Hyppää pääsisältöön

Erik Chisholm vaatii kompassia

Tehdäpä jonkin maantieteellisen alueen béla bartókit, omalla maalla tai vieraalla ja kaukana. Tämä ajatus on ehtinyt olla jo kauan suuntaviiva, kun on puhuttu perinnemusiikkiainesten tislaamisesta ja uuttamisesta taidemusiikin käyttöön.

BBC:n skotlantilaisen sinfoniaorkesterin levyn kansikuva (Erik Chisholmin musiikkia).
BBC:n skotlantilaisen sinfoniaorkesterin levyn kansikuva (Erik Chisholmin musiikkia). konsertto

Erik Chisholm teki Skotlannissa yhden näistä tempuista ja on siksi toistamiseen pianisti Danny Driverin ja Hyperion-levymerkin uutuusjulkaisun polttopisteessä. Aluksi Driver teki tärkeää ensilevytystyötä Chisholmin kahden pianokonserton kohdalla ja nyt tuotannon skotlantilaisempi alkupää tulvii Tanssisarjassa orkesterille ja pianolle.

Intian itsenäistymiseen ajoittuva sekä siis jo aiemmin Driverin levyttämä toinen pianokonsertto “Hindustan” sai 1950-luvun taitteessa vierelleen Chisholmin intialaishenkisen, neliosaisen viulukonserton. Puhutaan peräti säveltäjän Hindustan-kaudesta, jolloin hän ammensi vaikutteita Pohjois-Intian klassisesta musiikista.

Chisholm määritteli oman maailmansa reunat laveiksi, mikä kuvastuukin nyt BBC:n skotlantilaisen sinfoniaorkesterin uutuuslevyä täydentävän lyhyimmän orkesterisävellyksen nimessä From The True Edge of the Great World. Sen kolme osaa ovat säveltäjän sovituksia hänen pianopreludeistaan, joissa jokaisessa on Skotlannin ylämään kansanmelodioita. Maailman reunamat ovat tässä – kuten ne jo roomalaishistorioitsija Tacitukselle olivat – Skotlannin liepeillä, mutta näin ei ollut Chisholmin henkilöhistoriassa. Hänen ansioluettelossaan kun on myös Singaporen sinfoniaorkesterin perustaminen sekä mittava elämäntyö Glasgow’n lisäksi Kapkaupungin musiikkielämässä.

Leikittelipä Chisholm joko kotoisan Skotlannin tai imperiumista juuri irronneen siirtomaan perinteillä, hänestä on tavattoman vaikea saada tyylillisesti selkoa. Ekspressionisti hän on joka tapauksessa, kun nyt kerrankin sopii käyttää tuota aivan ryöstöviljeltyä musiikkitermiä.

Tansseissa on ollut paljon käyttövoimaa Erik Chisholmin nuoruudentöille. Pianosolistilla varustetussa Tanssisarjassa esimerkiksi toinen osa Piobaireachd tarkoittaa keltiksi pillimusiikkia. Chisholm osoittaakin, että hän kylpee säkkipilliperinteessä sen omine rytmikaavoineen aivan yhtä mielellään kuin intialaisissa raagoissa.

Erik Chisholm: viulukonsertto; From the True Edge of the Great World; Tanssisarja orkesterille ja pianolle. - Matthew Trusler, viulu, Danny Driver, piano ja BBC:n skotlantilainen SO/Martyn Brabbins. (Hyperion, CDA68208)

Kuuntele Uudet levyt 10.11.2017, toimittajana Tatu Tamminen.

Kommentit
  • Albert Schnelzerin sävelkielessä on tunnistettavaa omaleimaisuutta

    Albert Schnelzerin musiikki toimii.

    Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä. Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole.

  • Spark-yhtyeen onnistunut monityylinen kokonaisuus toimii

    Spark-yhtyeen monityylinen kokonaisuus riemastuttaa

    "Tanssi on muutakin kuin vain liikettä musiikin tahtiin. Se on intohimoa ja elämänjanoa", pohjustaa Spark-yhtye tuoreimman julkaisunsa esittelytekstissä. No mikä ettei, mutta mahtaako kahden nokkahuilun, viulun, sellon ja pianon muodostaman yhtyeen monityylinen kokonaisuus käydä kuulijan jalan alle? Kyllä. Varsinkin kun se tehdään näinkin antaumuksella ja tyylillä.