Hyppää pääsisältöön

Oboekonsertot kaipaisivat periodiväriä

Barokin aikaan oboe oli suosittu soolo- ja obligato-soitin. Sille on tarjolla lukuisia konserttoja, joiden ilmaisu tosin keskittyy laululliseen melodiikkaan. Viime aikoina tätä aarteistoa on levytetty pääosin barokkioboella ja periodiorkesterilla, joten on kiinnostava kalibroida korvat ja kuunnella, kuinka virolainen huippuoboisti Kalev Kuljus ja Liettuan kamariorkesteri selviävät modernein soittimin, kun nuottitelineellä on Vivaldin, Marcellon, Telemannin ja Bachin keskeiset oboekonsertot.

Kalev Kuljus / Oboe Concertos
Kalev Kuljus / Oboe Concertos Uudet levyt

Ensi kuulemalta levystä huomaa, että barokkioboen pehmeämpi, vähemmän fokusoitu ääni antaisi ilmaisuun enemmän inhimillisyyttä kuin moderni, kiiltävä soitin. Moderni oboe tuntuu myös vievän tilaa orkesterin värisävyiltä - tai sitten Liettuan kamariorkesteri ei ole tottunut tekemään affekteja rohkeilla soinneilla, jolloin musiikkiin tulee filharmonisen hienosteleva ote.

Mutta samoin ensi kuulemalta huomaa, että Kalev Kuljus kyllä osaa asiansa. Hän soittaa levollisesti, puhtaasti ja sielukkaasti, vaikka rohkeutta puuttuu. Erityisesti kunnioitan sitä, että Kuljus muotoilee korukuviot tarkasti ja modernisti, yrittämättäkään ammentaa periodiosaajien kikkavarastosta.

Moitteen sijaa ei löydy myöskään Liettuan kamariorkesterin soitosta, joka hieman värittömänäkin on ilmavaa ja kevyttä. Etenkin tanssillisten, nopeiden osien kuvioinnit sujuvat esimerkillisesti. Erillisen kapellimestarin kanssa Kuljus tosin olisi ehkä voinut ottaa lisää vapauksia orkesterin pulssin kärsimättä.

Levy on parhaimmillaan Telemannin ja Bachin konsertoissa, kun Kuljus soittaa oboe d'amorea. Syvempi, pehmeämpi soolosoitin lisää kokonaisuuteen sitä herkkyyttä ja syvällisyyttä, jota barokkisäveltäjät oboessa arvostivat. Myönteistä on myös se, että levy-yhtiö Alban hyvät suhteet Baltian alueen hienoon musiikkiosaamiseen ovat välittyneet Timo Ruottiselta uudelle johtajalle Erkki Nisoselle.

Konserttoja oboelle ja oboe d'amorelle, säv. Vivaldi, Marcello, Telemann ja J.S. Bach. - Kalev Kuljus, oboe ja oboe d'amore, ja Liettuan kamariork. (Alba, ABCD 411)

Kuuntele Uudet levyt 3.11.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Musiikkiteknologian opiskelija Kaj Mäki-Ullakko: "Tein ensimmäisiä midi-sävellyksiä isäni MikroMikko-tietokoneella."

    Tutustu Sibelius-Akatemian opiskelijaan.

    Kokkolan Estarditaiteen koulu saa pisteet Kaj Mäki-Ullakolta: "Rehtori Alf Mylläri otti minut siviilipalvelukseen ja teorianopettaja Tommi Peltola sai minut kiinnostumaan musiikin teoriasta toden teolla!" Kaj tavattiin Kantapöydän opiskelijatreffeillä Musiikkitalossa 22.11.2017. Kuka? Olen Kaj Mäki-Ullakko, syntynyt Vantaalla 21.12.1987. Aloitin kitaransoiton isäni kitarall

  • EBU:n musiikkivaihto 50 vuotta - ei pelkkää Euroviisua

    Ei pelkkää Euroviisua

    EBU:n eli Euroopan yleisradioliiton musiikkivaihto täyttää tänä syksynä 50 vuotta. Pyöreitä vuosia juhlitaan maanantaina 27. marraskuuta suoralla konsertilla Lontoosta. Mitä tämä musiikkivaihto tarkalleen tarkoittaa? EBU-yhteistyö on paljon muutakin kuin Euroviisuja. Marraskuun 27.

  • "Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken"

    Näppärit jatkavat pelimanniperintöä ja kehittävät sitä.

    Kaustislainen pelimanni ja pedagogi Mauno Järvelä on syntynyt kansanmusiikin keskelle. Hänelle lapsuus oli jatkuvaa musiikin vaikutteiden imemistä. Yksi vahvoista muistoista on pelimannilava. Lapsuuden häistä hän muistaakin nimenomaan pelimannilavan ja sen, miten hän istui kuuntelemassa, kun pelimannit soittivat. - Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken, se oli semmonen juttu, ettei muilla ollut väliä, hän toteaa.

  • Vladimir Agopov voitti Lied-sävellyskilpailun 2017

    Katso kaikki palkinnot & finaaliesitykset.

    Kokenut konkari, säveltäjä Vladimir Agopov voitti lauantaina 18.11. pidetyn Yrjö Kilpinen -seuran järjestämän ensimmäisen Lied-sävellyskilpailun laulusarjallaan Four songs to the poems by William Blake. Ensimmäinen palkinto on suuruudeltaan 5.000 euroa.