Hyppää pääsisältöön

Orfeuksen onnellisempi laskeutuminen manalaan

Orfeuksen retki manalaan hakemaan rakasta Eurydikeään on yksi niistä tutuista, toistuvista antiikin aiheista, joiden pohjalta syntyi suuri määrä kantaatteja, teatterimusiikkia ja oopperoitakin jo 1600-luvulla. Oopperavillityksen imeydyttyä Italiasta Ranskaan vuosisadan jälkipuolella myös Orfeuksen – tuon suloisesti laulavan pastoraalisen sankarin – seikkailut taipuivat oopperoiksi. Marc-Antoine Charpentier ei juuri päässyt loistamaan suuren oopperan, tragedie lyriquen säveltäjänä, mutta sai kirjoittaa pienempiä kamariteoksia Marie de Lorrainen, Guisen herttuattaren kulttuurikodin muusikkona.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Charpentierin kaksinäytöksinen kamariooppera Orfeuksen laskeutuminen manalaan syntyi 1680-luvulla Guisen herttuattaren muusikoille. Se on yksi parhaista barokinajan pienoisoopperoista ja soi myös yhtenä syksyn miellyttävimmistä levyuutuuksista: aiemmin jo Charpentierin hengellisiä teoksia levyttänyt Ensemble Correspondances maalaa Sébastien Daucén johdolla elävästi Orfeuksen tuskan ja sitä seuraavan jännittävän matkan manalaan, itseään Plutoa taivuttelemaan.

Tuttu tarina kerrotaan kahdessa lyhyessä näytöksessä: ensimmäisen keskiössä on käärmeen purema ja sitä seuraava suru; toisessa taasen Orfeuksen laskeutuminen helvettiin rakastaan hakemaan, sekä hänen ihmeellinen laulunsa, joka lopettaa langenneiden kärsimykset, lepyttää raivoisat demonit ja lopulta taivuttaa Plutonkin tahtoonsa. Charpentier säestää Orfeuksen laulua kolmen matalan gamban muodostamalla yhtyeellä, ja tämän soinnikkaan säestyksen päällä kontratenori Robert Getchell deklamoi ja laulaa sydämeenkäyvästi.

Ensemble Correspondencen laulajat ja muusikot kertovat tarinaa Charpentierin sävelten kautta soinnikkaasti ja puhtaasti – tähän kantaatinomaiseen pienoisoopperaan hyvin sopivalla hienostuneisuudella. Naispääosia esittävät sopraanot, Eurydikeä tulkitseva Caroline Weynants ja Proserpine eli Caroline Arnaud ovat erinomaisia, eikä pahaa sanottavaa kokonaisuudesta juuri löydä. Sitä paitsi, ilman opettavaista loppuaan Orfeuksen ja Eurydiken tarina on hellyttävän onnellinen: Charpentier jätti tarinastaan sen tunnetun loppukohtauksen – Orfeuksen kohtalokkaan katseen ja Eurydiken menettämisen – pois.

Marc-Antoine Charpentier: La Descente d’Orphée aux Enfers. - Ensemble Correspondances, joht. Sébastien Daucé. (Harmonia mundi, HMM 902279)

Kuuntele Uudet levyt 24.11.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.