Hyppää pääsisältöön

Sähköpyörä pyromaanina: käsikirjoitus

Klaukkala, Nurmijärvi toukokuun lopussa kaksi vuotta sitten.
Viiden asunnon rivitalo on tuhoutunut tulipalossa.
Kukaan ei onneksi kuollut liekkeihin.

Viisi perhettä menetti kotinsa vuodeksi.

Tästä alkoi tapahtumaketju, joka on tärkeä palosyytutkinnan kannalta, meidän käyttämien erilaisten sähkötuotteiden turvallisuuden kannalta, sekä maahantuojien tuotevastuun kannalta.

Kaukana palopaikasta alkoi Jari Komulaisen piina.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Seuraavana päivänä meihin otti isännöitsijä yhteyttä ja kertoi tämmöisestä ikävästä onnettomuudesta, että oli syttynyt tulipalo ja tuota poliisitutkinnassa epäillään, että se olisi syttynyt meidän maahantuomasta sähköpyörästä.


Sähköpyörä pyromaanina

Jari Komulaisesta tuli julkisuuden henkilö 1980-luvun alussa presidentti Koiviston vävynä.
Nykyään hän valmistaa Solifer-polkupyöriä ja tuo maahan sähköpyöriä.
Rivitalon isännöitsijän puhelu oli pysäyttävä.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: No tietysti mä olin aika kauhuissani. Ja mä olen 15 vuotta tuonut maahan sähköpyöriä. Ja aloitimme tuomaan sähköpyöriä reilut melkein 10 vuotta sitten tämmöisiä tällaisia sähköpyöriä, jossa on lyijyakku, lyijyhyytelöakku. Ne tuntu silloin turvallisemmilta ja kun oli vaihtoehtona litium-akku tai lyijyakku. Litium-akussa oli sattunut tällaisia tulipaloja, mutta mä en ollut koskaan kuullut että lyijyakku syttyisi itsestään. Olin tietysti kauhuissani ja odottelin mitä seuraavaksi tapahtuu.

Tulipalo oli alkanut viiden asunnon rivitalon keskimmäisestä, Lasse Laaksosen asunnosta.

Lasse Laaksonen: Kävin pyöräilemässä sähköpyörällä ensimmäistä kertaa, ensimmäistä kertaa joo. Talven jälkeen ja. Kävin kaupoilla ja noin kymmenen kilsaa siitä tuli parissa kaupassa tuli käytyy ostokset ja tulin kotia ja laitoin pyörän varastoon. Ja tuota kauppakassit sisään sinne jääkaappin ja sitten kun vaimo aurinkoinen päivä oli niin ilta, alkuilta niin vaimon luokse takapihalle jutte istuskelemaan ja muutamaa minuuttia myöhemmin havahtuu siihen, että joku ohikulkija huutaa huutaa, että hei teidän talon katto on tulessa.
Syöksyin huoneiston läpi toiselle puolelle katsomaan, että miltä siellä näyttää ja en päässyt sinne toiselle puolelle kurkkaamaankaan. Siellä oli niin kova kuumuus kun yritti raottaa ulko-ovea, ja sieltä kuulu huuto, että älä tule, ett siellä oli
porukkaa jo ulkopuolella kanssa. Ja sitten toiselle puolelle takasin.

Palomestari Jari Vuoripuro muistaa hyvin maanantai-illan, 25. toukokuuta 2015.

Jari Vuoripuro, palomestari, Keski-Uudenmaan pelastuslaitos: Kun kohteeseen päästiin tällä meidän johtoyksiköllä, niin talo paloi kauttaaltaan. Se kattorakenne oli vahvasti savussa ja liekkejä tuli joka puolelta siitä läpi. Eli, kyllä se näytti siltä, että isot vahingot on tulollaan.

Markku Lylykangas toimi palon tutkinnanjohtajana.

Markku Lylykangas, rikoskomisario, Itä-Uudenmaan poliisi: Menetelmäthän on sillä tavalla, että kun tulee tuoreeltaan poliisin tietoon tämmöinen palopaikka, niin siinä tietenkin ensimmäisenä täytyy muistaa, että onko rikoksen mahdollisuus olemassa. Se täytyy selvittää siellä paikan päällä. Tässä tapauksessa se poissuljettiin aika nopeasti ja päädyttiin sitten toiselle tutkintalinjalle, elikkä palosyyntutkintaan ja millä tavalla tulipalo on saanut alkunsa.

MOT: Mitä poliisit kyseli sinulta?
Lasse Laaksonen: Kyseli lähinnä, että kaikkia mahdollista, voiko siellä varastossa olla jotain muuta ja sitten että millaisen lenkin olen tehnyt, oliko pyörä latauksessa, ei ollut latauksessa ja tämmöisiä.
MOT: Miten koit sen tilanteen kun sinua kuulusteltiin, epäiltiinkö sinua siitä palosta?
Lasse Laaksonen: Siis silleen kun ensimmäisenä iltana näki, että se on meidän kohdalta lähtenyt niin siinä vaiheessa hoin tietenkin, että mikä voi olla syttynyt? Kun ei tajunnut mitä siellä voi olla, mistä on voinut lähteä, mutta sitten aika nopeesti kun tämä ilmotus tuli, että tämä on ihan selvä tapaus pyörän ja kyllä se vähän niin kun oli niin kun ymmärsin, että itse ei voinut asialle mitään.
MOT: Koitko jossakin vaiheessa, että että sinua epäillään, tai että olet aiheuttanut tämän?
Lasse Laaksonen: Ennen kun se selvis nimittäin niin sitä ennenhän hoin? tietenkin, että mie kovasti mietin, pyöri päässä, ett mikä mikä mikä? Kun ei siell pitänyt olla mitään semmoista mistä voi syttyä.

MOT: Miten pystyitte sulkemaan sen tahallisuuden pois, että siinä olisi joku rikos taustalla?
Markku Lylykangas, rikoskomisario, Itä-Uudenmaan poliisi: No kyllä se tahallisuus oli aika äkkiä siitä suljettu pois. Elikkä haastattelemalla tämän kyseisen pyörän käyttäjää tuoreeltaan siellä palopaikalla ja sitä kautta saatiin niin kuin selville tämän polkupyörän päätyminen sinne varastoon.

Seuraavana aamuna poliisi tutki rivitalon raunioita. Parissa tunnissa päädyttiin siihen, että sähköpyörä on…pyromaani.

Helsingin Sanomat, otsikko: Klaukkalan tuhoisan palon sytytti sähköpyörän akku
"Tekniikan tutkijoiltamme tuli jo puolen päivän aikaan viestiä, että syttymissyy on sähköpyörän akku.”

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Kun poliisit tuli paikalle 9-10 välillä aamulla, niin 11 maissa he ilmoittivat jo medialle, että syy on sähköpyörä. Meihin ei otettu yhteyttä, eli ei oltu kysytty, että onko lyijyakku vai onko litium-akku vai millainen sähköpyörä on. He vaan ilmoittivat medialle, että sähköpyörä.

MOT: Miten voitte olla varmoja siitä, että se on tämä pyörä, joka sen sytytti?
Markku Lylykangas, rikoskomisario, Itä-Uudenmaan poliisi: Palon jäljet, joita siellä teknisellä rikospaikkatutkinnalla selvitettiin, niin se palopaikka on, on palojälkien perusteella kohdistunut juuri siihen paikkaan, missä se polkupyörä oli.

Taloyhtiön vakuutukset olivat vakuutusyhtiö Turvassa. Turvan vakuutustutkija saapui paikalle poliisin jälkeen. Hän teki paikan päällä tutkimuksia kolme päivää. Tutkimusraportin kuvien johtopäätös on, että palo on alkanut Lasse Laaksosen ulkovarastosta. Sähköpyörä näkyy varaston raunioissa.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Meihin otti yhteyttä vakuutusyhtiö, joka on vakuuttanut sen kyseisen talon ja tota ilmoittivat että lähtevät perimään meiltä sitä talon rakennus uuden talon rakennustalon kustannuksia, jotka oli vähän yli miljoona euroo. Ja tuota mä sanoin heille, että jos nyt odotettais, että tämmöinen tutkiva viranomainen tutkisi tämän sähköpyörän ensiksi ja katsoisi että voisiko se syttyä itsestään.

Pyromaaniksi epäilty pyörä löytyy vakuutusyhtiö Turvan kellarista.

Poliisi 1-0, Vakuutusyhtiö Turva 2-0

Nyt alkoi vääntö vakuutusyhtiön ja Komulaisen välillä.
Poliisi oli päätynyt siihen, että Komulaisen maahantuoma sähköpyörä oli sytyttänyt palon. Vakuutusyhtiö Turva päätyi samaan. Tilanne oli 2-0.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: No tuota mä odottelin, että ensimmäinen tutkiva viranomainen saisi semmoisen pyörän käsiinsä, ne olivat meiltä jo loppu. Ja se oli sitten TUKES. Ja TUKES on maahantuojille ja kauppiaille niin aika hankala laitos, että on yleensä hyvin tarkkoja ja meidän kannalta katsottuna jopa pikkutarkkojakin näissä laitteissa, että he hyvin hanakasti puuttuvat tämmöisiin valituksiin ja pieniin virheisiin, mikä sinänsä on ihan hyvä pitää kaikki varpaillaan, mutta kyllä mä vähän pelkäsin, että TUKES tutkimuksissa tultaisiin siihen tulokseen, että se on mahdollisesti sytyttänyt tulipalon ja varauduttiin siihen sitten niin kuin kantamaan vastuumme, mutta mä juttelin näitten TUKES:in tutkijoiden kanssa, niin heiltä tuli sitten semmoinen viesti, että kyl he olivat sitä mieltä että tämmöinen sähköpyörä niin jossa on lyijyakku niin se ei voi syttyä itsestään. Ja me saatiin se kirjallisena ja sitten myöskin että siinä sanottiin, että ei ryhdytä markkinatoimenpiteisiin, joka on yleensä tämmöinen vapauttava tuomio tuotteelle, että niitten myyntiä ei kielletä, eikä niitä poisteta markkinoilta. Se tarkoittaa sitä, että tuote on turvallinen.

Tukes 2-1

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) valvoo teknistä turvallisuutta Suomessa.
Tukes ei löytänyt syytä vetää vastaavia sähköpyöriä markkinoilta.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: TUKES oli antanut sen raportin tietysti meille ja vakuutusyhtiölle ja vakuutusyhtiö sitten palkkasi oman konsultin tekemään oman tutkimuksen vastaavanlaisen tutkimuksen, että voiko se syttyä itsestään tuleen tämä pyörä. Ja heidän palkkaama konsultti, yllätys yllätys, tuli siihen tulokseen, että se voi syttyä itsestään. Ja tuota tekivät tämmöisen sanotaanko ehkä teoreettisen arvion, että saattaa syttyä itsestään. He eivät osoittaneet millään tavalla, eikä todistaneet että se voi syttyä, mutta esittävät tämmöisen teoria, että tämmöinen sähköpyörä voi syttyä itsestään

Turvan konsultti 3-1

Vakuutusyhtiö Turvan tilaama tutkimus sähkötarkastajalta vei vakuutusyhtiön 3-1 johtoon.
Turvan käyttämät konsultit ja asiantuntijat eivät saaneet vakuutusyhtiöltä lupaa esiintyä tässä ohjelmassa – asian käsittely on kesken.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Kun mä näin heidän raportin niin mä sitten ryhdyin niin kuin vaiheeseen kaksi, elikkä viedään sitten toiselle viranomaiselle tutkivalle viranomaiselle tämä kyseinen pyörä ja löysin markkinoilta pyörän, ostin sen, ja vein sen sitten VTT:lle.

Tapio Klasila, erityisasiantuntija, VTT: Me ollaan tehty tälle pyörälle maksimaalinen rasitustesti, eli pyritty käyttämään pyörää niin suurella kuormituksella kuin sitä pystyy. Tutkimaan sitä, että onko sen turvajärjestelyt riittävät sulakkeiden osalta ja sitä, että syntyykö johonkin osaan, erityisesti virtalukkoon ja johtimiin, niin suurta lämpötilaa, että se olisi riski syttymiselle.

MOT: Mikä on tulos?
Tapio Klasila, erityisasiantuntija, VTT: Meidän kokeissa saatiin suurin lämpötila virtalukon pohjaan vähän vajaa 70 astetta. Virtalukon pohjan syttymislämpötila on reilusti yli 400 astetta. Meidän käsityksen mukaan maksimaalisellakaan käytöllä tämän sähköjärjestelmää ei saada syttymään normaalikäytössä.

MOT: Onko siis täysin poissuljettua tämän tutkimuksen perusteella, että tämä voisi syttyä?
Tapio Klasila, erityisasiantuntija, VTT: No me ei itse siinä nähdä sellaista vaihtoehtoa. Lämpötilaerot on niin suuria. Joku mahdollinen vika, väärä kytkentä, laitteen muuntaminen käyttäjän toimesta voi auttaa riskitekijöitä, mutta, mutta näin niin kuin tällaisenaan sen itsesyttyminen, me ei tiedetä semmoista tapausta, vaihtoehtoa.

Grafiikka: VTT 3-2

Nyt tilanne oli 3-2. Poliisi, Vakuutusyhtiö ja vakuutusyhtiön konsultin mielestä sähköpyörä sytytti rivitalon. Tukesin mielestä se oli niin epätodennäköistä, että tuotetta ei vedetty markkinoilta. VTT:n mielestä syttyminen oli mahdotonta.

MOT: Mikä merkitys sillä on, että kyseessä on lyijyakku eikä litium?
Tapio Klasila, erityisasiantuntija, VTT: No sillä on iso merkitys, että lyijyakku ei sinällään ole erityisen paloriski. Litiumakku voi monestakin syystä olla paloriski. Varsinkin ladattaessa tai jos siihen tulee iskuja, niin se muodostaa hyvinkin palavia kaasuja. Lyijyakut eivät muodosta niin suurta turvallisuusriskiä.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Amerikassa on tällainen kevyiden kulkuneuvojen turvallisuutta valvova yhdistys, joka voi on tämmöinen voittojatavoittelematon yhdistys ja mä lähetin sinne sitten kirjeen, jossa mä kerroin tästä tapauksesta ja heiltä tuli sitten raportti, joka me vietiin sitten myöskin vakuutusyhtiölle, että maailmassa on noin 200 miljoonaa tämmöistä sähköpyörää jossa on lyijyakku ajossa, ja heidän tietoonsa ei ole tullut koskaan yhtään tapausta, jolloin se olisi syttynyt itsestään. Ei edes ladattaessa ja tämä pyörä ei ollut edes latingissa.

Grafiikka: Light Electric Vehicle Association 3-3

Yhdysvalloista tullut lausunto vei tilanteen 3-3:een.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Meillä oli TUKES:in lausunto, VTT:n lausunto ja amerikkalaisyhdistyksen lausunto, joka on ainoa joka maailmanlaajuisesti tutkii tämmöistä asiaa, niin mä ajattelin, että kyllä me ollaan aika vahvoilla että ei kukaan voi väittää tämän jälkeen että tämä kyseinen lyijyakulla varustettu sähköpyörä olisi syttynyt itsestään. Että Suomessa Nurmijärvellä olis maailman ainoa joka olisi ikinä syttynyt.
Soitin vakuutusyhtiöön ja sanoin, että kattokaa nyt tätä vähäsen, että eks kannattais lopettaa tässä vaiheessa, että tulee vähemmän kuluja, niin ne olivat hyvin ylimielisiä ja tuota sanoivat, että sinä voit esittää sovintoesityksen meille. No.. enkä mä sit ei auttanut muu, kuin kun tota kun jatkaa sitä oikeuskäsittelyä.

Salon polkupyörätehtaalla valmistetaan Soliferin tavalliset polkupyörät. Salossa hoidetaan myös Komulaisen maahantuomien sähköpyörien huolto. Tapio Palomäki yrittää sytyttää sähköpyörän virtalukon ja lyijyakun tuleen.

09:15 MOT: Tää on siis pahin mahdollinen?
09:17 P: Tää on pahin mahdollinen, tai tapahtui että savua ilman tulta. Virtalukosta lähti johdot irti. Kun tinan sulamispiste on 300 luokkaa, astetta, ni se lämpeni niin kovin että johdot lähti irti, et ei tapahtunu muuta kun pieni savu ja…. Nyt ei mikään toimi täällä taas.
09:55 MOT: Eikä syttynyt palamaan.
09:56 P: Ei syttyny, ei ollu lähelläkään, ei näkyny mitään liekkejä missään. Me ollaan tehty monta kertaa kokeiltu että mitä tapahtuu kun kytkee näin, mut aina käy näin että virtalukko lähtee johto irti, joskus jopa virtalukon nämä piuhat, niin tämä on sen verran ohut piuha et se sulaa poikki, ei huomaa ollenkaan mut se on tuolta johto palanu poikki tuolt sisältä. Liekkiä ei tuu.

Sähköpyörän huolto 3-4

Tämä testi vei Komulaisen 3-4 johtoon. Virtalukko ja akku ei lämpene tarpeeksi, eikä syty palamaan.

Uusi rivitalo valmistui viime kesänä. Vakuutusyhtiö Turvan kulut palovahinkoon liittyvästä purkamisesta ja uuden rakentamisesta ovat yli 800 000 euroa. Lasse Laaksonen pääsi runsaan vuoden jälkeen tilapäisasunnosta takaisin kotiin.

MOT: No mitä mitä teille jäi huushollista?
Lasse Laaksonen: Pientä irtaimistoa mikä elikä sillon kun me muutettiin tilapäisasuntoon sinne vuokrakämppään niin kaks henkilöautoo oli pikkutavaraa täynnä ja niin kaikki isot tavarat jäi. Eli siinä oli koko irtaimisto mikä sieltä jäi elikä hyvin vähän.

Laaksosella oli kotivakuutus Fenniassa.

Lasse Laaksonen: Vakuutusyhtiöstä sanottiin, ett hänelle on tutkija ilmottanu, ett siellä ei oo mitään jäljellä, ett eikö näin? Mä sanoin, ett no suurin piirtein näin ja sitte tota sanoin, ett me tarvittas jotain käytännön juttuja. Ne kysy vaan, ett montako tonnii laitetaan, (että riittääkö viis tonnii ens alkuun, ett saatte jotain hommattua. Ja se tuli nopeesti ja sitten ku se 10:21 irtaimistoluettelo tehtiin niin sen kanssa ei ollu sillen nin ku mitään riidan aihetta, että päästiin yhteisymmärrykseen saman tien siitä kyll, että mikä se korvaussumma on irtaimistosta.

Vakuutusyhtiö Fennia lähetti kotivakuutuksen korvauksista laskun eteenpäin Komulaiselle.

Vakuutusyhtiö Turva vaatii, että Komulainen, sähköpyörän maahantuojana maksaa koko laskun rivitalon uudelleen rakentamisesta.

Hyvinkään käräjäoikeus käsitteli tapausta tänä talvena. Palomestarina toiminut Jari Vuoripuro kertoi kantansa todistajana.

MOT: Mistä se kertoo, että se on lyijyakullinen sähköpyörä? Voiko sellainen syttyä?
Jari Vuoripuro, palomestari, Keski-Uudenmaan pelastuslaitos: Se käsitys, mikä minulla on, niin se syttyy huonommin kuin litiumakullinen pyörä. Litiumakullisia muita laitteita on jonkin verran selviteltykin pelastusopistolla muun muassa. Niiden palo ainakin on kohtalaisen voimakas, mutta tämmöiset lyijyakullisesta, niitähän on, lyijyakkuja, käytetty vuosikymmeniä ja mun kokemus niistä on, että ei ne nyt hirvittävän herkkiä sinällään ne itse lyijyakut ole syttymään.

Palomestari 3-5

Palomestari vie Komulaisen 3-5 johtoon.
Keskeistä on tulen leviäminen koko taloon 5 minuuttia sen jälkeen kun sähköpyörä on jätetty ulkovarastoon. On erittäin epätodennäköistä että tuli levisi niin nopeasti lyijyakullisesta sähköpyörästä.

Jari Vuoripuro, palomestari, Keski-Uudenmaan pelastuslaitos: Minun näkemykseni on kyllä se, että jotain muutakin tarvitaan kuin pelkkä pieni lyijyakku ja sen ympärillä olevaa muovia. Puutavara, kyllä se syttyy sillä varaston rakenteella ja syttyy tohon laajuuteenkin, mutta kuinka nopeasti, niin se on minusta nyt vähän kysymysmerkki tässä tapauksessa.

MOT: Kun olet nähnyt tän VTT:n raportin, niin sen perusteellahan näyttää siltä, että se ei olisi voinut syttyä se fillari. Mitä palosyyntutkija silloin ajattelee?
Markku Lylykangas, rikoskomisario, Itä-Uudenmaan poliisi: No siis kyllä, varmasti on erilaisia näkemyksiä ja kannanottoja näistä asioista, mutta tietysti ne on, ne on niin kuin haastavia siinä mielessä, että on niin erilaisia kantoja. On vaikea varmuudella sitten todeta sitä palon syyn tai palon syttymissyytä.

Viikon ajan oikeus kuuli todistajia tapauksessa.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Tämä on kaksi vuotta jatkunut. Tämä on ollut näille asukkaille tietysti raskasta, joilla talo paloi, mutta kyllä tää näin yksityisyrittäjän kannalta tää kaks vuotta on kyllä aika brutaalia. Että tää vie rahat, tää vie terveyden ja tää vie yrittämisen halun. Ja mä olen 30 vuotta ollut yrittäjänä, kyl mä olen yhtä ja kahta tässä nähnyt, että ei tää.. mutta kyllä tää aika kovana yllätyksenä on tullut, että oikeusvaltiossa voidaan toimia näin, että meillä on mennyt kohta 200 000 euroa tässä kuluja pelkästään oikeudenkäynti, asianajaja, VTT ja muita kuluja. Saman verran on mennyt vakuutusyhtiöllä ja koko talo on vain miljoonan arvoinen. Kuluja on jo mennyt puolet siitä kohta eikä olla vielä edes hovissa.

Maaliskuussa tuli Hyvinkään käräjäoikeuden tuomio.
Tuomion mukaan sähköpyörä sytytti rivitalon tulipalon.
Vakuutusyhtiö Turva voitti. Maahantuoja Komulainen hävisi, ja tuomittiin maksamaan lähes miljoona euroa.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Jos tämä on ollut brutaalia aikaisemmin niin tämä tuntuu täydelliseltä oikeusmurhalta. Että kuinka yksi ihminen voi päättää luonnonlakien vastaisesti, että lyijyakku jossa on kaikki suojatoimempiteet, varokkeet, sulakkeet ja muut, että voi syttyä itsestään.. Mutta niinpä vaan päätti.

MOT: Mitä ajattelit, kun kuulit oikeuden päätöksestä tässä asiassa?
Tapio Klasila, erityisasiantuntija, VTT: Useimmin halutaan pitäytyä näissä tutkimuksissa eikä edes olla sillein kiinnostuneita, että miten sitten oikeus niitä tuomitsee, mutta yllättynyt olin.

Jari Vuoripuro, palomestari, Keski-Uudenmaan pelastuslaitos: Olin vähän yllättynyt siitä, että kyllä se on kuitenkin kohtalaisen iso asia. Isot korvaukset näytti olevan kyseessä. Olin etukäteen, tämä on arvelua minulta, kun en ole tosiaankaan perehtynyt siihen tarkemmin enkä paloa tutkinut sen tarkemmin, mutta tosiaan arvelin, että ei ehkä tuolla perusteella vielä voisi sanoa sitä sähköpyörää sen aiheuttajaksi tai pelkästään sähköpyörää.

Palomestari halusi tutkia palon syytä. Pelastuslaitoksen riskienhallinta-osasto päätti että ei tutkita.

Jari Vuoripuro, palomestari, Keski-Uudenmaan pelastuslaitos: Käytännössä meidän tutkinta Suomessa pelastuslaitoksella, niin en pidä sitä kovinkaan laadullisena siinä mielessä, jos puhutaan tämmöisestä hyvin analyyttisestä ja tietoon perustuvasta tutkimuksesta. Tämmöinen, kohdepaikkatutkintaa hoitaa poliisi paremmin minun näkemyksen mukaan. Mitä nyt esimerkiksi meidän laitoksella, Vantaa, Keski-Uusimaa, niin kyllähän meillä palontutkinta on lähinnä vitsi minun mielestäni. Siihen ei ole resursoitu, ymmärretty johdon taholta resursoida. Ehkä ei ymmärretä sitä, missä tuossa palossa, jos ei tajuta tai tiedetä, mistä tämmöisessä palossa on kyse, niin silloin jos ei ole kokemusta, tietoa, ymmärrystä, niin ei ehkä ymmärretä sitä resursoidakaan. Mielestäni meillä on ehkä vähän pienet resurssit tuohon palotutkintaan. Olisin tätä tapausta kyllä halunnut vähän syvemmälle tutkia.

Poliisi tutki palon syyt ja ilmoitti heti paloa seuraavana aamuna että sähköpyörä oli syyllinen.

MOT: Miksi tämä on merkittävä tuomio?
Markku Lylykangas, rikoskomisario, Itä-Uudenmaan poliisi: No se on merkittävä siinä mielessä, että jos tämä etenee eri oikeusasteissa ja tämä on langettava tuomio tälle polkupyörän maahantuojalle, niin se saattaa vaikuttaa moneen muuhun tuotteeseen, joita tuodaan maahan tai valmistetaan.

Jari Komulainen, toimitusjohtaja, Solo International: Siis jos tämmöinen tuomio jää lainvoimaiseksi, niin kaikki maahantuojat ja valmistajat jotka valmistavat sähkölaitteita, niin joutuvat olemaan sanotaanko pelko takapuolessa. Kun sattuu tulipalo jossain vaikka sinulla kotona, ja talo palaa. Sitten vakuutusyhtiön kaveri tulee kysymään, oletko tänään käyttänyt tietokonetta, oletko käyttänyt kahvinkeitintä, oletko paahtanut leipää leivänpaahtimessa. Voit sanoa, että joo.. oli leivänpaahdin päällä puoli tuntia sitten. Jaahas, otetaan sellainen leivänpaahdin tuolta kaupan hyllyltä, viedään se vakuutusyhtiön konsultille, konsultti kirjoittaa tällaisen teoreettisen kirjelmän, että kyllä tämä leivänpaahdin voi vikaantuessa sytyttää tulipalon.

Sit jos se talo on palanut niin kuin se on kuin kuunpinta. Niin sit sieltä he sitten päättelevät.. sit siinä tulee samaan aikaan nää vakuutusyhtiön palosyyntarkastajat ja samaan aikaan.. ovat kaikki entisiä poliiseja.. sit porukalla vähän pähkäilevät, että mistä se vois lähteä. Ja vakuutusyhtiön palotarkastaja.. minun ymmärtääkseni tietysti heidän tarkoitus on löytää sieltä maksumies. Että joku joka jolla ois niin kuin sen verran lompakossa rahaa, että se pystyy maksamaan, heillä on tarkoitus löytää se syypää sieltä.

LOPPU