Hyppää pääsisältöön

Mokasiko media: Syyllistyikö Aku Ankka piilomainontaan?

Vuonna 2014 julkaistun Aku Ankka -lehden sisällä julkaistiin liite, jossa mainostettiin Oululaisten Reilu-paahtoleipää.

Närkästyneen lukijan mukaan 16-sivuinen liite näytti samalta kuin oikea Aku Ankka -lehti, joten mainosten ja muun aineiston raja hämärtyi. Lukija valitti asiasta Julkisen sanan neuvostoon.

Aku Ankan päätoimittajan mukaan ilmoitusliite on lehden väliin nidottu selkeästi erillinen liite, joka on helposti tunnistettava kaupalliseksi sisällöksi.

Tutustu Journalistin ohjeisiin, katso video ja äänestä: Mokasi vai ei mokannut?

Aku Ankka: Mokasi vai ei?

Aku Ankka – JSN:n ratkaisu

Julkisen sanan neuvosto toteaa, että Aku Ankka on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa sille huomautuksen.

Perustelut

Neuvoston mielestä Aku Ankan keskellä julkaistu Reilu-leivän mainosliite oli piilomainontaa.

Aku Ankan keskelle oli nidottu yhtä tuotetta mainostava ilmoitusliite, jota ei ollut erotettu riittävän selkeästi lehden tavanomaisesta sisällöstä.

Kannessa oleva teksti ”ilmoitusliite” ei ollut riittävä kertomaan, että kyseessä oli mainosliite, eikä tavallinen Aku Ankka. Kantta hallitsi Aku Ankan logo ja siinä käytettiin samoja tekstityyppejä kuin tavallisen Aku Ankan kannessa.

Lehteen oli valikoitu Aku Ankan arkistosta leipää käsitteleviä sarjakuvia ja neuvosto piti arveluttavana sitä, että mainossisällöt olivat lehden toimituksen tekemiä.

Neuvosto painottaa, että lapsille suunnatussa mediassa piilomainonnan torjuminen on yhtä tärkeää kuin kaikissa muissakin tiedotusvälineissä, ellei vieläkin tärkeämpää.

Sarjakuvalehden lukijakunnalla ei ole yhtä hyviä valmiuksia erottaa mainontaa lehden tavanomaisesta sisällöstä kuin aikuisilla.

Lue koko päätös JSN:n sivuilta.

Lue lisää:

Mokasiko media? – Kokeile, osaatko Journalistin ohjeet

Saako terrorismin uhrien kuvia käyttää uutisessa? Voiko alaikäistä haastatella ilman vanhempien lupaa? Missä menee klikkiotsikon raja? Julkisen sanan neuvosto (JSN) ratkoo mediaa koskevia kanteluita. Kahdeksan todellisen esimerkin avulla voit pohtia, mitä mieltä itse olet: mokasiko media vai ei?

Kommentit
  • Mokasiko media: Luovuttiko Radio Aalto itsensä mainostajalle?

    Valjastettiinko koko radiokanava mainoskanavaksi?

    Radio Aalto muutti lokakuussa 2013 nimensä yhden päivän ajaksi Radio Terraksi. "Terra" oli artisti Jenni Vartiaisen seuraavana päivänä julkaistavan levyn nimi. Valjastettiinko koko radiokanava mainoskanavaksi? Katso lyhyt video tapauksesta ja päätä itse, mokasiko media.

  • Mokasiko media: Loukkasiko Radio Suomipopin musiikkivalinta ihmisarvoa?

    Loukattiinko huumorilla pakolaisten ihmisarvoa?

    Kesällä 2016 Radio Suomipopin Aamulypsy-ohjelman uutislähetyksissä kerrottiin Välimereltä pelastetuista pakolaisista. Juontajat lisäsivät uutisen taustalle Mikki Hiiri merihädässä -kappaleen. Pilkattiinko huumorilla hädänalaisia? Katso lyhyt esittely tapauksesta ja päätä itse, mokasiko media.

  • Mokasiko media: Pitikö Helsingin Sanomien suojella nuorta haastateltavaa?

    Onko alaikäisellä oikeus puhua julkisuudessa?

    Helsingin Sanomat julkaisi elokuussa 2012 jutun otsikolla Frans kokeili zombien elämää. Artikkelissa 17-vuotias poika kertoo haaveilleensa koko kasvot peittävästä zombie-tatuoinnista. Jutussa pojalle tehdään kasvoihin zombie-maski, jolla kokeillaan ihmisten reaktioita kaupungilla. Saako alaikäinen päättää haastattelun antamisesta?

  • Mokasiko media: Oliko Youtuben pelivideo piilomainos?

    Eikö yhteistyömerkintä riitä pelivideoissa?

    Laeppavika-nimimerkin Youtube -kanava julkaisi syyskuussa 2015 videon "Minun Kohtaloni", jossa tubettaja esitteli ja pelasi Destiny-peliä. Riittikö yhteistyömerkintä, jotta katsoja ymmärsi katsovansa maksettua sisältöä? Katso lyhyt video tapauksesta ja päätä itse, mokasiko media.