Hyppää pääsisältöön

Musiikkiteknologian opiskelija Kaj Mäki-Ullakko: "Tein ensimmäisiä midi-sävellyksiä isäni MikroMikko-tietokoneella."

Kokkolan Estarditaiteen koulu saa pisteet Kaj Mäki-Ullakolta: "Rehtori Alf Mylläri otti minut siviilipalvelukseen ja teorianopettaja Tommi Peltola sai minut kiinnostumaan musiikin teoriasta toden teolla!" Kaj tavattiin Kantapöydän opiskelijatreffeillä Musiikkitalossa 22.11.2017.

Kuka?
Olen Kaj Mäki-Ullakko, syntynyt Vantaalla 21.12.1987.

Aloitin kitaransoiton isäni kitaralla ja tein ensimmäisiä midi-sävellyksiä isäni MikroMikko-tietokoneella joskus vuosituhannenvaihteessa. Olimme muuttaneet Kokkolaan muutama vuosi aikaisemmin.

Välillä kitara vaihtui kosketinsoittimiin ja kitararock suomiräppiin. Räppihommat ja soul/funk-dj-soittelu sekä siviilipalveluksen suoritus legendaarisessa Kokkolan Estraditaiteen koulussa (”rokkikoulu”) täyttivät lukion jälkeisen elämän musiikilla.

Siviilipalveluspaikassani sain ensimmäistä kertaa soitinopetusta (basso) sekä musiikinteorian opetusta. Niillä opeilla pääsinkin Turun konservatorioon opiskelemaan musiikkiteknologiaa kolmeksi vuodeksi.

Sen jälkeen tein soittohommia (mm. Kaikukasti & Puppa J), liveäänihommia, elokuvaäänisuunnittelua ja studiotöitä ennen kuin päädyin hakemaan opiskelemaan hieman lisää musiikkiteknologiaa Siballe.

Kaj Mäki-Ullakko.
Kaj Mäki-Ullakko. Kuva: Tiina-Maija Lehtonen / Yle Musiikkiteknologia,Musiikkitalo,Kaj Mäki-Ullakko

Onko perheessäsi muusikoita tai musiikin harrastajia?
Isäni on ollut nuoruudestaan lähtien musiikin harrastaja ja häneltä ne ensimmäiset soinnut kitaralla ja koskettimilla opin. Nuorin siskoni Hanna opiskelee laulua Kokkolassa, saa nähdä mihin hän vielä päätyy.

Missä olet viettänyt tähän astisen elämäsi?
Karkeasti sanottuna Vantaalla ala-asteen, Kokkolassa ylä-asteen ja lukion, Turussa vuodet ennen Siba-opiskeluja.

Mikä paikkakunta tai maisema on sinulle tärkeä ja inspiroiva?
Turku oli itselleni tärkeä muusikkouden kannalta; soitan edelleenkin keikalla useimmiten turkulaisten kollegoiden kanssa.

Milloin aloitit musiikkiopinnot?
Aloitin vasta 19-vuotiaana Kokkolassa.

Kokkolan Estraditaiteen koulun rehtori Alf Mylläri otti minut siviilipalvelukseen koululle ja koska koulun oppilaiden bändit usein kärsivät basisti-vajauksesta, ehdotti hän että paikkaisin tuota
vajausta soittamalla bassoa oppilasbändeissä. Sain bassotunteja Pasi Kauppiselta.

Kaj Mäki-Ullakko.
Kaj Mäki-Ullakko. Kuva: Tiina-Maija Lehtonen / Yle Musiikkiteknologia,Kaj Mäki-Ullakko

Mitä kaikkia soittimia soitat?
Soitan bassoa, trumpettia, kitaraa, pianoa ja hieman myös rumpuja.

Tärkeimmät opettajasi ja oppilaitokset?
Pakko taas mainita Estraditaiteen koulu: Tommi Peltola sai minut kiinnostumaan musiikin teoriasta toden teolla! Tommi käytti erilaisia, hauskoja ja ehkä epäortodoksisia menetelmiä teorian opetuksessa ja ne kolahtivat kunnolla itselleni!

Turussa musiikkiteknologian opettaja Eric Marquis antoi monipuolista opetusta ja osasi onneksi olla kärsivällinen moneen otteeseen!

Häämöttääkö valmistuminen?
Opiskelen nyt kolmatta vuotta, kandin kirjoittaminen on ajankohtaista. Koulutus siis yhteensä 5,5 vuotta ja on hyvä vauhti sitä kohti.

Kaj Mäki-Ullakko.
Kaj Mäki-Ullakko. Kuva: Tiina-Maija Lehtonen / Yle Musiikkitalo,vesa kytöoja

Lempisäveltäjäsi?
Tietenkin hankala kysymys ja mietin tätä pitkään. Päädyin lopulta Frank Zappaan. Minulla oli vuosia sitten vahva Zappa-kausi ja etenkin levyt Hot Rats ja The Grand Wazoo kiehtoivat älyttömästi!

Tärkein kappale itselleni on Blessed Relief, joka esittelee aivan loistavia abstrakteja musiikillisia hahmoja ja jonka äänimaailma ja narratiivi kestävät kuuntelua vielä pitkään!

Millainen musiikki ylipäätään vetoaa ja puhuttelee?
Tahallaan hieman tyhmä vastaus mutta: sellainen musiikki, joka vetoaa ja puhuttelee! Ts. yllätyn edelleen itsekin, kuinka saatan yhtäkkiä kuunnella koko päivän musiikkia, joka ei ole tullut mieleenikään aikaisemmin.

Ehkä musiikkityyliä tai –lajia tärkeämpää onkin sattuvatko kuultu musiikki ja oma senhetkinen mieliala kohtaamaan toisensa onnistuneesti.

Mikä sinusta tulee isona?
Musiikkiteknologian opiskelu luo todella laajat mahdollisuudet tehdä töitä eri taiteenaloilla. Se mikä minusta tulee vielä isompana, määrittyy mahdollisesti eteen tulevien mahdollisuuksien ja tilaisuuksien kautta. Oli se sitten musiikkiteknologiaa liittyen populaari- tai taidemusiikkiin, teatteriin, tanssiin, elokuviin jne.

Kaj Mäki-Ullakko.
Kaj Mäki-Ullakko. Kuva: Laila Kangas / Yle Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,Musiikkiteknologia,Kaj Mäki-Ullakko

Kantapöydän opiskelijatreffeillä Kaj esittää kappaleen Improvisation#2 for FaceOSC & Modular synthesizer. Ohjelman juontajina ovat Lisa Enckell ja Vesa Kytöoja. Ohjaus Harri Anttila.

  • Kaari-ensemble koostaa taidokasta audiomosaiikkia

    Kaari-ensemble koostaa taidokasta audiomosaiikkia

    Saara Aittakummun ja Laura Salovaaran vuonna 2008 perustama sopraano- ja alttolaulajista koostuva Kaari-ensemble jatkaa tasaista kehittymistään. Salovaara vastaa ensemblen kuorosoinnin kehittämisestä ja kuoronjohtaja Aittakumpu jakaa aikansa muun muassa Polyteknikkojen Kuoron, Kamarikuoro Kampin Laulun ja mieskuoro Valkian kesken.

  • Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten teostensa äänimaailmaa

    Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten te

    Isobritannialainen säveltäjä Anna Clyne tuli ensin tutuksi etenkin elektroakustisen musiikin tekijänä, mutta on sittemmin päässyt näyttämään kyntensä myös orkesterimusiikin alueella. Uusin julkaisu tehnyt tuloaan jo kauan. Käytännössä se on kooste Clynen teosten orkesteritaltioinneista vajaan kymmenen vuoden ajanjaksolta neljän eri kapellimestarin johtamana.