Hyppää pääsisältöön

Latvian radiokuoro kääntää Vasksin raskaasta kauniiksi

Juuri seitsemänkymmentä vuotta täyttänyt Peteris Vasks on aikamme tunnetuin latvialainen säveltäjä. Ondinen uudella levyllä Laudate Dominum Latvian radiokuoro ja Sinfonietta Riga esittävät Sigvards Klavan johdolla Vasksin musiikkia kuorolle ja orkesterille. Levyllä kuullaan viisi laajaa vokaaliteosta jotka pohjautuvat hengellisiin rukousteksteihin. Vasksin musiikki on vaikuttavaa ja soivaa: Paljon pitkiä säveliä, kauniita harmonioita ja hitaita huipennuksia. Mieleen tulee toinen baltialainen säveltäjä, Arvo Pärt.

Peters Vasks / Laudate Dominum
Peters Vasks / Laudate Dominum Uudet levyt

Ensi kuulemalta Peteris Vasksin musiikki tuntui mielestäni masentavalta, surulliselta ja raskaalta, mutta jo toisella kuuntelukerralla aloin havaita musiikista enemmän kauniita harmonioita ja herkkiä sävyjä.

Kumma kyllä levyn kaikki teokset alkavat yli minuutin mittaisella soitinjohdannolla. Sen jälkeen lipuu tai suorastaan ui Latvian radiokuoro vaikuttavan upeasti mukaan.

Levyn nimikkoteos Laudate dominum on urkusäestyksellinen - tai paremminkin urut ja kuoro vuorottelevat, ja vaikka vuorot on roolitettu selvästi, ne ovat niin pitkiä, ettei varsinaista vuoropuhelua synny. Osuuksissa voi kuulla samankaltaisia melodioita läpi kappaleen.

Erityisen vaikuttavia ovat mielestäni Latvian radiokuoron ykkössopraanot, jotka säilyttävät kauniin sointinsa ja sävelpuhtautensa ihailtavasti. Kokonaisuudessaankin kuoron sointi on yhtenäinen ja stemmat balanssissa. Ei ihme että Latvian radiokuoroa pidetään yhtenä Euroopan parhaista kamarikuoroista.

Levyn viimeinen teos, The fruit of Silence, on kaunis päätös noin tunnin mittaiselle levylle. Vasksille tyypillinen mutta sinänsä upea kohta on mielestäni silloin, kun viimeinen teos taittuu hitaasti mollista duurisointuun.

Peteris Vasks: Da pacem, Domine; Mein Herr und mein Gott; Laudate Dominum; Prayer; The Fruit of Silence. - Latvian radiokuoro ja Sinfonietta Riga/Sigvards Klava. (Ondine, ODE 1302-2)

Tämän levyarvostelun on tehnyt peruskoulun yhdeksäsluokkalainen Elsa Lindeberg osana TET-jaksoaan.

Kuuntele Uudet levyt 17.11.2017, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit
  • Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Säveltäjä Emilie Mayer (1812-̶1883) oli Fanny Mendelssohnin ja Clara Schumannin aikalainen, mutta on vielä saanut astella heidän varjoissaan musiikinhistorian sameiden kerrostumien vähitellen kirkastuessa.

  • Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Cembalisti Marianna Henriksson toimii laaja-alaisesti muusikkona vanhan musiikin alueella, mutta myös monitaiteellisten projektien parissa siltoja vanhan ja uuden musiikin välillä rakentaen.

  • Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä.

  • Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    1990-luvun alussa perheensä mukana Venäjältä Englantiin emigroitunut Alissa Firsova (s.1986) on jo ehtinyt moneen. Pianistina, kapellimestarina sekä säveltäjänä toimivan moniosaajan kamarimusiikkiteoksia on nyt koottu yhteen tekijän ensimmäiselle profiili-äänitteelle. Äänite sisältää kahdeksan kestoltaan verraten suppeaa kamarimusiikkiteosta.