Hyppää pääsisältöön

Urkureduktio tukee Kokkosen Requiemiä

Joonas Kokkosen Requiem orkesterille, kuorolle ja solisteille syntyi tuskallisen hankalasti, mutta siitä tuli hänen kaunein suurteoksensa, täynnä kimmeltävää valoa, säihkyviä harmonioita, herkkyyttä ja voimaa. Teosta on esitetty ihmeen vähän - pääsiäisaikaan suuret esittäjistöt pelaavat varman päälle tutummilla passioilla ja requiemeillä. Kenties tilanne muuttuu nyt, kun Jouko Linjama on tehnyt Kokkosen requiemistä urkureduktion, joka uuden levyn perusteella toimii vallan mainiosti.

Joonas Kokkonen / Requiem
Joonas Kokkonen / Requiem Uudet levyt

Toccata Classicsin kautta julkaistun levyn kattavissa esittelyteksteissä Jouko Linjama turhaan epäilee rikkaan orkesterisatsin taipumista uruille. Alkuperäisversioon verrattuna urkureduktio on toki yksiulotteisempi, ja muutamat herkulliset lyömäsoitintehot jäävät puuttumaan, mutta ero ei ole suuri, niin hyvin säveltäjä Linjama ja urkuri Jan Lehtola käyttävät urkujen mahdollisuuksia. Urkuversio on sitä paitsi erottelevampi, soinneiltaan puhtaampi ja rakenteeltaan selvempi, mikä sopii Kokkosen musiikillisiin tarkoitusperiin.

Urkujen sointi myös sekoittuu kauniisti Klemetti-opiston kamarikuoron täysjänteiseen, kantavaan lauluun. Voi olla, että Kokkosen Requiem on kuorolle helpompi esittää urkujen kuin orkesterin kanssa, ainakin Heikki Liimola saa aikaiseksi erittäin ryhdikkään tulkinnan.

Tälläkin levyllä sopraanosolistina laulaa nousukiitoa tekevä Suvi Väyrynen, ja nyt äänessä on kaipaamaani täyteläisyyttä. Myös baritoni Joose Vähäsöyrinki on ääneltään terve, mutta ilmaisultaan sen verran tasapaksu, että jään ikävöimään nuorta Jorma Hynnistä orkesteriversion peruslevytykseltä.

Requiemin höysteeksi Jan Lehtola vetäisee Joonas Kokkosen koko urkutuotannon - eli neljä pientä kappaletta. Nekin jo todistavat, että huikeaa oli Kokkosen osaaminen myös hänen tuotantonsa tällaisessa nurkassa. Paljon esitetty ja levytetty Lux aeterna saa Lehtolalta vaikuttavan tulkinnan, jossa huippukohta jää hehkumaan myös hiljaisen loppueleen päälle

Joonas Kokkonen: Requiem (kuorolle ja uruille sov. Jouko Linjama); Urkuteokset. - Jan Lehtola, urut, Suvi Väyrynen, sopraano, ja Joose Vähäsöyrinki, baritoni, sekä Klemetti-opiston kamarikuoro/Heikki Liimola. (Toccata Classics, TOCC 0434)

Kuuntele Uudet levyt 17.11.2017, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit
  • Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Säveltäjä Emilie Mayer (1812-̶1883) oli Fanny Mendelssohnin ja Clara Schumannin aikalainen, mutta on vielä saanut astella heidän varjoissaan musiikinhistorian sameiden kerrostumien vähitellen kirkastuessa.

  • Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Cembalisti Marianna Henriksson toimii laaja-alaisesti muusikkona vanhan musiikin alueella, mutta myös monitaiteellisten projektien parissa siltoja vanhan ja uuden musiikin välillä rakentaen.

  • Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä.