Hyppää pääsisältöön

Näin paljon perheautot ovat kasvaneet 40 vuodessa – nykypäivän perusvolkkari on kuin 70-luvun taksi-Mersu

Grafiikkakuva VOlksvagen Golfin ulkomittojen kasvamisesta vuodesta 1974 vuoteen 2017
Grafiikkakuva VOlksvagen Golfin ulkomittojen kasvamisesta vuodesta 1974 vuoteen 2017 Kuva: YLE / SAMPO SOVERI autot,Volkswagen

Monet suositut perheautot ovat pidentyneet neljässäkymmenessä vuodessa reilulla puolella metrillä ja painoa on tullut puolet lisää. Auton mallinimi on silti saattanut pysyä samana. Turvallisuutta painon kasvu on parantanut.

1970- ja -80 -luvun Mercedes-Benzin E-sarjalaiset (W123) tunnetaan Suomessa legendaarisina ”taksi-Mersuina”. Edustusluokan autoksi luokiteltu järeä ja tilava auto sain lisänimensä siitä, että ne olivat erityisen suosittuja taksikäytössä.

Monelle voi tulla yllätyksenä, että nykyaikainen alempaan keskiluokkaan kuuluva tavallinen perheauto painaa valmistusmateriaalien keventymisestä huolimatta suurin piirtein yhtä paljon kuin taksi-Mersu.

Ei siis ihme, että uudet henkilöautot tuntuvat ajossa jämäkiltä.

Kuva Mercedes-Benz W123 (E-sarja) 1977 -autosta
"Taksi-Mersu" eli Mercedes-Benz W123 (E-sarja) vuosimallia 1977 Kuva Mercedes-Benz W123 (E-sarja) 1977 -autosta Kuva: Niko Tiilikainen Mercedes-Benz,taksit

Esimerkiksi maailman toiseksi myydyimmän henkilöauton eli Volkswagen Golfin korimalli on kasvanut vuodesta 1974 alkaen yli puoli metriä pituutta. Painoa on tullut lisää yli 400 kiloa.

Nykypäivän keskikokoisen 1,4-litraisella koneella varustetun Golfin omamassa on 1291 kiloa, kun kevyimmän taksi-Mersun vastaava massa oli 1340 kiloa.

Ei siis ihme, että uudet henkilöautot tuntuvat ajossa jämäkiltä.

Autojen kasvu johtuu muun muassa siitä, että nykyautoissa on paljon laitteita ja järjestelmiä, jotka lisäävät turvallisuutta sekä ajo- ja matkustusmukavuutta.

Muun muassa kehittyneet turvakorit, turvatyynyt, ABS:t, ilmastoinnit ja ajotietokoneet antureineen vaativat tilaa ja kasvattavat ulkomittojen lisäksi myös auton painoa.

Turvallisuuteen liittyen on huomionarvoista, että hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan mitä painavampi auto, sitä turvallisempi se kuljettajalleen on.

Automallien painon kasvu on kuitenkin viime aikoina hidastunut esimerkiksi materiaalien kehittymisen ja ympäristövaatimusten seurauksena. Niin ikään pienempien autoluokkien painoero suurempiin perheautoihin on kaventunut.

Uuden malliversion pitää aina olla hieman entistä houkuttelevampi.

Autot ovat kasvaneet myös siksi, että jopa merkkiuskolliselle ostajalle uuden malliversion pitää aina olla hieman entistä houkuttelevampi. Helppo tapa lisätä mukavuuden tunnetta on kasvattaa matkustamon tiloja ja avaruuden tuntua.

Kun kokoa lisätään sukupolvi toisensa perään muutamalla sentillä, kasvusta tulee vuosikymmenien mittaan huomattava. Tämän voi VW Golfin ohella todeta vaikkapa maailman eniten valmistetun auton Toyota Corollan ulkomittojen kasvusta.

grafiikkakuva Toyota korollan ulkomittojen kasvusta vuodesta 1966 vuoteen 2017
Toyota Corollan kasvu 11 sukupolven aikana. grafiikkakuva Toyota korollan ulkomittojen kasvusta vuodesta 1966 vuoteen 2017 Kuva: YLE / SAMPO SOVERI autot,Toyota Corolla

Myös autojen moottorien tehot ja suorituskyky ovat vuosien varrella kasvaneet. Uuden Golfin 1,4 -litraisesta moottorista puristetaan 125 hevosvoimaa, kun ensimmäisen sukupolven 1,5 -litraisesta moottorista otettiin vain 70 hevosvoimaa.

Golfin automaattivaihteinen perusversio kiihtyykin nollasta sataan yhtä nopeasti kuin legendaarinen nuorten miesten märkä uni vuodelta 1984 eli Peugeot GTI 1,6 -litraisella koneella. Aikaa kiihdytykseen kuluu vain 9,1 sekuntia.

Kuva Peugeot 205 GTI-autosta takaapäin
Peugeot 205 GTI Kuva Peugeot 205 GTI-autosta takaapäin Kuva: Raine Lepoaho PSA Peugeot Citroën,autot

Koon ja suorituskyvyn kasvusta huolimatta autojen ympäristöystävällisyys on parantunut ja esimerkiksi pakokaasupäästöjä koskeva lainsäädäntö tiukentuu koko ajan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua