Altistumme jatkuvasti median ja mainostajien viesteille kehoista. On aika avata silmät: kielteiset viestit ruokkivat tyytymättömyyttä. Jenny Lehtinen on päättäväinen. Markkinoiden kauppaama tyytymättömyys itseen ei enää mene läpi.
"Kun olin parikymppinen, puhuimme ystäväni kanssa hänen opinnoistaan mainonnan parissa. Hän sanoi lauseen, joka muutti pysyvästi suhtautumiseni kaikkeen mainontaan. "Kaikkein paras tapa saada ihminen ostamaan jotain on tehdä se ihminen tyytymättömäksi itseensä ja elämäänsä."
Järkytyin!
Maailmasta löytyy järjettömän paljon ihmisiä, jotka menestyvät ja rikastuvat, koska minä tunnen itseni kelvottomaksi ja ostan heidän tuotteitaan innokkaasti.
Järkytyin myös siitä, että en ollut tajunnut tätä kuviota. Olin kuitenkin vetänyt itseni läpi lukemattomia kertoja vaikka minkälaisista mankeleista saavuttaakseni Sen Jonkin, jota minulle oli niin monesti luvattu, kunhan vain olisin vähän hoikempi, kauniimpi, kiinnostavampi…
Itseensä tyytymätön on hyvä asiakas
Elämme aikaa, jolloin kaiken järjen mukaan meidän pitäisi olla onnellisempia ja tyytyväisempiä kuin koskaan. Me emme enää sairastu ja kuole tuosta vaan, satunnaiseen virustautiin. Lapsetkin pysyvät hengissä.
Asumme lämpimästi ja mukavasti, ja kaikenlaista viihdykettä on tarjolla enemmän kuin yhdessä eliniässä ehtii kuluttaa.
Ei ehkä ole ihan reilua kysyä, miksi siis emme osaa olla onnellisia.
Mutta sitä voi kysyä, kuka tai mikä taho hyötyy siitä, että me elämme jatkuvassa epävarmuudessa sen suhteen, kelpaammeko me. Riitämmekö me tällaisina?
Markkinoiden vastaus tähän kysymykseen tuntuu olevan, että olisit roimasti parempi yksilö, jos vähän muuttuisit. Ostaisit sen ja tämän tuotteen ja pikkuisen yrittäisit enemmän.
Ja mehän yritämme. Koko ajan. On niin ihanaa, kun joku tarjoaa toivoa täynnä olevan oljenkorren.
Ehkä juuri seuraava uutuusdieetti tarjoaa avaimet onneen?
Läskibisnes hyötyy itseinhosta
Perjantaina 1.12. Yle Areenaan ilmestyvä Jenny+ -dokumenttisarjan kuudes jakso, "Läskibisnes", käsittelee juuri tätä tyytymättömyyttä ja itseinhoa, sekä niistä hyötyviä markkinoita.
Ohjelmassa esittelemäni Kuunvaihedieetti syntyi demonstroimaan, miten helppoa meille on myydä asioita.
Meidät saadaan uskomaan, että jossain on jokin asia, esine, koulutus, filosofia, mikä ikinä, joka muuttaa meidän elämämme paremmaksi – ja kun me uskomme, me ostamme sen.
Miten se uskomisen tarve voikin olla niin suuri, että minä itse, joka naurun kyyneleitä silmistäni pyyhkien olen ollut mukana luomassa tuota kuun vaiheisiin “perustuvaa” huuhaadieettiä, huomaan Kuunvaihedieetin nettisivua selatessani kuitenkin ajattelevani, että hetkinen! Tässähän tuntuu olevan järkeä…
Pitäisiköhän kokeilla kuuvettä ja kuuruokaa?
Meinaan itsekin uskoa Kuunvaihedieettiin
Kirjoitin vuoden alussa manifestin, jossa listasin, millaisia muutoksia haluan tämän vuoden aikana tapahtuvan Vaakakapinan voimin.
Manifestin neljäs kohta kuuluu: "Nostetaan mediassa esille kaiken kokoiset vartalot ilman kauhistelua". Missä vaiheessa nyt ollaan?
Meillä on ollut #lupanäkyä-kampanja, jota toivottavasti ihmiset jatkavat läpi elämänsä. Oli Body Pride -kulkue. Mutta vielä on työtä jäljellä.
Työ liittyy voimakkaasti ympäristöön, jossa elämme, ja sen tuottamiin viesteihin. Millaisille odotuksille ja suoranaisille vaatimuksille me altistumme koko ajan? Millaisia viestejä me saamme mediasta ja mainostajilta erilaisista kehoista?
Tukevatko ne hyvinvointiamme vai lisäävätkö ne tyytymättömyyttä?
Irti itseinhon markkinoista – #EiMeeLäpi
Vaakakapina haastaa nyt sinut poimimaan median ja mainonnan virrasta viestejä, jotka sisältävät fatshamingiä, sitku-ajattelua, vanhanaikaista laihdutusajattelua tai yksipuolisen kehoihanteen ylläpitävää asennetta. Sanoudutaan yhdessä näistä irti, ei osteta enää tyytymättömyyttä!
Julkaise kuvakaappaus löydöstäsi Instassa, Twitterissä tai Facebookissa (julkisena postauksena) hashtageilla #EiMeeLäpi, #vaakakapina ja #jennyplus, ja olet mukana purkamassa näitä itseinhon markkinoita. Voit myös julkaista löydöksesi Vaakakapinan Facebook-seinälle tai lähettää yksityisviestin.
On aika panna piste tyytymättömyyden ja riittämättömyyden kauppaamiselle.