Ensi vuonna ilmestyvä Tapa poika -albumi käsittelee yksilön elämää raadollisesti, mutta hyväksyvästi.
Terapiaa, itseinhoa, nykymaailman ihmettelyä, kerrosten alle porautumista. Vähän myös rakkautta.
Näitä asioita ja tunteita koettiin Pyhimyksen eli Mikko Kuoppalan Tapa poika -levyn ennakkokeikassa Helsingin Valkoisessa salissa lauantaina 18. marraskuuta. Albumi ilmestyy helmikuussa 2018. Toistaiseksi siltä on julkaistu Kynnet, kynnet -kappale, jolla on mukana Vesta.
Pyhimys esitti kymmenen kappaletta sisältävän albumin kannesta kanteen.
Se on levy, josta ensi vuonna tullaan puhumaan paljon.
Tapa poika -albumi jatkaa räppärin edellisen, vuonna 2015 julkaistun Pettymys-levyn teemaa, joka liittyy vahvasti yksilön kasvuun sekä Pyhimys-nimisen hahmon käsitykseen siitä, millaisessa maailmassa elämme ja millaisia valintoja teemme.
"Älkää välittäkö meistä, me ei välitetä teistä."
- Älkää välittäkö meistä, me ei välitetä teistä, punaiseen verkkaripukuun ja valkoiseen lippikseen sonnustautunut Pyhimys sanoo yleisölle ennen levyn ensimmäisen kappaleen, Pyhän vitutuksen katedraalin esittämistä.
- Katsotaan, mitä tästä tulee.
Biisillä kuullaan monia hyvin pyhimysmäisiä laineja, kuten mikään ei oo pyhää paitsi vitutus ja halusin herättää kysymyksen, mutta kysymys herätti mut.
Lainit eivät ole vain sanahelinää musiikin joukossa. Pyhimyksen edellisellä levyllä kuultu Kasmir mainitsi YleX:n haastattelussa, että Pyhimys on pelottavan älykäs. Älykkyys on vahvasti läsnä Tapa poika -levyllä: albumi on täynnä tekstiä, joka kuulostaa hienolta, mutta jonka ymmärtämiseen tarvitaan enemmän kuin yksi kuuntelukerta. Tällaisesta oiva esimerkki on toisena kuultava Mobutu Sese Seko, joka kertoo samannimisestä kissasta, mutta mitä ilmeisimmin myös Kongon demokraattista tasavaltaa ja Zairea diktaattorimaisesti 32 vuotta hallinneeseen henkilöön nimeltä Mobutu Sese Seko. Kappale lukeutuu levyn mahtipontisimpien biisien joukkoon.
Kynnet, kynnet on kolmas illan aikana kuultava biisi − ja samalla ensimmäinen, jonka aikana kivikasvoinen räppäri hymyilee. Hymylle on syy: Kynnet, kynnet on osoittautunut äärimmäisen isoksi kappaleeksi Pyhimyksen uralta. Se on itse asiassa reilusti eniten soittokertoja Spotifyssä saanut Pyhimyksen kappale. Tasan kaksi kuukautta sitten julkaistua biisiä on luukutettu pian kolme miljoonaa kertaa.
Vestaa ei valitettavasti nähdä lavalla Pyhimyksen kanssa. Hänen lisäkseen levyn biisellä kuullaan myös monia muita fiittaajita. Valkoisessa salissa nähdään muun muassa Tiisu-yhtyeen Henkka, keväällä_ The Voice of Finlandin _finaaliin yltänyt Aksel Kankaanranta sekä Jasmine Lefrancois.
Kynnet, kynnet on uuden levyn kappaleista luonnollisesti ainoa, jonka tahdissa yleisö tanssii ja laulaa mukana − levyn muita biisejä kun ei ole vielä julkaistu. Muiden yhdeksän kappaleen kohdalla vain muutama tanssahtelee kevyesti. Biisit eivät toki mitään tanssilekoja olekaan, mutta on merkillepantavaa, kuinka keskittyneesti yleisö kuuntelee sanoja. Monet laineista ovat sellaisia, joihin voi peilata itseään. Vai miltä kuulostavat lauseet oon eksynyt internettiin, enkä pääse ulos tai pelkään, että kaikille paljastuu, että oon sellainen kuin oon? Keikan aikana Pyhimys saa suurimmat suosionosoitukset niistä biiseistä, joita yleisö kuuntelee hiljaa, keskittyen niiden sanomaan ja tarkoitukseen.
Valkoisessa salissa syntyy juuri sellainen tunnelma, jollaista Pyhimys YleX:n haastattelussa toivoi: että kaikki kuuntelisivat musiikkia yhdessä, mutta samaan tapaa kuin kuuntelisivat sitä korvalappustereoista. Fiilis on samalla epäsosiaalinen mutta kaikkia yhdistävä.
Levyn kappaleiden sanoitusten joukkoon on mahdutettu myös humoristisia laineja, joista osa muistuttaa siitä, ettei asioita tarvitse aina ottaa niin vakavasti. Tätä kuvastaa levyn nimikkokappaleen laini Älä mee ikin Ikeaan tai jos meet, niin mee, se on vain kauppa.
Pyhimyksen esitys on monella tavoin hyvin erilainen kuin “tavallinen” räppikeikka. Siinä missä monet räppärit tyytyvät pelkkään DJ:hin, Pyhimyksen kanssa lavalla on DJ:n lisäksi kitaristi ja kaksi taustalaulajaa, joista toinen soittaa viulua yhden kappaleen aikana. Lisäksi monet Tapa poika -levyn kappaleista ovat Pettymys-albumin biisejä pop-henkisempiä ja sitä kautta tuotannollisesti helposti lähestyttäviä myös niille, jotka eivät tavallisesti fiilistele räppiä. Kaikki albumin raidat eivät ole sellaisia, jotka toimisivat parhaiten synkissä rap-luolissa. Avara Valkoinen sali toimii oivana miljöönä levyn ennakkokeikalle.
Tapa poika -levyn biisien päätteeksi Pyhimys esittää biisejä sekä Pettymys-albumilta, Medium-levyn Nyt-kappaleen sekä illan viimeisenä kuullun Paranoid #13:n, jonka aikana räppäri kävelee pois lavalta, eikä enää palaa.
Ihan viimeistään hän kuitenkin palaa lavalle helmikuussa, jolloin Tapa poika -albumi julkaistaan.
Katso keikkakuvat alta.
Lue myös: