Hyppää pääsisältöön

Onko lempihedelmäsi tai -marjasi sokeripommi? Pitäisikö hedelmiä ja marjoja vältellä sokerin takia?

Omenat rivissä
Omenat rivissä Kuva: Unsplash omena,Akuutti

Yhä useampi välttelee lisättyä sokeria, mutta osa menee vielä pidemmälle ja karsii ruokavaliostaan myös luontaiset sokerit. Kannattaako hedelmiä ja marjoja vältellä? Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen vastaa.

“Olen karsinut sokerit ruokavaliostani. Kannattaako hedelmien ja marjojen syöminenkin lopettaa?”

Hedelmien ja marjojen syömistä ei kannata missään nimessä lopettaa. Se olisi oikeastaan aika hullua, sillä niissä on meille välttämättömiä ravintoaineita, kuten monenlaisia kuituja, vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

On esimerkiksi tutkittu, mitä veriarvoille tapahtuu, kun tutkittavat syövät jopa 20 hedelmää päivässä. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut kannustaa liioittelemaan määrän kanssa, vaan haluttiin testata, voisiko näin suurella luontaisen sokerin määrällä olla haittoja. Mitään terveyshaittoja ei ilmennyt.

En tietenkään suosittele popsimaan 20 hedelmää päivässä, mutta missään nimessä niitä ei kannata omasta ruokavaliosta poistaa kokonaan. Tietysti silloin, jos on ollut keskustelua koholla olevista verensokereista terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, kannattaa hedelmien ja marjojen syöminen pitää kohtuudessa. Sellainen 2-3 hedelmää pitkin päivää on oikein sopiva määrä meille kaikille.

Marjat neutraloivat sokerin terveyshaittoja

Itä-Suomen yliopistossa on tehty paljon marjatutkimuksia ja niiden tulokset ovat suorastaan hämmästyttäviä. Marjojen polyfenoliset yhdisteet näyttävät ikään kuin neutraloivan lisätyn sokerin terveyshaittoja. Ne näyttävät tasaavan aterian jälkeisiä verensokereita ja vaikuttavan insuliiniin eritystä hillitsevästi.

Marjoilla on muutenkin terveyshyötyjä. Kuopiolaisten tutkijoiden mukaan marjojen runsas syönti liittyy pienentyneeseen metabolisen oireyhtymän ja kakkostyypin diabeteksen riskiin. Näyttää myös siltä, että marjoilla on muistia suojelevia ominaisuuksia ja niiden syönti on hyväksi silmien terveydelle. Lisäksi marjat ovat hyväksi suolistolle, sillä niissä on erilaisia kuituyhdisteitä, joita suolistomikrobit käyttävät ravintonaan ja niiden sisältämät antioksidantit pystyvät pitämään taudinaiheuttajabakteereita kurissa.

Kaikissa marjoissa ei kuitenkaan ole samoja ominaisuuksia ja sen takia kannattaa ehdottomasti syödä monipuolisesti erilaisia marjalajeja: puolukkaa, mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa, herukoita, karviaisia, aroniaa ja vaikkapa pihlajanmarjoja.

Leena Putkonen on ammatiltaan laillistettu ravitsemusterapeutti, joka pitää potilasvastaanottoja Helsingissä, kirjoittaa tietokirjoja sekä luennoi ja kouluttaa eri ravitsemusaiheista. Leena on valmistunut entisestä Kuopion yliopistosta vuonna 2009 ja toiminut sen jälkeen ympäri Suomea moninaisissa tehtävissä työterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Intohimoina elämässä ovat suolistomikrobit, luontoliikunta, teemabileet ja Batman-erikoisuuksien keräily.

Akuutti – tutkittua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista. Rohkeita ihmisiä ja inhimillisiä tarinoita. Liity joukkoomme Facebookissa!