Hyppää pääsisältöön

Docstop: Kaksoislataus – Kolmen miehen matka takaisin Rovajärvelle

Docstop – kymmenen uutta dokumenttia, täynnä tunnetta ja asennetta.
Kolme nuorta miestä palaa Rovajärvelle. Docstop – kymmenen uutta dokumenttia, täynnä tunnetta ja asennetta. Yle TV1,Docstop: Kaksoislataus

TV1 tiistaina 12.12.2017 klo 20.00 - 20.30, keskiviikkona 13.12. klo 23.55 ja maanantaina 18.12. klo 12.05
Katsottavissa Yle Areenassa

Vanha sanonta kuuluu, että armeijassa pojista tehdään miehiä.

"Paljonpa se ittelläkään mieheltä tuntu, kun jalka tuhannen päreinä" tokaisee sanontaan Marko, joka loukkaantui vakavasti armeija-aikanaan.

Mutta toisaalta "kyllä heitinmies on aina heitinmies".

Dokumentti Kaksoislataus kertoo armeija-aikanaan räjähdysonnettomuuteen joutuneista nuorista miehistä, jotka palaavat takaisin tapahtumapaikalle 12 vuoden jälkeen.

Kohtalokas harjoitus 2005

Vuonna 2005 tykistön ja kranaatinheittimistön sota- ja ampumaharjoituksissa Rovajärven ampuma-alueella kuoli yksi varusmies ja viisi loukkaantui vakavasti.

Dokumentissa kolme turmaheittimellä ollutta selviytyjää pakkaavat itsensä ja kokemuksensa vanhaan farmari Volvoon ja ajavat yhdessä Suomen halki takaisin tapahtumapaikalle Lapin maisemiin.

Miltä tuntuu olla kolmekymppinen invalidi rauhan aikana? Kuinka trauma vaikuttaa ihmisen psyykeeseen?

"Saa olla nyt lusittu"

Pojat käyvät matkan edetessä kokemaansa läpi aina pieruvitseistä itse traagiseen tapahtumaan. Mitä lähemmäs määränpäätä päästään, sitä pidemmiksi hiljaiset hetket autossa käyvät.

"Toivottavast ei tuu flipattua ihan täysin siellä." miettii Mikko, joka on kokenut psykoosin joko trauman johdosta tai siitä huolimatta.

"Mä koen että minä ja muut ollaan oltu siinä olosuhteiden uhreja enemmänkin", toteaa heittimen johtajana toiminut Tuomas, joka toteutti kohtalokkaan laukaisun.

Kaunaa ei kanneta, syyllisiä ei haeta, mutta "saa olla nyt lusittu se paska".

Käsikirjoitus ja ohjaus: Pauliina Motturi. Tuottaja: Ari Lehikoinen. Kuvaus: Jouni Soikkeli. Leikkaus: Markku Pulkkinen. Tuotanto: Yle, 2017.