Hyppää pääsisältöön

Erik Chisholm vaatii kompassia

Tehdäpä jonkin maantieteellisen alueen béla bartókit, omalla maalla tai vieraalla ja kaukana. Tämä ajatus on ehtinyt olla jo kauan suuntaviiva, kun on puhuttu perinnemusiikkiainesten tislaamisesta ja uuttamisesta taidemusiikin käyttöön.

BBC:n skotlantilaisen sinfoniaorkesterin levyn kansikuva (Erik Chisholmin musiikkia).
BBC:n skotlantilaisen sinfoniaorkesterin levyn kansikuva (Erik Chisholmin musiikkia). konsertto

Erik Chisholm teki Skotlannissa yhden näistä tempuista ja on siksi toistamiseen pianisti Danny Driverin ja Hyperion-levymerkin uutuusjulkaisun polttopisteessä. Aluksi Driver teki tärkeää ensilevytystyötä Chisholmin kahden pianokonserton kohdalla ja nyt tuotannon skotlantilaisempi alkupää tulvii Tanssisarjassa orkesterille ja pianolle.

Intian itsenäistymiseen ajoittuva sekä siis jo aiemmin Driverin levyttämä toinen pianokonsertto “Hindustan” sai 1950-luvun taitteessa vierelleen Chisholmin intialaishenkisen, neliosaisen viulukonserton. Puhutaan peräti säveltäjän Hindustan-kaudesta, jolloin hän ammensi vaikutteita Pohjois-Intian klassisesta musiikista.

Chisholm määritteli oman maailmansa reunat laveiksi, mikä kuvastuukin nyt BBC:n skotlantilaisen sinfoniaorkesterin uutuuslevyä täydentävän lyhyimmän orkesterisävellyksen nimessä From The True Edge of the Great World. Sen kolme osaa ovat säveltäjän sovituksia hänen pianopreludeistaan, joissa jokaisessa on Skotlannin ylämään kansanmelodioita. Maailman reunamat ovat tässä – kuten ne jo roomalaishistorioitsija Tacitukselle olivat – Skotlannin liepeillä, mutta näin ei ollut Chisholmin henkilöhistoriassa. Hänen ansioluettelossaan kun on myös Singaporen sinfoniaorkesterin perustaminen sekä mittava elämäntyö Glasgow’n lisäksi Kapkaupungin musiikkielämässä.

Leikittelipä Chisholm joko kotoisan Skotlannin tai imperiumista juuri irronneen siirtomaan perinteillä, hänestä on tavattoman vaikea saada tyylillisesti selkoa. Ekspressionisti hän on joka tapauksessa, kun nyt kerrankin sopii käyttää tuota aivan ryöstöviljeltyä musiikkitermiä.

Tansseissa on ollut paljon käyttövoimaa Erik Chisholmin nuoruudentöille. Pianosolistilla varustetussa Tanssisarjassa esimerkiksi toinen osa Piobaireachd tarkoittaa keltiksi pillimusiikkia. Chisholm osoittaakin, että hän kylpee säkkipilliperinteessä sen omine rytmikaavoineen aivan yhtä mielellään kuin intialaisissa raagoissa.

Erik Chisholm: viulukonsertto; From the True Edge of the Great World; Tanssisarja orkesterille ja pianolle. - Matthew Trusler, viulu, Danny Driver, piano ja BBC:n skotlantilainen SO/Martyn Brabbins. (Hyperion, CDA68208)

Kuuntele Uudet levyt 10.11.2017, toimittajana Tatu Tamminen.

  • Pohjolan Puccini, säveltäjä Tauno Pylkkänen oli punaorpo – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 22. maaliskuuta.

    Teatteriperheeseen adoptoidusta punaorvosta, Tauno Pylkkäsestä (1918 - 1980) kasvoi varhaiskypsä ja lahjakas nuori säveltäjä. Pylkkänen oli omana aikanaan erittäin suosittu oopperasäveltäjä, jota kutsuttiin lempinimellä ”Pohjolan Puccini”. Menestyksestä huolimatta Pylkkänen alkoholisoitui. Hän koki traagisen kohtalon aikana, jolloin homoseksuaalisuutta pidettiin rikoksena.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.