Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Paineessa pääkuva

Kun stressi lamaannuttaa

nainen peittää kasvonsa käsillä
Kuvituskuva. nainen peittää kasvonsa käsillä Kuva: Sára Köteleki/Yle Abitreenit

Kouluhommat kasaantuvat ja kiire yltyy. Sonja Tyrväinen alkaa vältellä vastuuta. Lopulta ahdistus tekemättömistä töistä on niin suuri, että aloittaminen tuntuu mahdottomalta. Stressi ottaa vallan ja lamaannuttaa kokonaan.

–Mä muistan kun päätin etten mene kouluun.

Aamu alkoi kuin mikä tahansa aamu. Sonja pesi hampaat, söi aamupalaa ja laittoi itsensä valmiiksi kouluun. Kello oli jo paljon ja hänelle alkoi tulla kiire. Tyrväinen yritti olla välittämättä hiipivästä ahdistuksen tunteesta. Syksyn yo-kirjoitukset olivat muutaman viikon päästä.

–Tuntui, että oli semmoinen pieni paniikinomainen välttely meneillään.

Ahdistus kuitenkin kasvoi ja sai sydämen tykyttämään. Sonja alkoi itkeä ja hätääntyi. Tuntui, että päässä sumenee. Hän yritti hengittää normaalisti.

–En tiedä kauan se kesti, mutta tuskin kauaa. Silloin kun se tapahtui, niin olin myöhässä jo varmaan yli kymmenen minuuttia. Silloin päätin etten mene kouluun.

Sonjalle myöhästyminen kouluaamuina on iso ongelma. Koskaan aikaisemmin se ei kuitenkaan ole yltynyt yhtä pahaksi kuin tuona aamuna. Stressi lähestyvistä ruotsin kirjoituksista ja tunnilta myöhästymisestä olivat liikaa, että ne olisi voinut sivuuttaa.

Mulla ei oo ikinä ollut niin paha stressi kuin ennen syksyn ruotsin kirjoituksia. Se johti siihen etten tehnyt mitään.

Myöhästely stressaa päivittäin

Sonjan Tyrväisen kova stressi ilmenee toimettomuutena. Pieni kiire pitää hänet liikkeessä, mutta kun työt kasaantuvat, alkaa välttely ja lopulta töihin tarttuminen tuntuu mahdottomalta.

Myös lähes joka-aamuinen myöhästyminen aiheuttaa oman stressinsä. Vaikka Sonja kuinka yrittää, hän harvoin selviää kouluun ajoissa. Aamun ahdistus menee kuitenkin ohi päivän aikana.

–Vaikka sitä tapahtuu tosi usein niin en koskaan totu siihen tunteeseen.

Opettajat eivät luonnollisesti pidä myöhästelystä. Se nähään epäkunnioittavana. Sonja häpeää huonoa tapaansa, mikä johtaa joskus siihen ettei hän uskalla mennä tunnille.

Kouluihin lisää keskustelua

Sonja ei ole hakenut apua ongelmaansa koulun henkilökunnalta, vaikka toteaakin, että neuvoisi samassa tilanteessa olevaa ystäväänsä tekemään niin. Hänellä on aina ollut tapana työntää tunteensa sivuun.

Sonja on kuitenkin osallistunut Abitreenien ja Mielenterveyden keskusliiton valmennuskurssille, jossa treeenataan mieltä kuntoon kirjoituksia varten.

–Haluan saada apua stressinhallintaan. Tärkeintä, että mulla menee kirjoitukset oman tason mukaan ja pystyn välttämään lamaannuttavan stressin keväällä.

Sonjan mielestä koulussakin voisi olla ryhmä, jossa voisi keskustella haasteista opiskelussa.

–Tiedän monia joilla on ongelmia koulun kanssa eikä ihmiset puhu niistä. Moni kuvittelee että on yksin niiden ongelmien kanssa.

Hän ehdottaa kouluun vertaistukikerhoa, jossa olisi tilaa puhumiselle ja ongelmien jakamiselle.

–Ei niitä tarvitsisi edes ratkaista, mutta puhua niistä. Jotkut voisivat päätyä hakemaan apua sitä kautta.

Oletko stressaantunut tai uupunut? Haluatko jakaa kokemuksesi? Ota meihin yhteyttä!

Artikkeli on osa Abitreenien Paineessa-kampanjaa. Paineessa auttaa lukiolaisia valmistautumaan ylioppilaskirjoituksiin henkisesti. Se tarjoaa tietoa ja työkaluja luku-urakasta selviytymiseen ja opiskeluihin liittyvän stressin hallintaan. Lisätietoa Paineessa-kampanjasta.
Juttua muokattu 7.1.2020: Artikkelin kuva päivitetty.

  • Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

    Näin saavutat asettamasi tavoitteet.

    Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

  • Motivaatiotreenit osa 3/5 – Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä

    Näin pidät huolta voimavaroistasi.

    Olet ehkä huomannut, että stressin lisääntyessä et enää jaksakaan lähteä illalla liikkumaan tai tapaamaan ystäviä. Vähän aikaa ihminen jaksaa sinnitellä voimiensa äärirajoilla, mutta pidemmällä aikavälillä käy huonosti. Motivaatiotreenien kolmannessa osassa opit sekä tunnistamaan omat voimavarasi, säilyttämään ne, että ottamaan niistä kaiken irti opiskelussa.

Paineessa

  • Näin teet lukusuunnitelman

    Järkevä lukusuunnitelma auttaa valmistautumisessa.

    Olennaista on arvioida luku-urakkaa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja omaan jaksamiseen. Lukeminen on helpompi pitää kohtuuden rajoissa, kun myös tauot ja vapaa-aika on kirjattuna kalenteriin.

  • Kun motivaatio on täysi nolla

    Motivaatioharjoituksessa lähdetään etsimään onnistumisia.

    Onnistumisen kokemukset auttavat motivaation löytämisessä. Tässä motivaatioharjoituksessa lähdetään asettamaan pieniä tavoitteita ja etsimään onnistumaan.

  • Näin saat yo-koejännityksen kuriin

    Abitreenit neuvoo, miten pysyä rauhallisena yo-kokeissa.

    Yo-kirjoitukset ovat uusi tilanne, joka jännittää monia. Abitreenit kokosi erilaisia keinoja, joilla voit varautua jännittämiseen koetilanteessa.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit