Hyppää pääsisältöön

Karikkoisilla kivisaarilla, vanhassa majakassa ja Japanin yössä. Avaruusromua 3.12.2017

meri
meri meri

Joskus noin tuhat sata vuotta sitten Satakunnan rannikolla, Selkämeren reunalla merestä alkoi kohota luoto.

Ennen pitkää luodosta oli kasvanut pieni saari ja sitten vähän isompi saari.

Tulevina vuosisatoina tuon saaren ohi kulki Ruotsin ja Pohjanmaan välinen laivareitti. Saaresta tuli tärkeä maamerkki laivoille. 1700-luvun lopulla saareen rakennettiin arviolta 18 metrin korkuinen merimerkki, helpottamaan laivojen suunnistusta ja kulkua.

Seuraavan vuosisadan, 1800-luvun puolivälissä saareen rakennettiin ensimmäinen majakka, niin kutsuttu merkkimajakka, ja 1800-luvun lopulla saareen rakennettiin valomajakka.

Saari on nimeltään Säppi ja majakka on siellä edelleen: 28 metriä korkea, valkoinen, nyttemmin automatisoitu valomajakka.

Säppi sijaitsee Porin edustalla, ulkosaaristossa, viiden ja puolen kilometrin etäisyydellä mantereelta. Museovirasto on määritellyt saaren valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Se on kiinnostava ja kaunis paikka.

Ehkä siksi elokuvaohjaaja ja muusikko Petri Hagner (Zemlja) ja sointirakentaja ja muusikko Mika Rintala (Verde) tekivät yhdessä purjeveneellä matkan tuohon Säpin majakkasaareen. Eikä kyse ollut vain purjehduksesta, vaan myös musiikista ja elokuvasta.

Matkaan lähdettiin, musiikkia tehtiin ja myös elokuva, kaksikymmenminuuttinen dokumentaarinen, mutta subjektiivinen, luontoaiheinen elokuva Rhapsody No. 11. Musiikkia äänitettiin ja soitettiin purjeveneen kannella, karikkoisilla kivisaarilla sekä tietenkin myös Säpin saarella ja sen yli 140 vuotta vanhassa majakassa.

Japanilainen Sugai Ken johdattaa ajatukset öiseen Japaniin, sen ääniin ja tunnelmiin.

Hän kertoo ensin kuvitelleensa jonkin ympäristön, sitten purkaneensa sen eri elementteihinsä ja sen jälkeen koettaneensa koota sen takaisin äänien ja musiikin avulla.

Ja näin on syntynyt keinotekoinen maisema, eräänlainen abstraktio todellisesta luonnosta. Tekijä korostaa, että kyseessä on perinteisen japanilaisen musiikin keskustelu ympäristön kanssa.

AVARUUSROMUA 3.12.2017 - OHJELMAN MUSIIKKI:
VERDE & ZEMLJA: Laulujen muusa (Rhapsody No.11 Soundtrack)
VERDE & ZEMLJA: Haades (Rhapsody No.11 Soundtrack)
VERDE & ZEMLJA: Majakkavalo (Rhapsody No.11 Soundtrack)
SM/DP: Entropy in Granular Flows (Fault-Tolerant System)
SUGAI KEN: Kanman no Uragasumi (UkabazUmorezU)
SUGAI KEN: Shinobine (UkabazUmorezU)
SUGAI KEN: Okera (UkabazUmorezU)
SUGAI KEN: Wakihi (UkabazUmorezU)
MANUELLA BLACKBURN: Javaari (Petites étincelles)
FRANS KEDES: Abstract Ambient Dream - osa - (nettijulkaisu)

BONUS:
Mika Rintala (Verde) esittelee laitteitaan:

Petri Hagnerin Corvus Frugilegus -elokuvan traileri:

Kommentit
  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua