Hyppää pääsisältöön

Ruotsinkielisen Kokkolan aarteita Albalta

Kokkolan alueen yksi suurista ja yksi Suomen säveltäjäkentän vaietuista suurista eli Erik Fordell syntyi samana vuonna kuin Suomen valtio. Aarre Merikannon ja Bengt Carlsonin sävellysoppilaan tuotannossa painottuvat suurimuotoiset orkesterisävellykset, mutta Alba-yhtiön syksyn alussa julkaisema Fordell-potretti on saatu mallikkaaseen kuntoon lähes pelkillä miniatyyreillä.

Erik Fordellin musiikkia sisältävän levyn kansikuva.
Erik Fordellin musiikkia sisältävän levyn kansikuva. jokilaaksot

Fordellin tuotanto on aivan valtava, ja olisi hulluutta sysätä yhden levyn harteille varsinainen profiilin kirkastaminen. Aivan kuten kirjavalle teosnipulle annettu levyn nimi maalailee, tarjolla on epäselvyyden riskistä huolimatta mukavasti ‘heijastumia’ jokilaakson syvästä virrasta.

Pikkusävellykset vuorottelevat, milloin yksinlauluina tai pianominiatyyrinä, milloin taas kahtena reilun kymmenen minuutin mittaisena instrumentaalisarjana. Esiintyjiä riittää, ja yksinlaulujakin jakaa vieläpä keskenään kolmikko, jossa ovat sopraanot Anu Komsi ja Meeri Pulakka sekä mezzosopraano Monica Groop.

Albumissa ilahduttaa heti alkuun sen vahvan keskipohjalainen esittäjistö, vaikka muusikoita on iso nippu ja vieläpä ajallisesti leveähköltä levytysperiodilta. Jokaisella esiintyjällä onkin vähintään pienen mutkan kautta suhde maakuntaan. Fordell-projektin moottori on luonnollisesti Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin kunniakapellimestari Juha Kangas, joka sattuu olemaan säveltäjän vaimon Anna-Liisa Fordellin entinen viuluoppilas.

Kamariorkesteri soittaa sopivan jännitteisesti ja kannattelevasti. Vuoden 1974 Kolmessa jokilaaksokuvassa on kurkistusikkuna siihen, miten kirkkaanlaisesti Fordell on kuitenkin modernisti. Oman maakuntansa tärkeä musiikin sekätyömies piti itse 1970-luvun tuotantoa parhaimpanaan. Vaikka kuuden eri vuosikymmenen uralla ehti olla paljon käänteitä ja varianssia, yhteinen nimittäjä vuonna 1981 kuolleen säveltäjän tuotannossa on etenkin luonnosta inspiroituminen.

“Reflections of a River Valley.” Erik Fordellin musiikkia kuudelta vuosikymmeneltä. - Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri/Juha Kangas, Anu Komsi ja Meeri Pulakka, sopraano, Monica Groop, mezzosopraano, Reijo Tunkkari, viulu, Kirill Kozlovsky ja Tero Tavaila, piano, Aglepta-kuoro/Malin Storbjörk, ja Pulakka-kvartetti. (Alba, ABCD 404)

Kuuntele suomalaisen musiikin päivän Uudet levyt 8.12.2017, toimittajana Tatu Tamminen

Kommentit
  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.

  • Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Tanskalainen säveltäjä ja etnomusikologi Poul Rovsing Olsen (1922–1982) aloitti tyylillisesti aikansa hengessä kaksitoistasävelisyydellä, mutta pyrkimys ilmaisun selkeyteen ja helpompaan omaksuttavuuteen johti siitä luopumiseen 60-luvulla.