Hyppää pääsisältöön

Kotimaisen elokuvan naiset ovat täyttymättömien unelmien vankeja

Kevään 2018 Kino Suomen artikelikuva1.
Kevään 2018 Kino Suomen artikelikuva1. Kuva: YLE/Harto Hänninen naiskuva,kevät,Miriam Makeba,2018,kino suomi

Teeman Kino Suomen kevätkausi 2018 rakentuu vahvojen naisroolien ympärille. Elokuvien naiskuvat ovat rikkaita ja moninaisia, vaikka yllättävän usein aiheena onkin naisen pettymys tai uhrius.

Ennen kuin uppoudutaan naiskuviin, vietetään tammikuu Aki Kaurismäen hervottomien Leningrad Cowboys -ohjausten parissa. Leningrad Cowboys go America (1989) ja Leningrad Cowboys meet Moses (1994) tuovat raikkaanrennon tuulahduksen crazykomiikkaa Kaurismäen hillittyyn filmografiaan. I Hired a Contract Killer (1990) täydentää kaurismäkeläistä vieraantuneisuuden maailmaa.

Kaurismäen Pidä huivista kiinni Tatjana (1994) pohjustaa jo kevään naiskuvien sarjaa. Tosin sen sulottaret, virolainen Tatjana ja venäläinen Klavdia, edustavat ehkä enemmän kadonnut neuvostokulttuuria kuin sukupuoltaan.

Lauri Törhösen Riisumisen (1984) väkevässä naisroolissa Tarjana nähdään Eeva Eloranta; Tarjan poliittiset unelmat ovat romahtaneet ja hän käy ankaran poliittisen tilityksen entisen heilansa kanssa.

Mika Kaurismäen Arvottomat on ajaton klassikko, joka peilaa hienosti valimistumisaikansa elokuvamurrosta.

Mika Kaurismäen dokumenttielokuva Mama Africa (2011) kertoo eteläafrikkalaisesta voimanaisesta Miriam Makebasta, josta tuli musiikkinsa avulla sorretun kansan puolesta kampanjoiva poliittinen maailmantähti. Positiivinen ja väkevä naiskuva toiselta puolen maapalloa!

Kotimaisten naiselokuvien päähenkilöt ovat tavalla tai toisella hukassa oman itsensä kanssa. Kaivon (1992) Anna-Maija (Merja Larivaara) on uupunut maatalon emäntä, joka mielenhäiriössä hukuttaa lapsensa. Neitoperhon (1994) Eevi (Leea Klemola) on monella tapaa tunnevammainen ja väkivaltainen nuori nainen. He molemmat tavoittelevat poispääsyä tukahduttavasta umpikujasta, johon yksinäisyys ja kontaktikyvyttömyys on heidät teljennyt.

Rikosten maailma ei ole tuntematon myöskään Kissan kuolemassa (1994) alaikäiselle Nitalle (Marja Pyykkö). Hän joutuu rimpuilemaan aikuisuuteen koulukodin ankarassa ilmapiirissä, jota kiristää seksuaalinen hyväksikäyttö. Miespääosassa nähdään Don Huonojen laulusolisti Kalle Ahola.

Sen jälkeen maaliskuu jatkuu Kissan kuoleman aloittamalla nuorten tyttöjen kasvukertomusten polulla. Selma Vilhusen käsikirjoittama komedia Espoon viimeinen neitsyt (2003) kertoo 16-vuotiaasta Minnasta (Henriikka Laaksola), joka pakottaa ystävänsä Emman (Saila Laakkonen) kanssaan villille liftireissulle.

Kaija Juurikkalan lyhytelokuvassa Rosa was here (1994) aikuiset ovat kadonneet, joten 13-vuotias Rosa (Sanna Liljander) päättää myös tehdä jotain villiä ja rajat ylittävää. Lyhytelokuvan parina nähdään Vesa Kantolan Punainen huone (1991), jossa nuori maalaistyttö Kukka-Maaria (Heli Sutela) tulee kaupunkiin siivoojaksi ja joutuu hyväksikäytön kohteeksi. Hyväksikäyttäjän roolissa nähdään Jussi Parviainen.

Jaakko Pyhälän Ursula (1986) on rikkonainen tarina rikkonaisesta tytöstä, joka on vielä koululainen mutta kuitenkin jo paljon nähnyt huumediileri. Ursulaa esittää Heidi Kilpeläinen, joka nykyisin tekee uraa Lontoossa taiteilijana ja muusikkona nimellä HK119.

Naiskuvan muutos näkyy voimakkaimmin perinteisen studioelokuvan jälkeisellä kaudella, jolloin elokuvasta tuli selkeämmin nuorison ajanvietettä. Vihreän lesken (1968) nukkumalähiöön eristetty "rouva 21" on tuulahdus toisenlaisesta naiskuvasta, mutta omassa epävarmuudessaan hän on yhtä vietävissä kuin Kreivin (1971) lukuisat morsiamet. Tavallaan he kaikki ovat "täyttymättömien unelmien uutteria vankeja" kuten Marja pieni! (1972) -elokuvan päähenkilöä luonnehditaan.

Samaa täyttymätöntä kaipuuta ja siitä kumpuavaa pettymystä voi aistia Annan (1970) päähenkilöstä ja Mustaa valkoisella (1968) -elokuvan petetystä Anjasta.

1960-luvun roolimalleja vastaan kipunoivat nuoremman sukupolven naisnäyttelijät rooleissa, jotka kuvastavat uudenlaista ihmiskäsitystä. Kristiina Halkola elokuvissa Punahilkka (1968), Lapaualaismorsian (1967) ja Käpy selän alla (1966) näyttäytyy todellisena uuden ajattelun airuena, tyttönä jolla on ristiriitainen mieli ja tahto. Samanlaista nuoren naisen kuvaa viestittävät samoissa elokuvissa myös Petra Frey, Kirsti Wallasvaara ja Aulikki Oksanen, sekä Marja Packalén Annan nuorena kotiapulaisena.

  • 2.1. Aki Kaurismäki: Leningrad Cowboys go America (1989) N: Matti Pellonpää, Kari Väänänen, Sakke Järvenpää, Mato Valtonen, Sakari Kuosmanen.
  • 9.1. Aki Kaurismäki: Leningrad Cowboys meet Moses (1994) N: Matti Pellonpää, Kari Väänänen, André Wilms, Sakke Järvenpää, Twist-Twist Erkinharju.
  • 16.1. Aki Kaurismäki: Pidä huivista kiinni Tatjana (1994) N: Kati Outinen, Matti Pellonpää, Kirsi Tykkyläinen, Mato Valtonen.
  • + Total Balalaika Show (1994) E: Leningrad Cowboys
  • 23.1. Aki Kaurismäki: I Hired a Contract Killer (1990) N: Jean-Pierre Léaud, Margi Clarke, Kenneth Colley, Serge Raggiani.
  • 30.1. Lauri Törhönen: Riisuminen (1986) N: Eeva Eloranta, Esa Saarinen.
  • 6.2. MIka Kaurismäki: Arvottomat (1982) N. Matti Pellonpää, Pirkko Hämäläinen
  • 13.2. Mika Kaurismäki: Mama Africa (2011) N: Miriam Makeba.
  • 20.2. Auli Mantila: Neitoperho (1997) N: Leea Klemola, Elina Hurme, Robin Svartström, Rea Mauranen.
  • 27.2. Pekka Lehto: Kaivo (1992) N: Merja Larivaara, Liisamaija Laaksonen, Auvo Vihro, Martti Suosao, Katariina Kaitue.
  • 6.3. Raimo O. Niemi: Kissan kuolema (1997) N: Marja Pyykkö, Kalle Ahola, Kaija Kangas, Eero Saarinen, Rea Mauranen.
  • 13.3. Hanna Maylett: Espoon viimeinen neitsyt (2003) N: Henriikka Laaksola, Saila Laakkonen, Lauri Kontula.
  • 27.3. Kaija Juurikkala: Rosa was here (1994) N: Sanna Liljander, Oula Kitti, Soili Niemi, Eero Milonoff, Petteri Jamalainen
  • + Vesa Kantola: Punainen huone (1991) N: Heli Sutela, Jussi Parviainen, Elina Hurme, Timo Toikka, Tom Wentzel.
  • 3.4. Jaakko Pyhälä: Ursula (1986) N: Heidi Kilpeläinen, Ville Virtanen, Petri Aalto, Cris af Enehjelm, Tomi Salmela, Reiska Nordin.
  • 10.4. Jaakko Pakkasvirta: Vihreä leski (1968) N: Eija Pokkinen, Matti Siitonen, Risto Aaltonen.
  • 17.4. Peter von Bagh: Kreivi (1971) N: Pertti Ylermi Lindgren, Irma Martinkauppi, Elina Salo,Titta Karakorpi.
  • 24.4. Timo Bergholm: Punahilkka (1968) N: Kristiina Halkola, Lasse Pöysti, Petra Frey, Hannu Kahakorpi.
  • 1.5. Mikko Niskanen: Lapualaismorsian (1967) N: Kirsti Wallasvaara, Kristiina Halkola, Aulikki Oksanen, Pekka Laiho, Heikki Kinnunen.
  • 8.5. Eija-Elina Bergholm: Marja pieni! (1972) N: Liisamaija Laaksonen, Hannu Lauri, Elvi Saarnio, Irma Martinkauppi.
  • 15.5. Jörn Donner: Mustaa valkoisella (1968) N: Kristiina Halkola, Jörn Donner, Liisamaija Laaksonen, Jukka Virtanen.
  • 22.5. Jörn Donner: Anna (1970) N: Harriet Andersson, Pertti Melasniemi, Marja Packalén, Tapio Rautavaara.
  • 29.5. Mikko Niskanen: Käpy selän alla (1966) N: Kristiina Halkola, Kirsti Wallasvaara, Eero Melasniemi, Pekka Autiovuori.
Kommentit

Yle Teema