Hyppää pääsisältöön

Angela Hewitt jatkaa Scarlatti-nautiskeluaan

Domenico Scarlattin sonaatit ovat kosketinsoitinmusiikin aarteisto, josta riittää ammennettavaa. Tähtipianisti Angela Hewitt ammensi noista yli viidestäsadasta sonaatista levyllisen jo pari vuotta sitten, muttei malttanut lopettaa. Nyt Hyperion on julkaissut Hewittin toisen Scarlatti-levyn, joka keskittyy harvinaisempiin mutta Hewittin henkilökohtaisesti kokemiin sonaatteihin.

Scarlatti / Hewitt
Scarlatti / Hewitt Uudet levyt

Hewitt on loistava pianisti: teknisesti tarkka ja tulkinnallisesti sekä henkevä että huumorintajuinen. Mutta radikaali hän ei ole. Edes syvällinen periodiymmärrys ei ainakaan vielä ole houkutellut Hewittia irti konserttiflyygelin traditiosta. Onneksi Scarlattin sonaatit ovat tarpeeksi radikaaleja sellaisinaan, ja Hewitt saa välitettyä niiden kosketinsoittimelliset ja sävellysmuodolliset leikit kuulijalle soittamalla luonnollisesti, kuin silittäisi sekä soitinta että musiikkia myötäkarvaan.

Muutamassa sonaatissa Hewitt käsittelee rytmejä hieman laiskasti, jolloin kuulija hukkaa pulssin; mutta enimmäkseen jokaisen sonaatin karaktääri hahmottuu kirkkaana ja omaleimaisena, usein vieläpä tanssin kautta. Oma lukunsa ovat Scarlattin harvat hitaat tai muuten melankoliset sonaatit, joita Hewitt muotoilee erityisen hellästi muttei sentimentaalisesti.

Mikä parasta, Hewitt on itse kirjoittanut jokaisesta sonaatista pienen mutta vilpittömän esittelyn, joka oivallisesti avaa sonaatin rakenteen ja merkityksen ja Hewittin tulkinnallisen näkemyksen. Kosketinsoittajien sielunmaisema näkyy kirkkaana, jos levyä kuuntelee vihkonen kädessä.

Domenico Scarlatti: Sonaatteja, osa 2. - Angela Hewitt, piano. (Hyperion, CDA68184)

Kuuntele Uudet levyt 3.11.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.