Hyppää pääsisältöön

Sopraanon ja kontratenorin liitto onnistuu myös liedissä

Sopraano Carolyn Sampson ja kontratenori Iestyn Davies lyövät hynttyyt yhteen uudella duettolevyllään, joka yhdistää Benjamin Brittenin sovittamia Henry Purcellin lauluja Felix Mendelssohnin ja Robert Schumannin sekä 1900-luvun taitteen englantilaissäveltäjän Roger Quilterin lied-duettoihin ja sooloihin. Pianisti Joseph Middleton on jälleen mukana Carolyn Sampsonin levyllä: kehuin Sampsonin ja Middletonin ranskalaisen Verlaine-levyn taivaisiin vuosi sitten. Aivan kuten silloinkin, Middleton, Sampson ja nyt, romanttisessa ohjelmistossa epätavallinen kontratenori, Iestyn Davies löytävät tekstin ja musiikin liiton saumattomasti.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Henry Purcell oli kiistatta yksi hienoimpia varhaisen barokin laulusäveltäjiä, ja hänen laulunsa saavat kolmikolta kutsuvat esitykset – joukossa on niin oodeja kuin näytelmiin kirjoitettuja lauluja. Benjamin Britten kirjoitti 1940-luvulla useampiin Purcellin lauluihin pianostemmat alkuperäisistä continuolle tai yhtyeelle kirjoitetuista versioista. Shakespearen ajan syvästi tuntevat tekstit ja Purcellin luonteikkaat melodiat kutoutuvat hienosti Benjamin Brittenin oivallisiin pianoadaptaatioihin.

Schumann oli parhaimmillaan romantiikan suunnannäyttäjä, jota ilman 1800-luvun jälkipuoli olisi monelta osin menettänyt yhden tärkeimmistä esikuvistaan. Hänen keskusteleva, soitinmusiikissakin rakkausduettoihin taipuvainen sävellystyylinsä hehkuu ja kukoistaa lied-duetoissa, kuten tähän vuodenaikaan sopivassa opuksen 43 duetossa Herbstlied, Syyslaulu.

Robert Schumann täydellisti duetoissaan romanttisen ilmaisun, mutta on hänen ystävänsä ja tukijansa Felix Mendelssohninkin duetot hienoja – kuten opuksen 77 kolme laulua. Sopraanon ja kontratenorin duetot ovat jännittäviä, ne soivat ällistyttävän hyvin ja korvia hellien, sunnuntaiaamun rukouksen ja elämää kuhisevan vehnäpellon tunnelmat heittävät hienosti laidasta toiseen.

Äänitys on levyllä tehty hivenen etäältä, mikä saattaa olla perusteltua ottaen huomioon tyylillisen kirjon Purcellin konsertoivista barokkilauluista Schumannin hyvin intiimeihin sooloihin – esimerkiksi Iestyn Daviesin hyvin eleettömään ja pyhyyttä tavoittelevaan tulkintaan Goethen Nachtliedistä. Toinen syy etäisempään sointikuvaan voi olla sopraanon ja kontratenorin lähtökohtaisesti erilaisten sointien lähentäminen niiden sekottuessa akustiikassa.

Mendelssohnin ja Schumannin Biedermeier-romantiikan jälkeen paluu Brittein saarille on kuin raikas, suolainen tuulahdus mereltä. Roger Quilterin duettosovitus Shakespearen tutusta laulusta It was a lover and his lass luo sillan takaisin Purcellin aikaan – varsin perusteltuja ovat Quilterin laulut tässä kontekstissa. Ehkä hivenen viihteellisissä, populääriä tyyliä tavoittelevissa lauluissa on hetkensä, ja duetto Love calls through the summer night tuo lempeän kesäisen hellän hetken levyn loppuun.

“Lost is my quiet”. - Henry Purcellin (sov. Benjamin Britten), Felix Mendelssohnin, Robert Schumannin ja Roger Quilterin soololauluja ja duettoja. - Carolyn Sampson, sopraano, Iestyn Davies, kontratenori, ja Joseph Middleton, piano. (Bis, BIS-2279)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2017, toimittajana Ville Komppa.

Kommentit
  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.

  • Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Tanskalainen säveltäjä ja etnomusikologi Poul Rovsing Olsen (1922–1982) aloitti tyylillisesti aikansa hengessä kaksitoistasävelisyydellä, mutta pyrkimys ilmaisun selkeyteen ja helpompaan omaksuttavuuteen johti siitä luopumiseen 60-luvulla.