Hyppää pääsisältöön

Vladimir Agopov voitti Lied-sävellyskilpailun 2017

Säveltäjä Vladimir Agopov
Säveltäjä Vladimir Agopov Kuva: Tiina-Maija Lehtonen Vladimir Agopov

Kokenut konkari, säveltäjä Vladimir Agopov voitti lauantaina 18.11. pidetyn Yrjö Kilpinen -seuran järjestämän ensimmäisen Lied-sävellyskilpailun laulusarjallaan Four songs to the poems by William Blake. Ensimmäinen palkinto on suuruudeltaan 5.000 euroa.

Toisen, Einojuhani Rautavaaran nimeä kantavan palkinnon 1500 euroa sai myös pianistina tunnettu Joonas Pohjonen laulusarjallaan Laulutunti.

Espoon Urkuyö ja Aaria -konserttipalkinto annettiin kahdelle finalistille: Jukka Ollila sai palkinnon teoksestaan Ljus och Skugga ja Juha Lehmus teoksellaan Yksinäinen soutaja.

Kunniakirjoilla palkittiin finaalin muut teokset eli Tuomas Kettusen laulu Muukalainen, Mikko Heiniön Sitten kun toinen meistä, Inkeri Jaakkolan Liian painavia delfiineiksi ja Cecilia Damströmin Tidens ordning.

Kilpailuteoksia loppukilpailukonsertissa esittivät sopraano Kaisa Ranta, mezzosopraanot Essi Luttinen ja Merja Mäkinen, bassobaritoni Nicholas Söderlund sekä pianistit Ilkka Paananen ja Kirill Kozlovski.

Vladimir Agopov, Essi Luttinen ja Kirill Kozlovski Lied-sävellyskilpailun 2017 säveltäjä ja voittoisan teoksen esittäjät
Voittajateoksen esittivät mezzosopraano Essi Luttinen ja pianisti Kirill Kozlovski. Vladimir Agopov, Essi Luttinen ja Kirill Kozlovski Lied-sävellyskilpailun 2017 säveltäjä ja voittoisan teoksen esittäjät Kuva: Tiina-Maija Lehtonen Essi Luttinen

Kilpinen-seura haluaa kilpailun kautta toimintaperiaatteensa mukaisesti aktivoida säveltäjiä lied-musiikin pariin.

Tuomariston muodostivat säveltäjä Eero Hämeenniemi (pj.), kirjailija Virpi Hämeen-Anttila, baritoni Michael Kraus (Wien) ja pianisti Martti Raide (Tallinna).

Katso palkitut esitykset ja palaa koko tapahtumaan Ylen tapahtumasivulla.

Tutustu kilpailuun tarkemmin kilpailujärjestäjän sivuilla.

Kommentit
  • Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Säveltäjä Emilie Mayer (1812-̶1883) oli Fanny Mendelssohnin ja Clara Schumannin aikalainen, mutta on vielä saanut astella heidän varjoissaan musiikinhistorian sameiden kerrostumien vähitellen kirkastuessa.

  • Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Cembalisti Marianna Henriksson toimii laaja-alaisesti muusikkona vanhan musiikin alueella, mutta myös monitaiteellisten projektien parissa siltoja vanhan ja uuden musiikin välillä rakentaen.

  • Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä.

  • Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    1990-luvun alussa perheensä mukana Venäjältä Englantiin emigroitunut Alissa Firsova (s.1986) on jo ehtinyt moneen. Pianistina, kapellimestarina sekä säveltäjänä toimivan moniosaajan kamarimusiikkiteoksia on nyt koottu yhteen tekijän ensimmäiselle profiili-äänitteelle. Äänite sisältää kahdeksan kestoltaan verraten suppeaa kamarimusiikkiteosta.