Hyppää pääsisältöön

RSO yhdistää Beethovenin Fideliossa oopperan ja teatterin uudella tavalla

RSO:n Fidelio-ooppera
RSO:n Fidelio-ooppera Radion sinfoniaorkesteri

RSO:n ensimmäinen oma festivaali avataan Beethovenin Fidelio-oopperan esityksillä 10.–11.1.2018 Musiikkitalossa. RSO:n Fidelio yhdistää oopperan ja teatterin uudella tavalla, sillä teoksen puhuttu dialogi on korvattu Jussi Nikkilän käsikirjoittamalla pienoisnäytelmällä.

Ylikapellimestari Hannu Linnun johdolla kuultavassa oopperan konserttiversiossa Leonoren roolin laulaa Johanna Rusanen-Kartano ja Florestanina nähdään Russell Thomas. Fidelion taltiointi esitetään Ylen kanavilla keväällä 2018.

Fidelio jäi Beethovenin ainoaksi oopperaksi ja sen syntyprosessin tiedetään olleen säveltäjälle hyvin vaikea. ”Teokseen liittyvässä kirjeenvaihdossa hän tuskailee olevansa sinfoninen säveltäjä ja laulusäveltäjänä liian instrumentaalinen. Minulle Fidelio on draamastaan huolimatta sinfoninen teos, joka kantaa mukanaan Beethovenin maailmankatsomuksen tärkeimpiä teemoja”, kertoo Hannu Lintu.

Fidelion alkuperäiseen librettoon kuuluva puhuttu dialogi on herättänyt pohdintoja kautta teoksen esityshistorian – edes Beethoven ei ollut tekstiin tyytyväinen. Monet tekijät ovatkin pyrkineet ratkaisemaan libreton draamallisen hajanaisuuden etsimällä korvaavia toteutustapoja, ja tähän päädyttiin myös RSO:ssa. ”Pyysimme näyttelijä-ohjaaja Jussi Nikkilältä uutta konseptia, musiikkia muuttamatta. Syntynyt versio avaa uusia näkökulmia siihen, miten oopperoiden konserttiesitykset voivat löytää teoksista uusia lähestymiskulmia”, kertoo Hannu Lintu.

Nikkilä kirjoitti puhutun dialogin tilalle näytelmän Beethovenin viimeiset sanat, joka kertoo säveltäjän elämän tärkeistä käännekohdista ja valottaa samalla oopperan juonta ja syntyhistoriaa.
Hahmoina ovat Esko Salmisen näyttelemä Beethoven ja Kati Outisen esittämä sisäkkö Rosalie. Kokonaisuutta värittävät Yle Draaman tuottamat Latviassa kuvatut videoinsertit, joissa Beethoven palaa lapsuuden maisemaansa.

”Halusin esitellä katsojalle yhden mahdollisen version ihmisestä, joka rakasti vapautta ja ihmistä, mutta harvoin tunsi itsensä vapaaksi, eikä varmaankaan koskaan löytänyt rakkautta vierelleen”, Nikkilä kertoo.

OSTA LIPPU 10.1.
OSTA LIPPU 11.1.

10.–25.1.2018. vietettävällä Beethoven-festivaalilla kuullaan Fidelion lisäksi mm. Olli Mustosen pianoresitaali, Suomalaisen barokkiorkesterin vierailukonsertti sekä Sir Roger Norringtonin johtama Beethovenin 9. sinfonia.

10.–11.1. klo 19 Musiikkitalo
VAPAUS
Fidelio – Beethovenin viimeiset sanat

Hannu Lintu, kapellimestari
Jussi Nikkilä, ohjaus ja käsikirjoitus
Pietu Pietiäinen, valosuunnittelu
Yhteistyössä Yle Draaman kanssa

Johanna Rusanen-Kartano, sopraano (Leonore)
Russell Thomas, tenori (Florestan)
Tommi Hakala, baritoni (Pizarro)
Robert Gleadow, basso (Rocco)
Mari Palo, sopraano (Marzellina)
Jussi Myllys, tenori (Jaquino)
Arttu Kataja, baritoni (Fernando)
Musiikkitalon Kuoro, valm. Jani Sivén

Puherooleissa:
Esko Salminen (Beethoven)
Kati Outinen (sisäkkö Rosalie)

Kommentit
  • Jüri Reinvere: Through a Lens Darkly

    Säveltäjä Reinvere kirjoittaa teoksestaan.

    Virolaissäveltäjä Jüri Reinvere oli Ingmar Bergmanin ystävä ja keskusteli hänen kanssaan paljon musiikista. Reinveren teos Through a Lens Darkly on sävelletty Göteborgin sinfoniaorkesterin tilauksesta Ingmar Bergmanin juhlavuoden kunniaksi, ja se kuullaan Radion sinfoniaorkesterin konsertissa 12.10.

  • Gustav Mahler ja eurooppalaisuus

    Kalevi Aho kirjoittaa Mahlerin identiteetistä.

    Wienissä asuessaan Gustav Mahler totesi kerran vaimolleen Almalle: ”Olen kolminkertaisesti koditon: böömiläisenä itävaltalaisten keskuudessa, itävaltalaisena Saksassa ja juutalaisena koko maailmassa. Kaikkialla häirikkönä, enkä missään toivottuna.” Kalevi Aho pohdiskelee Mahlerin identiteetin rakentumista artikkelissaan.