Hyppää pääsisältöön

Onnistunutta aluepolitiikkaa musiikilla!

Pohjois-Ruotsissa Piitimen kunnassa on reilut 20 000 asukasta, mutta kas ihmettä, sikäläisen Teknisen yliopiston musiikkipuolen alaisuuteen on rakennettu akustiikaltaan hieno konserttisali Studio Acusticum, ja sinne poikkeuksellisen suuret urut. Mikä parasta, Kempe-säätiön lahjoitusvaroin luodut puitteet eivät ole jääneet jouten, vaan niillä riittää käyttöä. Todisteeksi Studio Acusticum julkaisee säännöllisesti levyjä, ja ainakin Erik Westberg -lauluyhtyeen ja urkuri Helena Holmlundin tuore levy osoittaa, että alueellinen musiikkipolitiikka voi onnistua tuottamaan maailmanluokan laatua siellä, missä muuten ei olisi kuin iso joki.

Chorus Gloriosus
Chorus Gloriosus Uudet levyt

Levyn otsikko, Chorus Gloriosus, lupaa paljon, etenkin kun kuorona on pieni kamarikuoro ja laulettavana vaativaa ja välillä varsin suurieleistä musiikkia: Sandströmin ja Macmillanin kirkkaat Te Deumit, Leightonin dramaattinen Crucifixus pro nobis sekä Gubaidulinan väkevä Jauchzt vor Gott lähes pelottavine kuorotehoineen. Onneksi Erik Westberg -lauluyhtye on tehtävän tasalla. Kyseessä on projektiluontoinen mutta ammattitasoinen kuoro, jonka laulajat kootaan Pohjanlahden perukoilta, missä on monestakin syystä vahva lauluperinne. Olen aiemminkin kehunut yhtyeen täysjänteistä, mehukasta sointia ja laajaa dynamiikkaa, ja tämän levyn ohjelmistossa kuoro todella loistaa. Tiukimmassa tykityksessä sopraanot joutuvat pinnistämään, mutta ohjelmiston suvantopaikoissa sekä soolo- ja pienyhtyekohdissa tasainen laatu vakuuttaa. Erik Westberg -lauluyhtye saa taustatukea myös Studio Acusticumilta - akustiikka sekoittaa äänet hyvin yhteen, mutta säilyttää voiman.

Erityisen innoissani olen salin uruista. Ne ovat Ruotsin suurimmat ja rakennettu erittäin monipuolisiksi, mutta silti niillä on oma, tumma ja voimakas karaktäärinsä. Levyn kuorokappaleita Helena Holmlund värittää voimakkaasti vaikkakin hyvällä tyylitajulla, mutta urkujen koko teho otetaan käyttöön vasta soolokappaleessa, Toshi Ichiyanagin Fantasiassa. Holmlund operoi niin hämmästyttävillä sointimassoilla niin erikoisen plastisesti, että kappale pitäisi soittaa kaikille maailman urkureille näytteeksi siitä, miten äänikertojen määrää voi hyödyntää portaattomasti.

Studio Acusticum ei ole Erik Westberg -lauluyhtyeen tai Helena Holmlundin tai kenenkään muunkaan koti. Studio Acusticum on vain hyvä sali, jonka olemassaolon oikeutus riippuu käyttäjien laadusta. Toistaiseksi ainakin salin levytyssarja on viestinyt, että seinät kannatti rakentaa. Studio Acusticumista on tullut Lapin kamariorkesterin tapainen aluepoliittinen voimannäyte: Jos puitteet ja niiden käyttäjät saadaan täydentämään toisiaan, syntyy maailmanluokan sisältöä.

"Chorus Gloriosus". Sven-David Sandström: Te Deum. Kenneth Leighton: Crucifixus pro nobis. Toshi Ichiyanagi: Fantasy. James Macmillan: Te Deum. Sofia Gubaidulina: Jauchzt vor Gott. - Erik Westberg Vocal Ensemble sekä Helena Holmlund, urut, ja solisteja. (Studio Acusticum, SA15)

Kuuntele Uudet levyt 1.12.2017, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit
  • Charlotte Brayn vahvatunnelmaista sävelmaailmaa vaivaa suunnattomuus

    Charlotte Brayn vahvatunnelmaista sävelmaailmaa vaivaa suunn

    Englantilainen Charlotte Bray (s. 1982) edustaa kotimaansa säveltäjien joukossa sen nuorempaa polvea. Reilun kolmekymppisen tekijän uudelle julkaisulle on koottu verraten uusia sooloteoksia ja muuta kamarimusiikkia. Äänitteen viisi teosta ovat valmistuneet vuosina 2011-2016.

  • Osuma Ensemblen hittikimarassa on amerikkalainen painopiste

    Osuma Ensemblen hittikimarassa on amerikkalainen painopiste

    Viidestä lyömäsoittajasta koostuva Osuma Ensemble (Mikael Heikkilä, Toni Hietala, Jyri Kurri, Harri Lehtinen, Janne Tuomi) on reilun kymmenen vuoden olemassaolonsa aikana löytänyt oman paikkansa kotimaisella nykymusiikkikentällä.

  • Tuomisalon ahkera julkaisutahti jatkuu

    Tuomisalon ahkera julkaisutahti jatkuu

    Olli-Pekka Tuomisalo on parin viimeisen vuosikymmenen aikana tilannut ja esittävän suuren määrän uutta musiikkia saksofonille. Samalla myös kiinnostus instrumentille kirjoitettuun vanhempaan ohjelmistoon on säilynyt. Tuomisalon viidestoista julkaisu keskittyy jälkimmäiseen teosryhmään, kun kuusi konserttoa saavat ensilevytyksensä.