Hyppää pääsisältöön

Vapaudu sängyssä! Seksuaaliterapeutti Elina Tanskasen viisi vinkkiä, jotka parantavat kehosuhdetta ja nautintoa

Seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen.
Seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen. Kuva: Elina Tanskanen ja Yle Vaakakapina,Elina Tanskanen

Seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen kehottaa kehonkuvan kanssa painiskelevia työstämään itsetuntemusta ja yhteyttä omaan kehoon lempeällä tavalla. Minäkuva, kehonkuva ja seksuaalisuus kulkevat käsi kädessä.

Ensitreffit alttarilla -ohjelmasta tuttu seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen kohtaa vastaanotollaan asiakkaita, jotka painiskelevat seksuaalisuuden ja seksuaalisen halun kanssa. Usein asiakkaat kokevat oman kehon tai oman nautinnon ja seksuaalisuuden olevan jollain tavalla vääränlaista. Kulttuurissamme vallalla olevan kehoideaalin lisäksi meihin vaikuttaa myös ”seksi-ideaali”.

– Mielikuviamme hallitsee heteropareille suunnattu lapsenteko-seksikäsikirjoitus. Sen mukaan esimerkiksi seksuaalisen halun pitäisi olla spontaania, populaarikulttuurista tutulla ”revitään vaatteet päältä ja siirrän vaikka vuoren että saan olla kanssasi” -tyylillä. Kun tämä ei pitkässä parisuhteessa toteudu syystä tai toisesta, osapuolet saattavat kokea häpeää siitä, ettei heillä on seksiä samalla tavalla kuin ennen.

Seksuaalisuuteen kuuluu paljon muutakin kuin itse seksin harrastaminen. Tanskanen kuvaa seksin harrastamista yhdeksi tavaksi toteuttaa seksuaalisuuttaan ja seksuaalisuutta joksikin, mikä ihmisellä on aina. Seksuaalisuus on siten ominaisuus, joka on ihmisessä kohdusta hautaan. Jokainen ilmentää sitä omalla tavallaan.

– Näen työssäni, miten meihin käytetään valtaa. Ihmiset kokevat, että heidän kehonsa, nautintonsa, seksuaalinen halunsa tai mieltymyksensä ovat vääränlaisia. Aina ja ikuisesti on muka jotain vikaa.

Yhteys kehoon katoaa, jos on koko ajan ”päässä”

Oman kehon arvostamista kannattaa harjoitella. Jos tuntee hyvin voimakkaita negatiivisia tunteita kehoaan kohtaan, se saattaa tulla esiin seksuaalisuuden saralla. Harrastaessaan seksiä ihminen on alastomimmillaan ihan kirjaimellisesti.

– Harvoin ihminen tulee ”kysyneeksi” niin voimakkaalla tavalla kumppanilta, tulenko minä hyväksytyksi ja halutuksi ja olenko minä kiinnostava ja vetovoimainen kumppanin mielestä. Liikutaan hyvin herkällä osa-alueella.

Minäkuva, kehonkuva ja seksuaalisuus kulkevat käsi kädessä. Tanskasen mukaan kun lähtee työstämään yhtä osa-aluetta, se vaikuttaa myös muihin. Toisaalta se, että kehonkuvan kanssa on haasteita, ei välttämättä tarkoita sitä, että seksuaalisuuden sarallakin olisi haasteita: seksuaalisuus voi olla ihana, nautinnollinen osa elämää, joka on hyvällä tavalla pysynyt itsekritiikistä vapaana. Tai toisinpäin: kehoonsa hyvin tyytyväisellä saattaa olla kipukohtia seksuaalisuuden saralla.

– Kaikki itsetuntemuksen lisääminen, tutkiminen, kokeilu ja testaaminen on kotiinpäin. Ihmisen löytävät apuja ihanan monista paikoista, Tanskanen muistuttaa.

Oman henkilöhistorian lisäksi seksuaaliseen nautintoon vaikuttaa myös järkevyyttä ja analysointia arvostava kulttuurimme. Usein vietämme suuren osan arjestamme ”päässä” ja yhteys kehoon katoaa.

– Onneksi kehon arvostamiseen ja ainutlaatuisuuteen ollaan havahtumassa ja kehomyönteinen ajattelu yleistyy. Yhteiskunnan ja yhteisön tasolla tässä on prosessi käynnissä, mutta se on vielä vaiheessa. Paljon on töitä tehtävänä, Tanskanen arvioi.

Kumppani voi olla ratkaiseva apu

Miten sitten omaa kumppania voi tukea, jos hän on kovin kriittinen omaa kehoaan kohtaan? Avainasemassa on Tanskasen mukaan kärsivällisyys ja positiivisten asioiden tuominen esille uudestaan ja uudestaan. Kumppanin ydinuskomukset vääränlaisuudesta saattavat kummuta niin syvältä, että vasta 99. kehumiskerta laittaa jotain liikkeelle.

– Vaikka toinen osapuoli kuinka kehuisi, fiilistelisi ja haluaisi toista, toinen ei välttämättä usko. Voi tuntua paradoksaalisesti turvalliselta pitää omasta, negatiivisesta ydinuskomuksesta kiinni, vaikka se satuttaakin.

Kumppanilla voi olla kuitenkin ratkaiseva rooli paitsi kannustajana, myös peilinä. Toista kannattaa kannustaa hakemaan apua, jos kipuilu vaikuttaa suhteeseen kielteisesti. Kumppanin esittämä huoli tai pyyntö voi auttaa toista tajuamaan, että tilanteelle pitää tehdä jotain.

– Kaikki työstäminen ja prosessointi on kotiinpäin! Ja sitä kannattaa tehdä ensisijaisesti itsensä takia. Parhaimmillaan seksuaalisuus on todella merkittävä voimavara, huikea tapa tutustua itseensä ja ihanaa leikkiä ja seikkailua, jota monesti aikuisten suorittamiseen keskittyvästä elämästä puuttuu.

Viisi vinkkiä, joilla parantaa omaa kehonkuvaa ja seksuaalista nautintoa

1. Tiedosta haasteet

Tilanteen tiedostaminen ja halu tehdä sille jotain on jo merkittävä ensimmäinen askel. Ole armollinen ja kärsivällinen itsesi kanssa, sillä kun lähtee parantamaan kehosuhdetta tai suhdetta seksuaalisuuteen, saattaa helposti syyllistyä ajatukseen ”tätäkään minä en osaa”.

2. Kohenna kehon hyvinvointia

Kaikki, mikä lisää kehohyvinvointia ja parantaa suhdetta kehoon, voi parantaa myös suhdetta seksuaalisuuteen. Sitä paitsi seksin harrastaminen on kehon liikuttamista siinä missä liikuntakin. Samoin kun lähdet etsimään liikunnan iloa, voit lähteä etsimään myös seksin iloa.

3. Tee tuttavuutta kehon kanssa

Aloita itsesi koskettaminen esimerkiksi rasvaamalla itsesi ihanan tuoksuisella vartalovoiteella tai suihkussa suihkugeelillä tai pyydä kumppanisi hieromaan kiireettömästi. Mieti, miltä tuntuu, kun käsi koskettaa omaa kehoa hyväksyvästi ja läsnäolevasti. Tämä voi olla hyvin voimallinen harjoitus, sillä läsnäolo voi saada päässä olevan kriitikon huutamaan ääni käheänä. Muista lempeys! Harjoituksen voi keskittää halutessaan esimerkiksi yhteen kohtaan kehoa.

4. Pohdi ydinuskomuksiasi

Ota kynä ja paperia ja mieti, minkälaisia uskomuksia sinulla liittyy omaan kehoon tai seksuaalisuuteen. Haasteiden takana on usein ankaria uskomuksia, kuten ”seksuaalinen nautinto ei kuulu tällaiselle keholle”, ”minä en sovi seksiin” tai ”minä en saa toimia näin”. Lähde työstämään uskomuksia omaa hyvinvointiasi tukeviksi, kuten ”seksuaalinen nautinto kuuluu myös tällaiselle keholle kuin minulla on”.

5. Rentoudu ja hoida stressiä

Kuormittavalla ja stressaavalla elämäntilanteella voi olla suuria vaikutuksia hyvinvointiin, joista yksi on seksuaalisen halun vähentyminen. Stressaavassa tilanteessa kehon pitää päättää, onko se suorittavassa tilassa vai nauttiiko se, eli onko niskan päällä sympaattinen vai parasympaattinen hermosto. Pitkittynyt stressi kaventaa näköalaa, jolloin elämän kivat jutut unohtuvat. Stressiin auttaa muun muassa pysähtyminen ja rentoutuminen – sen jälkeen voi tulla uusia oivalluksia kuten ”hetkinen, olen aivan stressaantunut ja hoidan sitä epärakentavilla tavoilla”. Tämä oivallus saattaa kirpaista, joten lempeys on tässäkin tarpeen.

Lue lisää:

Marian sitaatti: Turhan häveliäisyyden voi heittää nurkkaan.

Tie hekuman huipulle kulkee kontrollista luopumisen kautta

Jos haluaa parantaa seksielämäänsä, kannattaa aloittaa omien mielen sisäisten rajoitteiden purkamisesta. Kokeilemalla selviää mistä tykkää ja mistä ei. Sängyssä ei tarvitse olla häveliäs. Ja jos pystyy puhumaan kumppaninsa kanssa suoraan siitä mikä tuntuu hyvältä tai mitä haluaisi kokeilla, voi löytyä monenlaista uutta tapaa nauttia seksistä.

  • Vaakakapina - kansanliike, joka mursi pikadieettien vallan

    Kenenkään ihmisarvo ei ole kiinni kehon koosta

    Vaakakapina veti lääkärit, ministerit, kuntokeskukset ja ikilaihduttajat mukaan rintamaan. Kampanja mursi läskimyyttejä ja haastoi purkamaan kehovihan kulttuuria. Kun ihminen pitää itsestään, hän alkaa haluta itselleen hyviä asioita.

  • Sadun joulukirje: "Ajattelen edelleen, että ihminen on ihana!"

    Olkaamme kanssalaisia, ehdottaa Satu Lähteenkorva

    Millainen kulunut kapinavuosi on ollut Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorvan näkökulmasta? Tässä Sadun joulukirje! Rakkaat vaakakapinalaiset ja sen rohkeat tukijat, En ole haikealla mielin, en, vaikka kohdallani päättyy yksi vaihe kapinassa, kun tehtäväni asiantuntijan roolissa päättyy. Olen saanut oppia paljon, enemmän kuin arvaatkaan.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina