Hyppää pääsisältöön

Charles Ivesia inspiroituneimmillaan

Charles Ives, pöytälaatikkoon pitkään säveltänyt vakuutusneuvos, sai tunnustusta vasta eläkeiässä ja ehti nähdä Toisen maailmansodan jälkeisestä maineestaan vain välähdyksiä. Ainutlaatuisen säveltäjän, monella tavalla yhdysvaltalaisen klassisen musiikin pioneerin ja uusklassisten modernistien esikuvan musiikki on nerokkaan yksilöllistä, mutta juuri siksi haastavaa. Joonas Ahonen vastaa haasteeseen samalla mitalla uudella levyllään legendaarisessa Concord-sonaatissa. Levyn täydentää Pekka Kuusiston kanssa tehty tulkinta 1910-luvulla syntyneestä Neljännestä viulusonaatista “Children’s Day at the Camp Meeting”.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kolmiosaisen viulusonaatin sekä Concord-sonaatin korkealle virittynyt spontaani herkkyys ja unenomaisen sujuva kerrostuminen ovat Ivesia parhaimmillaan. Kuusisto ja Ahonen ovat parhaita tavoittamaan virvatulimaisen notkeat sävyvaihdokset, dissonanssin ja konsonanssin pallottelun.

Charles Ivesin Concord-sonaatin neljä osaa on omistettu Massachusettsin Concordissa 1800-luvun puolivälissä toimineille kirjallisuuden transsendentalisteille – soihdunkantajanaan ensiosalle nimen antanut Ralph Waldo Emerson. Tietämisen, tietoisuuden, olemisen ja tuonpuoleisen rajoilla liikkuvat kirjailijat ja filosofit inspiroivat Charles Ivesin säveltämään teoksen, jonka voisi helposti nostaa Beethovenin suurimpien ja Lisztin h-molli-Sonaatin rinnalle. Concord-sonaatissa korostuva monikerroksellisuus kaikkine lainoineen Ivesille rakkaasta musiikista – kuten Beethovenin Viidennen sinfonian alusta – on ylipäätään sekä haastavaa että palkitsevaa. Sonaatin vuoden 1938 kantaesitystä pian seuranneen New Yorkin -esityksen vanavedessä teos nostettiin parhaaksi amerikkalaisen säveltämäksi teokseksi.

Ahonen on kunnostautunut sekä Beethovenin ajan tulkkina vanhoilla pianoilla että uuden musiikin spesialistina. Hän on melko nuoresta iästään huolimatta ehtinyt toimia jo kohta seitsemän vuoden ajan uuden musiikin parhaimpiin yhtyeisiin lukeutuvan Wienin Klangforumin pianistina ja levyttänyt Bis-merkille György Ligetin musiikkia, mukaan lukien huiman Pianokonserton. Tällä levyllään Joonas Ahonen nousee puolestaan kandidaatiksi Suomen parhaaksi pianistiksi.

Charles Ives: Viulusonaatti nro 4 “Children’s Day at the Camp Meeting”; Pianosonaatti nro 2 “Concord, Mass.”. - Joonas Ahonen, piano, Pekka Kuusisto, viulu, ja Sharon Bezaly, huilu. (Bis, BIS-2249)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2017, toimittajana Ville Komppa.

Kommentit
  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.

  • Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Tanskalainen säveltäjä ja etnomusikologi Poul Rovsing Olsen (1922–1982) aloitti tyylillisesti aikansa hengessä kaksitoistasävelisyydellä, mutta pyrkimys ilmaisun selkeyteen ja helpompaan omaksuttavuuteen johti siitä luopumiseen 60-luvulla.