Hyppää pääsisältöön

Tämä ei ole ajatusleikki! Avaruusromua 5.11.2017

Tiimalasi vaakatasossa
Tiimalasi vaakatasossa Kuva: © Fotosearch tiimalasit (kellot)

Hitaus vaatii asennetta. Se ruokkii erilaisia ajatuksia, erilaisia päämääriä ja erilaista tekemisen tapaa.

Se, että joku tekee pitkälinjaista, hidasta ja kiireetöntä ambient-musiikkia, se ei ole nykyään mitenkään ihmeellistä tai poikkeuksellista.

Se, että joku tekee 29-osaisen ambient-sävellyksen, se on jo harvinaisempaa.

Ja se, että jokainen noista 29:stä osasta on kestoltaan 50 minuuttia, se on erikoista.

Siis 29-osainen ambient-sävellys, joka kestää 24 tuntia ja kymmenen minuuttia. Eikä tämä ole mikään ajatusleikki, vaan aivan täyttä totta!

Skotlantilainen Mike Dickson sai syyskuun seitsemäntenä päivänä vuonna 2017 valmiiksi kahdeksan vuotta aiemmin aloittamansa Oddzial -sävellyksen.

Säveltäjä itse luonnehtii tätä sävellystä kokonaisuudeksi, jonka tarkoitus on tarjota kuulijalle mielenrauhaa, levollisuutta, tyyneyttä ja hiljaisuutta.

”On olemassa vahvoja viitteitä siitä, että rakennamme itsellemme yhteiskuntaa, jossa ei pysty ajattelemaan kuin pätkittäisiä ajatuksia”. Näin kirjoittaa norjalainen Thomas Hylland Eriksen, Timo Haanpään suomentamassa kirjassaan Hetken tyrannia.

Jos ajatellaan musiikkia, mieleen tulee muutamia sävellyksiä, joissa suhde aikaan on tärkeä. Kun John Cage organisoi Erik Satien Vexations-sävellyksen esityksen New Yorkissa vuonna 1963, sävellyksen esittäminen kesti yli 18 tuntia.

Vexations automaattisesti, Synthesia-ohjelmalla:

Vuodesta 2001 alkaen on Halberstadtissa Saksassa esitetty John Cagen urkusävellystä As Slow As Possible, jonka on tarkoitus kestää 639 vuotta.

Jem Finerin sävellys Longplayer on kestoltaan tuhat vuotta, sitä alettiin esittää tammikuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2000.

CD-levyn tullessa markkinoille 1980-luvulla oli mahdollista laittaa äänitteelle noin 74 minuuttia yhtäjaksoista ääntä. Monet musiikintekijät käyttivät tätä mahdollisuutta hyväkseen. Esimerkiksi amerikkalainen Steve Roach teki yli tunnin mittaisia sävellyksiä, joita oli tarkoitus pyörittää CD-soittimen repeat-toiminnolla yhä uudelleen ja uudelleen, vuorokaudesta toiseen.

Mike Dickson suosittelee kuuntelemaan koko 29-osaisen Oddzial-sävellyksensä täydessä 24-tuntisessa kestossaan.

BONUS:
Mike Dicksonin ihmeellinen Mellotroni ja Dr.Who -sarjan tunnari:


AVARUUSROMUA 5.11.2017 - OHJELMAN MUSIIKKI:

MIKE DICKSON: Oddzial Part 18 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 19 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 20 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 21 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 22 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 23 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 24 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 25 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 26 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 27 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 28 - osa - (Oddzial)
MIKE DICKSON: Oddzial Part 29 - osa - (Oddzial)

  • Narinaa, pauketta ja mahtavia laulajia Levylautakunnassa

    Kasmir ja Maija Kauhanen Levylautakunnassa

    Viikon levyuutuudet tarjoiltiin arvioitaviksi raadille, jonka muodostivat pop-prinssi Kasmir ja etnotähti Maija Kauhanen sekä Radio Suomesta Jyrki Koskenseppä. Pisteet ja kommentteja 1. Liz Brasher: Body of mine 25 pistettä (Liz Brasher) Kasmir: Tuli ihan automainoksen fiilis, niissä on tällaisia makeita biisejä.

  • Sami Yaffa: Venäjä, Venäjä, Venäjä

    Sami ei saa idän jättiläisestä otetta.

    Kun valtio alkaa tukahduttaa lauluntekijöiden ja kirjailijoiden sanoja, tiedät että jotain isoa paskaa on meneillään, kirjoittaa Sami Yaffa kolumnissaan.

  • Tutkimusmatkoja idän maisemiin. Avaruusromua 18.2.2018

    Myös miniatyyrisävellyksiä ja dub-kokeilua

    Suomalainen tutkimusmatkailija ja kielitieteilijä Gustav John Ramstedt teki 1900-luvun alussa seitsemän tutkimusmatkaa Siperiaan, Keski-Aasiaan ja Mongoliaan. Elokuvantekijät Martti Kaartinen ja Niklas Kullström reissasivat G.J. Ramstedtin jalanjäljillä. Näin syntyi elokuva Eastern Memories, johon säveltäjä ja tuottaja Rasmus Hedlund teki musiikin. Avaruusromussa myös miniatyyrisävellyksiä, dub-henkistä kokeilua sekä abstraktia äänimaisemaa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Sami Yaffa: Hämmentävyyden äärilaidalla

    Japani on ristiriitojen ja harmonian maa.

    Toisen maailmansodan jälkeen Japani oli pommitettu palasiksi ja ydinpommit tuhonneet kaksi kaupunkia. Nopeasti uusi ja vanha taide alkoivat taas sitkeästi versoa tällä omalaatuisella saarivaltiolla, kirjoittaa Sami Yaffa Japania käsittelevässä kolumnissaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua