Yle tekee UMK-kilpailun toisella tavalla kuin alunperin suunniteltiin. Miksi näin?
Tässä vastauksia esitettyihin kysymyksiin.
1. Toimiiko Yle tässä eettisesti?
Ylellä on vastuu ja velvoite tehdä UMK:sta yleisölle kiinnostava ja viihdyttävä show. Katsojat ovat toivoneet meiltä enemmän tähtiä ja kutsuartistimalli on kiinnostava mahdollisuus palvella Ylen suomalaisia paremmin ja menestyä Euroviisuissa.
Yle järjesti UMK:n avoimen haun kuten jo kuutena edellisenä vuonna. Haun kautta ei löytynyt sopivia ehdokkaita, vaikka mukana oli hyviä biisejä. Halusimme myös katsoa hakuajan loppuun asti, lähtisikö kisaan mukaan alustavasti jo lupautuneita tunnetumpia artisteja.
Näistä syistä kilpailun toteutustapa päätettiin muuttaa. Tähän Ylellä on oikeus, ja se on kerrottu UMK:n säännöissä. Kisaan osallistuneille on myös ilmoitettu jo lokakuun alussa, että biisi ei ole jatkossa.
2. Miten uskotte musiikintekijöiden luottavan seuraavaan Ylen järjestämään kilpailuun ja niiden sääntöjen pitävyyteen?
Avoin haku kuuluu UMK:n konseptiin ja on siis edelleen olemassa. Ensi vuonna haku on jo toukokuussa Euroviisujen yhteydessä.
Pidämme arvokkaana avointa kilpailua ja sen kautta syntyvää uutta musiikkia ja nousevia tähtiä. Toivottavaa jatkossa olisi, että puolet kilpailijoista olisi tunnettuja artisteja ja toinen puoli uusia tulokkaita. Ohjelmakonsepti voi olla seuraavana vuonna jälleen erilainen.
3. Mistä ja miten valikoitte mainitsemanne kolme kilpailussa olevaa biisiä?
Olemme kuunnelleet Saara Aallon uusia kappaleita ja olleet tyytyväisiä kuulemaamme. Sävellystyötä hiotaan edelleen. Yle on asettanut Saaralle vaatimuksen tuottaa kolme erilaista biisiä, joihin luodaan isoille lavoille sopivat esitykset.
Kaikkien yhteinen intressi on tuottaa artistille mahdollisimman hyviä biisejä ja näyttäviä esityksiä.
Ville Vilén
Johtaja, Luovat sisällöt, Yle