Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän suppilovahverosta?

Suppilovahveroita Nuuksion metsässä
Suppilovahverot viihtyvät kuusimetsässä sammalpeitteellä. Suppilovahveroita Nuuksion metsässä Kuva: Derrick Frilund / Yle Sieni,suppilovahvero,sienet,vahverot

Lihaton lokakuu, makkaraton marraskuu vai vaihtelua joulupöytään? Metsien kätköistä löytyy mainio vaihtoehto – sienet. Suppilovahverokausi on juuri nyt parhaimmillaan. Kuituja ja D-vitamiinia sisältävä suppis viihtyy kuusen juurella, sammalpedissä.

Suunnista kuusimetsään

Sammalmättäitä kuusimetsässä.
Sammalmättäitä kuusimetsässä. Kuva: Tiina Jensen / Yle metsät,suppilovahvero,ruokasienet,luonto

Suppilovahvero on yleinen ruokasieni Etelä- ja Keski-Suomessa. Ruskea pikkulakki voi olla ensin vaikea havaita pudonneiden lehtien keskeltä, mutta jos löydät yhden, löydät monta. Kellertävä jalka on hyvä tuntomerkki. Suppilovahveroita voi kerätä pitkälle syksyyn, se ei säikähdä pientä pakkastakaan.

Lämpimät syksyt ovat tuoneet suppilovahveron myös Lappiin. Pohjoisessa suppista kannattaa etsiä esimerkiksi kivenkoloista tai vaaranrinteiltä, joilla kasvaa tuoretta kangasmetsää.

Vitamiineja ja kuituja

Sienillä on kiistatta terveysvaikutuksia, vaikka niitä on tutkittu melko vähän. Ne sisältävät hivenaineita, kuituja ja jonkin verran proteiinia, mutta vain vähän energiaa. Erityisen terveellisiä ruokasieniä ovat kantarellit, suppilovahverot ja herkkutatit.

Sienet sopivat erityisen hyvin kasvissyöjien tai vegaanien ruokavalioon, koska ne antavat varsinkin vegaanien ruokavalioon lisää proteiineja. Sienissä on myös terveysvaikutteisia beetaglukaanikuituja. Kuidut hellivät vatsaa, tasoittavat verensokerin heilahteluja ja alentavat kolesterolia.

Suppilovahveron ja vähärasvaisen naudanlihan ravintoarvojen vertailua (Fineli):
Suppilovahvero 100gVähärasvainen naudanliha 100g
energiaa 101 kJ (24kcal)energiaa 507 kJ (121kcal)
proteiinia 2.2 gproteiinia 21.1 g
D-vitamiinia 15.4 µgD-vitamiinia 0.2 µg
kaliumia 450.0 mgkaliumia 317.0 mg
rautaa 0.8 mgrautaa 2.4 mg
sinkkiä 0.8 mgsinkkiä 4.9 mg
seleeniä 18.0 µgseleeniä 16.4 µg

Möyriikö vatsa vai eikö koostumus miellytä? Herkkävatsaisille sienet voivat aiheuttaa vatsanväänteitä, mutta kuivattuna sienet voi myös rouhia jauheeksi ja lisätä ruokaan mausteen tavoin. Sienten kuivaaminen säilyttää myös parhaiten sekä niiden maku- että ravintoarvot.

Sienet ja lääketiede

Kuivattuja suppilovahveroita lasipurkissa.
Kuivattuja suppilovahveroita lasipurkissa. Kuva: Tiina Jensen / Yle suppilovahvero,luonto,ruokasienet

Monet sienet sisältävät myös erittäin mielenkiintoisia yhdisteitä, joilla on todettu muun muassa antibakteerisia, tulehduksia hillitseviä, kipuja lievittäviä ja syöpäsoluja tuhoavia vaikutuksia. Sienitieteilijä Robert Rogersin teoksen Fungal Pharmacy (2011) mukaan sienillä on todettu ainakin 126 eri lääkkeellistä vaikutusta. Varsinaiset lääkinnälliset sienet ovat yleensä kuitenkin puiden kyljissä kasvavia kääpiä.

Kerää vain sieniä, jotka tunnistat ja tarkista miten keräämäsi sienet tulee valmistaa.

Yle Luonto – liity joukkoomme Facebookissa!

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Luonto