Hyppää pääsisältöön

Onnistunutta aluepolitiikkaa musiikilla!

Pohjois-Ruotsissa Piitimen kunnassa on reilut 20 000 asukasta, mutta kas ihmettä, sikäläisen Teknisen yliopiston musiikkipuolen alaisuuteen on rakennettu akustiikaltaan hieno konserttisali Studio Acusticum, ja sinne poikkeuksellisen suuret urut. Mikä parasta, Kempe-säätiön lahjoitusvaroin luodut puitteet eivät ole jääneet jouten, vaan niillä riittää käyttöä. Todisteeksi Studio Acusticum julkaisee säännöllisesti levyjä, ja ainakin Erik Westberg -lauluyhtyeen ja urkuri Helena Holmlundin tuore levy osoittaa, että alueellinen musiikkipolitiikka voi onnistua tuottamaan maailmanluokan laatua siellä, missä muuten ei olisi kuin iso joki.

Chorus Gloriosus
Chorus Gloriosus Uudet levyt

Levyn otsikko, Chorus Gloriosus, lupaa paljon, etenkin kun kuorona on pieni kamarikuoro ja laulettavana vaativaa ja välillä varsin suurieleistä musiikkia: Sandströmin ja Macmillanin kirkkaat Te Deumit, Leightonin dramaattinen Crucifixus pro nobis sekä Gubaidulinan väkevä Jauchzt vor Gott lähes pelottavine kuorotehoineen. Onneksi Erik Westberg -lauluyhtye on tehtävän tasalla. Kyseessä on projektiluontoinen mutta ammattitasoinen kuoro, jonka laulajat kootaan Pohjanlahden perukoilta, missä on monestakin syystä vahva lauluperinne. Olen aiemminkin kehunut yhtyeen täysjänteistä, mehukasta sointia ja laajaa dynamiikkaa, ja tämän levyn ohjelmistossa kuoro todella loistaa. Tiukimmassa tykityksessä sopraanot joutuvat pinnistämään, mutta ohjelmiston suvantopaikoissa sekä soolo- ja pienyhtyekohdissa tasainen laatu vakuuttaa. Erik Westberg -lauluyhtye saa taustatukea myös Studio Acusticumilta - akustiikka sekoittaa äänet hyvin yhteen, mutta säilyttää voiman.

Erityisen innoissani olen salin uruista. Ne ovat Ruotsin suurimmat ja rakennettu erittäin monipuolisiksi, mutta silti niillä on oma, tumma ja voimakas karaktäärinsä. Levyn kuorokappaleita Helena Holmlund värittää voimakkaasti vaikkakin hyvällä tyylitajulla, mutta urkujen koko teho otetaan käyttöön vasta soolokappaleessa, Toshi Ichiyanagin Fantasiassa. Holmlund operoi niin hämmästyttävillä sointimassoilla niin erikoisen plastisesti, että kappale pitäisi soittaa kaikille maailman urkureille näytteeksi siitä, miten äänikertojen määrää voi hyödyntää portaattomasti.

Studio Acusticum ei ole Erik Westberg -lauluyhtyeen tai Helena Holmlundin tai kenenkään muunkaan koti. Studio Acusticum on vain hyvä sali, jonka olemassaolon oikeutus riippuu käyttäjien laadusta. Toistaiseksi ainakin salin levytyssarja on viestinyt, että seinät kannatti rakentaa. Studio Acusticumista on tullut Lapin kamariorkesterin tapainen aluepoliittinen voimannäyte: Jos puitteet ja niiden käyttäjät saadaan täydentämään toisiaan, syntyy maailmanluokan sisältöä.

"Chorus Gloriosus". Sven-David Sandström: Te Deum. Kenneth Leighton: Crucifixus pro nobis. Toshi Ichiyanagi: Fantasy. James Macmillan: Te Deum. Sofia Gubaidulina: Jauchzt vor Gott. - Erik Westberg Vocal Ensemble sekä Helena Holmlund, urut, ja solisteja. (Studio Acusticum, SA15)

Kuuntele Uudet levyt 1.12.2017, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit
  • Albert Schnelzerin sävelkielessä on tunnistettavaa omaleimaisuutta

    Albert Schnelzerin musiikki toimii.

    Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä. Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole.

  • Spark-yhtyeen onnistunut monityylinen kokonaisuus toimii

    Spark-yhtyeen monityylinen kokonaisuus riemastuttaa

    "Tanssi on muutakin kuin vain liikettä musiikin tahtiin. Se on intohimoa ja elämänjanoa", pohjustaa Spark-yhtye tuoreimman julkaisunsa esittelytekstissä. No mikä ettei, mutta mahtaako kahden nokkahuilun, viulun, sellon ja pianon muodostaman yhtyeen monityylinen kokonaisuus käydä kuulijan jalan alle? Kyllä. Varsinkin kun se tehdään näinkin antaumuksella ja tyylillä.