Vuonna 2014 julkaistun Aku Ankka -lehden sisällä julkaistiin liite, jossa mainostettiin Oululaisten Reilu-paahtoleipää.
Närkästyneen lukijan mukaan 16-sivuinen liite näytti samalta kuin oikea Aku Ankka -lehti, joten mainosten ja muun aineiston raja hämärtyi. Lukija valitti asiasta Julkisen sanan neuvostoon.
Aku Ankan päätoimittajan mukaan ilmoitusliite on lehden väliin nidottu selkeästi erillinen liite, joka on helposti tunnistettava kaupalliseksi sisällöksi.
Tutustu Journalistin ohjeisiin, katso video ja äänestä: Mokasi vai ei mokannut?
Aku Ankka: Mokasi vai ei?
Aku Ankka – JSN:n ratkaisu
Julkisen sanan neuvosto toteaa, että Aku Ankka on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa sille huomautuksen.
Perustelut
Neuvoston mielestä Aku Ankan keskellä julkaistu Reilu-leivän mainosliite oli piilomainontaa.
Aku Ankan keskelle oli nidottu yhtä tuotetta mainostava ilmoitusliite, jota ei ollut erotettu riittävän selkeästi lehden tavanomaisesta sisällöstä.
Kannessa oleva teksti ”ilmoitusliite” ei ollut riittävä kertomaan, että kyseessä oli mainosliite, eikä tavallinen Aku Ankka. Kantta hallitsi Aku Ankan logo ja siinä käytettiin samoja tekstityyppejä kuin tavallisen Aku Ankan kannessa.
Lehteen oli valikoitu Aku Ankan arkistosta leipää käsitteleviä sarjakuvia ja neuvosto piti arveluttavana sitä, että mainossisällöt olivat lehden toimituksen tekemiä.
Neuvosto painottaa, että lapsille suunnatussa mediassa piilomainonnan torjuminen on yhtä tärkeää kuin kaikissa muissakin tiedotusvälineissä, ellei vieläkin tärkeämpää.
Sarjakuvalehden lukijakunnalla ei ole yhtä hyviä valmiuksia erottaa mainontaa lehden tavanomaisesta sisällöstä kuin aikuisilla.
Lue koko päätös JSN:n sivuilta.