Hyppää pääsisältöön

Orfeuksen onnellisempi laskeutuminen manalaan

Orfeuksen retki manalaan hakemaan rakasta Eurydikeään on yksi niistä tutuista, toistuvista antiikin aiheista, joiden pohjalta syntyi suuri määrä kantaatteja, teatterimusiikkia ja oopperoitakin jo 1600-luvulla. Oopperavillityksen imeydyttyä Italiasta Ranskaan vuosisadan jälkipuolella myös Orfeuksen – tuon suloisesti laulavan pastoraalisen sankarin – seikkailut taipuivat oopperoiksi. Marc-Antoine Charpentier ei juuri päässyt loistamaan suuren oopperan, tragedie lyriquen säveltäjänä, mutta sai kirjoittaa pienempiä kamariteoksia Marie de Lorrainen, Guisen herttuattaren kulttuurikodin muusikkona.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Charpentierin kaksinäytöksinen kamariooppera Orfeuksen laskeutuminen manalaan syntyi 1680-luvulla Guisen herttuattaren muusikoille. Se on yksi parhaista barokinajan pienoisoopperoista ja soi myös yhtenä syksyn miellyttävimmistä levyuutuuksista: aiemmin jo Charpentierin hengellisiä teoksia levyttänyt Ensemble Correspondances maalaa Sébastien Daucén johdolla elävästi Orfeuksen tuskan ja sitä seuraavan jännittävän matkan manalaan, itseään Plutoa taivuttelemaan.

Tuttu tarina kerrotaan kahdessa lyhyessä näytöksessä: ensimmäisen keskiössä on käärmeen purema ja sitä seuraava suru; toisessa taasen Orfeuksen laskeutuminen helvettiin rakastaan hakemaan, sekä hänen ihmeellinen laulunsa, joka lopettaa langenneiden kärsimykset, lepyttää raivoisat demonit ja lopulta taivuttaa Plutonkin tahtoonsa. Charpentier säestää Orfeuksen laulua kolmen matalan gamban muodostamalla yhtyeellä, ja tämän soinnikkaan säestyksen päällä kontratenori Robert Getchell deklamoi ja laulaa sydämeenkäyvästi.

Ensemble Correspondencen laulajat ja muusikot kertovat tarinaa Charpentierin sävelten kautta soinnikkaasti ja puhtaasti – tähän kantaatinomaiseen pienoisoopperaan hyvin sopivalla hienostuneisuudella. Naispääosia esittävät sopraanot, Eurydikeä tulkitseva Caroline Weynants ja Proserpine eli Caroline Arnaud ovat erinomaisia, eikä pahaa sanottavaa kokonaisuudesta juuri löydä. Sitä paitsi, ilman opettavaista loppuaan Orfeuksen ja Eurydiken tarina on hellyttävän onnellinen: Charpentier jätti tarinastaan sen tunnetun loppukohtauksen – Orfeuksen kohtalokkaan katseen ja Eurydiken menettämisen – pois.

Marc-Antoine Charpentier: La Descente d’Orphée aux Enfers. - Ensemble Correspondances, joht. Sébastien Daucé. (Harmonia mundi, HMM 902279)

Kuuntele Uudet levyt 24.11.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Kantapöydän opiskelijatreffeillä Duo Uimonen/Lorenzen

    Tutusti Emmi Uimoseen ja Troels Lorenzeniin!

    Piano-harmonikkaduo Emmi Uimonen ja Troels Lorenzen syntyi Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla. Savonlinnasta kotosin oleva Emmi ja Suomeen opiskelijavaihtoon tullut Troels havaitsivat omaavansa saman suhtautumisen musiikkiin. Duon ensimmäinen levy on jo ilmestynyt.

  • Sopraano Minna-Leena Lahti: "Lukiossa teimme retken Kansallisoopperaan. Silloin ajattelin että tuonne on pakko päästä!"

    Tutustu Sibelius-Akatemian oopperaluokan opiskelijaan.

    Jos kaikki menee hyvin, on Minna-Leena Lahdella kahden vuoden kuluttua kädessään paperi, jota hän on aina halunnut. Hän valmistuu oopperalaulajaksi! Takanaan Minna-Leenalla on laaja kirjo harrastuksia ja opintoja, löytyy kirjoittamista, soittamista, balettia ja laulamista. Mutta oikea intohimo on kuitenkin ooppera. Kuka? Olen Minna-Leena Lahti, Erkkilä omaa sukua.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.