Hyppää pääsisältöön

Oboekonsertot kaipaisivat periodiväriä

Barokin aikaan oboe oli suosittu soolo- ja obligato-soitin. Sille on tarjolla lukuisia konserttoja, joiden ilmaisu tosin keskittyy laululliseen melodiikkaan. Viime aikoina tätä aarteistoa on levytetty pääosin barokkioboella ja periodiorkesterilla, joten on kiinnostava kalibroida korvat ja kuunnella, kuinka virolainen huippuoboisti Kalev Kuljus ja Liettuan kamariorkesteri selviävät modernein soittimin, kun nuottitelineellä on Vivaldin, Marcellon, Telemannin ja Bachin keskeiset oboekonsertot.

Kalev Kuljus / Oboe Concertos
Kalev Kuljus / Oboe Concertos Uudet levyt

Ensi kuulemalta levystä huomaa, että barokkioboen pehmeämpi, vähemmän fokusoitu ääni antaisi ilmaisuun enemmän inhimillisyyttä kuin moderni, kiiltävä soitin. Moderni oboe tuntuu myös vievän tilaa orkesterin värisävyiltä - tai sitten Liettuan kamariorkesteri ei ole tottunut tekemään affekteja rohkeilla soinneilla, jolloin musiikkiin tulee filharmonisen hienosteleva ote.

Mutta samoin ensi kuulemalta huomaa, että Kalev Kuljus kyllä osaa asiansa. Hän soittaa levollisesti, puhtaasti ja sielukkaasti, vaikka rohkeutta puuttuu. Erityisesti kunnioitan sitä, että Kuljus muotoilee korukuviot tarkasti ja modernisti, yrittämättäkään ammentaa periodiosaajien kikkavarastosta.

Moitteen sijaa ei löydy myöskään Liettuan kamariorkesterin soitosta, joka hieman värittömänäkin on ilmavaa ja kevyttä. Etenkin tanssillisten, nopeiden osien kuvioinnit sujuvat esimerkillisesti. Erillisen kapellimestarin kanssa Kuljus tosin olisi ehkä voinut ottaa lisää vapauksia orkesterin pulssin kärsimättä.

Levy on parhaimmillaan Telemannin ja Bachin konsertoissa, kun Kuljus soittaa oboe d'amorea. Syvempi, pehmeämpi soolosoitin lisää kokonaisuuteen sitä herkkyyttä ja syvällisyyttä, jota barokkisäveltäjät oboessa arvostivat. Myönteistä on myös se, että levy-yhtiö Alban hyvät suhteet Baltian alueen hienoon musiikkiosaamiseen ovat välittyneet Timo Ruottiselta uudelle johtajalle Erkki Nisoselle.

Konserttoja oboelle ja oboe d'amorelle, säv. Vivaldi, Marcello, Telemann ja J.S. Bach. - Kalev Kuljus, oboe ja oboe d'amore, ja Liettuan kamariork. (Alba, ABCD 411)

Kuuntele Uudet levyt 3.11.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.