Hyppää pääsisältöön

Lempeän karhumaista kuiskintaa

Matthias Goerne levytti Bachin isot ja suurenmoiset bassokantaatit Ich will den Kreuzstab gerne tragen ja Ich habe genug jo kaksikymmentä vuotta sitten Camerata Academica Salzburgin ja Roger Norringtonin kanssa. Uusi levytys harmonia mundille on syvempi ja värikkäämpi: sekä Goernen oma ääni että Freiburgin barokkiorkesterin soitto ovat vivahteikkaampia – syvyyttä ja tulkintaa on tullut sekä nykyiseen barokkisoittoon että Goernen itsensä laulutaiteeseen.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Syvyyden vastapainoksi keski-ikäistyneen laulajan ääni on myös hivenen löysempi, vibrato hitaampaa ja leveämpää. Bachin musiikille ei ole aivan eduksi se, että Goernen syvästi ja leveästi soiva ääni tahtoo jopa peittää orkesteria ja samentaa melodian suhdetta harmoniaan. Samoin melodiset kuvioinnit tahtovat upota tällä uudella levyllä leveään vibratoon – vuoden 1996 levytyksessä kuviointi oli notkeampaa.

Ongelma kumpuaa osin äänityksestä. Matthias Goerne on eittämättä yksi aikamme merkittävimmistä baritoneista ja erittäin arvostettava tulkki niin romantiikan Liedin kuin muidenkin aikakausien musiikkien tulkkina. Kuten tapana on, suuret taiteilijat täytyy levyillä tuoda etualalle – syy ei välttämättä siis ole täysin taiteilijassa itsessään. Moitteen jälkeen on vuorossa kehuja: yhtä voimakkaasti kuin Goernen kypsä ääni, Bachin soolokantaateista säteilee syvä henkilökohtaisuus ja lämmin suhde barokin mestariin. Goerne myös keventää ääntään lähes kuiskauksesi eikä käytä täyttä ääntään juuri koskaan. Leveän, lämpimän ja karhumaisen hellän äänen kuiskinta on lopulta mieluisampaa kuin tavanomaisempi perusvarma äänentuotto.

Kahden hienon soolokantaatin välille on levyllä tuotu oikein tervetullut välisoitto: Bachin Cembalokonsertosta A-duuri rekonstruoitu Konsertto oboe d’amorelle. Tätä lämmintä, kukkeaa alttosoitinta soittaa Freiburgin barokkiorkesterin oboisti Katharina Arfken. Varsinainen helmi onkin Arfkenin ja Goernen duetto Bachin tunnetuimpiin kuuluvassa soolokantaatissa Ich habe genug, joka – ehkä viisaasti – seuraa oboe d’amore -konserttoa, eikä suinkaan ole levyn ensimmäisenä numerona. Goerne antaa oivallisesti tilaa ympärillään oleville muusikoille ja suo tässäkin laajamittaisessa kantaatissa ajatusta myös tekstille.

Johann Sebastian Bach: bassokantaatit Ich will den Kreuzstab gerne tragen ja Ich habe genug; Sinfonia kantaatista Ich habe viel Bekümmernis; Konsertto oboe d’amorelle. - Matthias Goerne, baritoni, Katharina Arfken oboe ja oboe d’amore, Freiburgin barokkiorkesteri, joht. Gottfried von der Goltz. (Harmonia mundi, HMM 902323)

Kuuntele Uudet levyt 24.11.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.