Hyppää pääsisältöön

Mokasiko media: Luovuttiko Radio Aalto itsensä mainostajalle?

Lokakuussa 2013 Radio Aalto muutti nimensä yhden päivän ajaksi Radio Terraksi. Terra oli artisti Jenni Vartiaisen seuraavana päivänä julkaistavan levyn nimi.

Nelonen Median radioiden sisältöjohtajan mukaan Radio Aalto halusi nostaa omaa brändiään Jenni Vartiaisen fanien keskuudessa. Hänen mukaansa Julkisen sanan neuvosto on tässä päätöksessä myös linjaamassa sitä, miten mediassa voidaan puhua artistien uusista levyistä ja keikoista.

Tutustu Journalistin ohjeisiin, katso video ja äänestä: Mokasi vai ei mokannut?

Radio Aalto: Mokasi vai ei?

Radio Aalto – JSN:n ratkaisu

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Radio Aalto on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa kanavalle huomautuksen.

Perustelut

Kanavan nimen vaihtaminen Jenni Vartiaisen uuden levyn nimeksi ja useiden tuntien ohjelma-ajan omistaminen artistille olivat piilomainontaa.

JSN:n mukaan kanava ei tehnyt kuuntelijoille ohjelman aikana riittävän selväksi, että ohjelmakokonaisuus perustui kaupalliseen yhteistyöhön. Yleisön olisi pitänyt saada tietää, miksi nimenvaihdos oli tehty, miten se vaikutti journalistisiin ratkaisuihin, ja missä kulki kaupallisen ja journalistisen sisällön raja.

JSN totesi, että mediat saavat kokeilla uusia luovia ratkaisuja yhteistyökumppaneittensa kanssa, mutta niissä on tehtävä selvä ero journalistisen ja kaupallisen sisällön välille, ja tästä on kerrottava yleisölle selvästi.

Piilomainonta ei aina tarkoita, että rahaa liikkuu. JSN voi tulkita, että yhteistyö on piilomainontaa, vaikka siitä ei olisi maksettu rahaa. Tiedotusväline voi myös esimerkiksi huolimattomuuttaan tai kiireen vuoksi julkaista mainostajien tiedotteita tai muita sisältöjä niin, että ne näyttävät journalismilta.

Jutun käsittely ja päätös kokonaisuudessan on luettavissa JSN:n sivuilta.

Lue lisää:

Mokasiko media -otsikko keltaisella pohjalla

Mokasiko media? - Päätä sinä!

Saako terrorismin uhrien kuvia käyttää uutisessa? Voiko alaikäistä haastatella ilman vanhempien lupaa? Missä menee klikkiotsikon raja? Julkisen sanan neuvosto (JSN) ratkoo mediaa koskevia kanteluita. Kahdeksan todellisen esimerkin avulla voit pohtia, miten itse ratkaisisit kahdeksan esimerkkitapausta.

  • Mokasiko media: Luovuttiko Radio Aalto itsensä mainostajalle?

    Valjastettiinko koko radiokanava mainoskanavaksi?

    Radio Aalto muutti lokakuussa 2013 nimensä yhden päivän ajaksi Radio Terraksi. "Terra" oli artisti Jenni Vartiaisen seuraavana päivänä julkaistavan levyn nimi. Valjastettiinko koko radiokanava mainoskanavaksi? Katso lyhyt video tapauksesta ja päätä itse, mokasiko media.

  • Mokasiko media: Loukkasiko Radio Suomipopin musiikkivalinta ihmisarvoa?

    Loukattiinko huumorilla pakolaisten ihmisarvoa?

    Kesällä 2016 Radio Suomipopin Aamulypsy-ohjelman uutislähetyksissä kerrottiin Välimereltä pelastetuista pakolaisista. Juontajat lisäsivät uutisen taustalle Mikki Hiiri merihädässä -kappaleen. Pilkattiinko huumorilla hädänalaisia? Katso lyhyt esittely tapauksesta ja päätä itse, mokasiko media.

  • Mokasiko media: Pitikö Helsingin Sanomien suojella nuorta haastateltavaa?

    Onko alaikäisellä oikeus puhua julkisuudessa?

    Helsingin Sanomat julkaisi elokuussa 2012 jutun otsikolla Frans kokeili zombien elämää. Artikkelissa 17-vuotias poika kertoo haaveilleensa koko kasvot peittävästä zombie-tatuoinnista. Jutussa pojalle tehdään kasvoihin zombie-maski, jolla kokeillaan ihmisten reaktioita kaupungilla. Saako alaikäinen päättää haastattelun antamisesta? Katso lyhyt video tapauksesta ja päätä itse, mokasiko media.

  • Mokasiko media: Oliko Youtuben pelivideo piilomainos?

    Eikö yhteistyömerkintä riitä pelivideoissa?

    Laeppavika-nimimerkin Youtube -kanava julkaisi syyskuussa 2015 videon "Minun Kohtaloni", jossa tubettaja esitteli ja pelasi Destiny-peliä. Riittikö yhteistyömerkintä, jotta katsoja ymmärsi katsovansa maksettua sisältöä? Katso lyhyt video tapauksesta ja päätä itse, mokasiko media.