Hyppää pääsisältöön

Niemisen kitarasävellysten värit erottuvat myöhäissyksyssä

Kai Nieminen on aikoja sitten karistanut yltään kitarasäveltäjän kyseenalaisen tittelin säveltämällä aivan riittävästi orkesterimusiikkia. Isoilla kokoonpanoilla Niemisen runollinen väri- ja tunnelmamusiikki on tosin joskus kuulostanut löyhärakenteiselta, kun konteksti etenkin täällä Suomessa on niin sinfoninen. Mutta kun Nieminen säveltää omalle soittimelleen kitaralle, kuulija lumoutuu, oli rakennetta tai ei. Niin myös uudella levyllä Rites & Shades, jolla Niemisen teoksia soittavat sekä suomalaiset että italialaiset kitaristit.

Rites & Shades / Kai Nieminen
Rites & Shades / Kai Nieminen Uudet levyt

Italiaa edustavat Marta Dolzadelli ja Marco Ramelli, molemmat erittäin päteviä kitaristeja, ja Suomen joukkueessa pelaavat Niemisen oma kitaraoppilas Marko Rutanen, joka nykyään vaikuttaa Jämsässä, sekä kitaristiemme kärkikaartiin kuuluva Patrik Kleemola.

Kaikki muusikot ymmärtävät Niemisen musiikkia ilmeisen hyvin. Dolzadelli antaa runsaasti aikaa Omaggio a Bruno Munari -teoksen sointimagialle, ja poimii huiluäänet hallitusti. Northern Spells -teoksessa Marko Rutanen ei alun tavanomaisissa tekstuureissa tavoita tarpeellista aineettomuutta, mutta loppupuolen pistemäiset soinnit ja melodiset fragmentit hän muotoilee sielukkaasti.

Marco Ramelli on saanut soitettavakseen Stonehenge-henkisen, ritualistisen teoksen Shades, ja tekee todella suuren vaikutuksen etenkin osissa Preludio rituale ja Ritmico e misterioso, yhdistämällä rytmien ja sointien lukemattomia kerrostumia eritellen mutta luontevasti. Patrik Kleemolan tulkinta laajemmasta kitarasonaatista on myös hallittu, mutta välillä Kleemola käyttää mielestäni liikaa voimaa, eikä teoskaan ole yhtä koherentti kuin toistuville eleille perustuva Shades.

Kolme eri äänittäjää on tehnyt levyn kolmessa eri tilassa, ja vaikka taltioinnit ovat laadukkaita, erot huomaa. Tällä levyllä tilkkutäkkimäisyydestä on vähemmän haittaa, koska Niemisen runoja kannattaa joka tapauksessa nauttia yksittäin. Itse asiassa levy on omiaan sysipimeässä myöhäissyksyssä kuunneltavaksi. Niemisen kitaramusiikki palauttaa mieleen, että on muitakin värejä kuin harmaus, ja ne värit erottuvat hämärässä sitä kirkkaammin.

"Rites & Shades", Kai Niemisen kitarateoksia. Omaggio a Bruno Munari; Northern Spells; Shades; Kitarasonaatti "A Walk to the Mysterious Woods. - Marta Dolzadelli, Marko Rutanen, Marco Ramelli ja Patrik Kleemola, kitara. (Pilfink, JJVCD-186)

Kuuntele Uudet levyt 1.12.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Kantapöydän opiskelijatreffeillä Duo Uimonen/Lorenzen

    Tutusti Emmi Uimoseen ja Troels Lorenzeniin!

    Piano-harmonikkaduo Emmi Uimonen ja Troels Lorenzen syntyi Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla. Savonlinnasta kotosin oleva Emmi ja Suomeen opiskelijavaihtoon tullut Troels havaitsivat omaavansa saman suhtautumisen musiikkiin. Duon ensimmäinen levy on jo ilmestynyt.

  • Sopraano Minna-Leena Lahti: "Lukiossa teimme retken Kansallisoopperaan. Silloin ajattelin että tuonne on pakko päästä!"

    Tutustu Sibelius-Akatemian oopperaluokan opiskelijaan.

    Jos kaikki menee hyvin, on Minna-Leena Lahdella kahden vuoden kuluttua kädessään paperi, jota hän on aina halunnut. Hän valmistuu oopperalaulajaksi! Takanaan Minna-Leenalla on laaja kirjo harrastuksia ja opintoja, löytyy kirjoittamista, soittamista, balettia ja laulamista. Mutta oikea intohimo on kuitenkin ooppera. Kuka? Olen Minna-Leena Lahti, Erkkilä omaa sukua.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.