Hyppää pääsisältöön

Karikkoisilla kivisaarilla, vanhassa majakassa ja Japanin yössä. Avaruusromua 3.12.2017

meri
meri meri

Joskus noin tuhat sata vuotta sitten Satakunnan rannikolla, Selkämeren reunalla merestä alkoi kohota luoto.

Ennen pitkää luodosta oli kasvanut pieni saari ja sitten vähän isompi saari.

Tulevina vuosisatoina tuon saaren ohi kulki Ruotsin ja Pohjanmaan välinen laivareitti. Saaresta tuli tärkeä maamerkki laivoille. 1700-luvun lopulla saareen rakennettiin arviolta 18 metrin korkuinen merimerkki, helpottamaan laivojen suunnistusta ja kulkua.

Seuraavan vuosisadan, 1800-luvun puolivälissä saareen rakennettiin ensimmäinen majakka, niin kutsuttu merkkimajakka, ja 1800-luvun lopulla saareen rakennettiin valomajakka.

Saari on nimeltään Säppi ja majakka on siellä edelleen: 28 metriä korkea, valkoinen, nyttemmin automatisoitu valomajakka.

Säppi sijaitsee Porin edustalla, ulkosaaristossa, viiden ja puolen kilometrin etäisyydellä mantereelta. Museovirasto on määritellyt saaren valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Se on kiinnostava ja kaunis paikka.

Ehkä siksi elokuvaohjaaja ja muusikko Petri Hagner (Zemlja) ja sointirakentaja ja muusikko Mika Rintala (Verde) tekivät yhdessä purjeveneellä matkan tuohon Säpin majakkasaareen. Eikä kyse ollut vain purjehduksesta, vaan myös musiikista ja elokuvasta.

Matkaan lähdettiin, musiikkia tehtiin ja myös elokuva, kaksikymmenminuuttinen dokumentaarinen, mutta subjektiivinen, luontoaiheinen elokuva Rhapsody No. 11. Musiikkia äänitettiin ja soitettiin purjeveneen kannella, karikkoisilla kivisaarilla sekä tietenkin myös Säpin saarella ja sen yli 140 vuotta vanhassa majakassa.

Japanilainen Sugai Ken johdattaa ajatukset öiseen Japaniin, sen ääniin ja tunnelmiin.

Hän kertoo ensin kuvitelleensa jonkin ympäristön, sitten purkaneensa sen eri elementteihinsä ja sen jälkeen koettaneensa koota sen takaisin äänien ja musiikin avulla.

Ja näin on syntynyt keinotekoinen maisema, eräänlainen abstraktio todellisesta luonnosta. Tekijä korostaa, että kyseessä on perinteisen japanilaisen musiikin keskustelu ympäristön kanssa.

AVARUUSROMUA 3.12.2017 - OHJELMAN MUSIIKKI:
VERDE & ZEMLJA: Laulujen muusa (Rhapsody No.11 Soundtrack)
VERDE & ZEMLJA: Haades (Rhapsody No.11 Soundtrack)
VERDE & ZEMLJA: Majakkavalo (Rhapsody No.11 Soundtrack)
SM/DP: Entropy in Granular Flows (Fault-Tolerant System)
SUGAI KEN: Kanman no Uragasumi (UkabazUmorezU)
SUGAI KEN: Shinobine (UkabazUmorezU)
SUGAI KEN: Okera (UkabazUmorezU)
SUGAI KEN: Wakihi (UkabazUmorezU)
MANUELLA BLACKBURN: Javaari (Petites étincelles)
FRANS KEDES: Abstract Ambient Dream - osa - (nettijulkaisu)

BONUS:
Mika Rintala (Verde) esittelee laitteitaan:

Petri Hagnerin Corvus Frugilegus -elokuvan traileri:

  • Elias Kaskisen aito erontuska liikutti Levylautakuntaa

    Jonsu ja Antti Paavilainen Levylautakunnassa

    Oliko todella hyvää musiikkia vai harvinaisen kiltti raati? Ainakin pistepussin nyörit oli löyhällä, kun viikon levyuutuuksia kuuntelivat Indicasta tuttu, nyt soolouraa tekevä Jonsu, Jean S:n. perustaja, bändinsä rinnalla sooloilua aloittava Antti Paavilainen sekä Ylen musiikkitoimittaja Susanna Vainiola Pisteet ja kommentteja 1.

  • Metsä huokaa ja hiljenee. Avaruusromua 17.12.2017

    Äänien ihmeellisessä maailmassa, metsissä ja maisemissa.

    Yhtäkkiä metsä hiljenee ympärillä. Linnunlaulu lakkaa ja metsä vaikenee. Valo tulee oudosta suunnasta. Kaikki on ylösalaisin. Kaikki on väärinpäin. Tuttu metsä on muuttunut vieraaksi paikaksi. Metsänpeittoon joutuneelle tulee omituinen, vieras olo. Metsänpeitto on suomalaisessa kansanuskomusperinteessä tila tai paikka, johon metsässä kulkeva ihminen tai kotieläin voi joutua. Metsänpeitossa kulkija joutuu metsänhaltijoiden ja maahisten maailmaan. Avaruusromussa seikkaillaan äänien ihmeellisessä maailmassa, metsissä ja maisemissa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Iskelmämiehet iskelmän puolella Levylautakunnassa

    Suomalaista Levylautakunnassa

    Suomalaisuuden lippua heiluteltiin Levylautakunnassa, jossa kuunneltiin poikkeuksellisesti vain kotimaisten tekijöiden uutuuksia. Arvioitaan antamassa iskelmäsanoittajat Ilkka Vainio ja Lasse Wikman sekä musiikkitoimittaja Tero Liete. Pisteet ja kommentteja 1. J.

  • Äärirajoille asti! Avaruusromua 10.12.2017

    Avaruusromussa matkataan retrohengessä.

    Osa kaikkein parhaasta taiteesta on tehty rajoitusten puitteissa. Usein kaikkein rohkein ja vaikuttavin elektroninen musiikki on syntynyt artistien käyttäessä saatavilla ollutta tekniikkaa sen äärirajoille asti. Tällaisia ajatuksia esittävät japanilaista videopelimusiikkia esittelevän kokoelman toimittajat. Tuntuu siltä, että he ovat oikeassa. Samat ajatukset pätevät musiikkiin laajemminkin. Avaruusromussa matkataan retrohengessä. Yllätyksiä Japanista, Suomesta, Yhdysvalloista, Ranskasta ja Saksasta. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua