasta eläkeiässä ja ehti nähdä Toisen maailmansodan jälkeisestä maineestaan vain välähdyksiä. Ainutlaatuisen säveltäjän, monella tavalla yhdysvaltalaisen klassisen musiikin pioneerin ja uusklassisten modernistien esikuvan musiikki on nerokkaan yksilöllistä, mutta juuri siksi haastavaa. Joonas Ahonen vastaa haasteeseen samalla mitalla uudella levyllään legendaarisessa Concord-sonaatissa. Levyn täydentää Pekka Kuusiston kanssa tehty tulkinta 1910-luvulla syntyneestä Neljännestä viulusonaatista “Children’s Day at the Camp Meeting”.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kolmiosaisen viulusonaatin sekä Concord-sonaatin korkealle virittynyt spontaani herkkyys ja unenomaisen sujuva kerrostuminen ovat Ivesia parhaimmillaan. Kuusisto ja Ahonen ovat parhaita tavoittamaan virvatulimaisen notkeat sävyvaihdokset, dissonanssin ja konsonanssin pallottelun.

Charles Ivesin Concord-sonaatin neljä osaa on omistettu Massachusettsin Concordissa 1800-luvun puolivälissä toimineille kirjallisuuden transsendentalisteille – soihdunkantajanaan ensiosalle nimen antanut Ralph Waldo Emerson. Tietämisen, tietoisuuden, olemisen ja tuonpuoleisen rajoilla liikkuvat kirjailijat ja filosofit inspiroivat Charles Ivesin säveltämään teoksen, jonka voisi helposti nostaa Beethovenin suurimpien ja Lisztin h-molli-Sonaatin rinnalle. Concord-sonaatissa korostuva monikerroksellisuus kaikkine lainoineen Ivesille rakkaasta musiikista – kuten Beethovenin Viidennen sinfonian alusta – on ylipäätään sekä haastavaa että palkitsevaa. Sonaatin vuoden 1938 kantaesitystä pian seuranneen New Yorkin -esityksen vanavedessä teos nostettiin parhaaksi amerikkalaisen säveltämäksi teokseksi.

Ahonen on kunnostautunut sekä Beethovenin ajan tulkkina vanhoilla pianoilla että uuden musiikin spesialistina. Hän on melko nuoresta iästään huolimatta ehtinyt toimia jo kohta seitsemän vuoden ajan uuden musiikin parhaimpiin yhtyeisiin lukeutuvan Wienin Klangforumin pianistina ja levyttänyt Bis-merkille György Ligetin musiikkia, mukaan lukien huiman Pianokonserton. Tällä levyllään Joonas Ahonen nousee puolestaan kandidaatiksi Suomen parhaaksi pianistiksi.

Charles Ives: Viulusonaatti nro 4 “Children’s Day at the Camp Meeting”; Pianosonaatti nro 2 “Concord, Mass.”. - Joonas Ahonen, piano, Pekka Kuusisto, viulu, ja Sharon Bezaly, huilu. (Bis, BIS-2249)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2017, toimittajana Ville Komppa.

Kommentit
  • Albert Schnelzerin sävelkielessä on tunnistettavaa omaleimaisuutta

    Albert Schnelzerin musiikki toimii.

    Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä. Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole.

  • Spark-yhtyeen onnistunut monityylinen kokonaisuus toimii

    Spark-yhtyeen monityylinen kokonaisuus riemastuttaa

    "Tanssi on muutakin kuin vain liikettä musiikin tahtiin. Se on intohimoa ja elämänjanoa", pohjustaa Spark-yhtye tuoreimman julkaisunsa esittelytekstissä. No mikä ettei, mutta mahtaako kahden nokkahuilun, viulun, sellon ja pianon muodostaman yhtyeen monityylinen kokonaisuus käydä kuulijan jalan alle? Kyllä. Varsinkin kun se tehdään näinkin antaumuksella ja tyylillä.