Hyppää pääsisältöön

Oboekonsertot kaipaisivat periodiväriä

Barokin aikaan oboe oli suosittu soolo- ja obligato-soitin. Sille on tarjolla lukuisia konserttoja, joiden ilmaisu tosin keskittyy laululliseen melodiikkaan. Viime aikoina tätä aarteistoa on levytetty pääosin barokkioboella ja periodiorkesterilla, joten on kiinnostava kalibroida korvat ja kuunnella, kuinka virolainen huippuoboisti Kalev Kuljus ja Liettuan kamariorkesteri selviävät modernein soittimin, kun nuottitelineellä on Vivaldin, Marcellon, Telemannin ja Bachin keskeiset oboekonsertot.

Kalev Kuljus / Oboe Concertos
Kalev Kuljus / Oboe Concertos Uudet levyt

Ensi kuulemalta levystä huomaa, että barokkioboen pehmeämpi, vähemmän fokusoitu ääni antaisi ilmaisuun enemmän inhimillisyyttä kuin moderni, kiiltävä soitin. Moderni oboe tuntuu myös vievän tilaa orkesterin värisävyiltä - tai sitten Liettuan kamariorkesteri ei ole tottunut tekemään affekteja rohkeilla soinneilla, jolloin musiikkiin tulee filharmonisen hienosteleva ote.

Mutta samoin ensi kuulemalta huomaa, että Kalev Kuljus kyllä osaa asiansa. Hän soittaa levollisesti, puhtaasti ja sielukkaasti, vaikka rohkeutta puuttuu. Erityisesti kunnioitan sitä, että Kuljus muotoilee korukuviot tarkasti ja modernisti, yrittämättäkään ammentaa periodiosaajien kikkavarastosta.

Moitteen sijaa ei löydy myöskään Liettuan kamariorkesterin soitosta, joka hieman värittömänäkin on ilmavaa ja kevyttä. Etenkin tanssillisten, nopeiden osien kuvioinnit sujuvat esimerkillisesti. Erillisen kapellimestarin kanssa Kuljus tosin olisi ehkä voinut ottaa lisää vapauksia orkesterin pulssin kärsimättä.

Levy on parhaimmillaan Telemannin ja Bachin konsertoissa, kun Kuljus soittaa oboe d'amorea. Syvempi, pehmeämpi soolosoitin lisää kokonaisuuteen sitä herkkyyttä ja syvällisyyttä, jota barokkisäveltäjät oboessa arvostivat. Myönteistä on myös se, että levy-yhtiö Alban hyvät suhteet Baltian alueen hienoon musiikkiosaamiseen ovat välittyneet Timo Ruottiselta uudelle johtajalle Erkki Nisoselle.

Konserttoja oboelle ja oboe d'amorelle, säv. Vivaldi, Marcello, Telemann ja J.S. Bach. - Kalev Kuljus, oboe ja oboe d'amore, ja Liettuan kamariork. (Alba, ABCD 411)

Kuuntele Uudet levyt 3.11.2017, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit
  • Albert Schnelzerin sävelkielessä on tunnistettavaa omaleimaisuutta

    Albert Schnelzerin musiikki toimii.

    Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä. Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole.

  • Spark-yhtyeen onnistunut monityylinen kokonaisuus toimii

    Spark-yhtyeen monityylinen kokonaisuus riemastuttaa

    "Tanssi on muutakin kuin vain liikettä musiikin tahtiin. Se on intohimoa ja elämänjanoa", pohjustaa Spark-yhtye tuoreimman julkaisunsa esittelytekstissä. No mikä ettei, mutta mahtaako kahden nokkahuilun, viulun, sellon ja pianon muodostaman yhtyeen monityylinen kokonaisuus käydä kuulijan jalan alle? Kyllä. Varsinkin kun se tehdään näinkin antaumuksella ja tyylillä.