Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Paineessa pääkuva

Krista opiskeli oman hyvinvointinsa ehdoilla

Nainen peittää kädellä kasvonsa
Kristan mielestä lukiossa ei juuri ole joustovaraa, mikäli jokin asia ottaa kauemmin sisäistää. Kuvituskuva. Nainen peittää kädellä kasvonsa Kuva: Sára Köteleki/Yle Abitreenit

Abivuonna Krista Leksis päätti olla itselleen armollinen. Täyteen ammuttu lukujärjestys ja jatkuva sairastelu saivat siirtämään valmistumista eteenpäin. Nyt Krista kiittää itseään siitä, että laittoi hyvinvointinsa etusijalle.

Jo aloittaessaan lukion Krista oli päättänyt suorittaa sen 3,5 vuodessa, jotta ehtisi käydä Kallion lukion tarjoamia taidekursseja. Toisena opiskeluvuonna alkoi kuitenkin loputon sairastaminen ja Krista oli paljon poissa koulusta.

Lukuisista tutkimuksista huolimatta sairasteluun ei löydetty syytä. Lopulta lääkärit totesivat sen olevan stressiperäistä.

–Stressi oli monen asian summa. Työtä oli paljon ja sitten oli omat henkilökohtaiset paineet menestyä hyvin. Tuntuu ettei mua kukaan muu painostanut saamaan niin hyviä arvosanoja kuin olisin itse halunnut. Tuntui myös ettei aikaa ollut millekään muulle. Jouduin karsimaan tosi paljon harrastuksia.

Opiskelua omaan tahtiin

Krista oli jo yläkoulussa huomannut, ettei hänellä ollut kovin hyvä stressinsietokyky ja että hän tarvitsee opiskeluun enemmän aikaa. Jatkuva sairastaminen kertoi siitä, että opiskelutahti lukiossa oli liian kova.

Päätös siirtää valmistuminen neljännen vuoden joulusta keväälle syntyi kotona. Krista oli uupunut ja itki äidilleen, ettei ehdi kaikkea. Matematiikan kursseja olisi pitänyt ottaa samaan jaksoon useita ja opiskella niitä vielä itsenäisesti kesälläkin, jotta hän olisi ehtinyt kirjoituksiin syksyllä.

–Äiti sen sanoi ääneen. Miksi et sitten kirjoita neljässä vuodessa? En itse edes nähnyt sitä vaihtoehtoa.

Myös opinto-ohjaaja tuki Kristaa päätöksessä. Kurssimäärä olisi muuten ollut niin valtava, että riski sairastua olisi voinut vaarantaa koko kirjoituksiin osallistumisen.

–Vanhempien ja opettajan tuki tekivät päätöksestä helpon. Oli tosi helpottunut olo sen jälkeen, kun tajusi ettei mun tarvi tehdä näin ja on muitakin vaihtoehtoja.

Kristalle tehtiin uusi opiskeluaikataulu. Ajatus siitä, että hän olisi yrittänyt runnoa itsensä läpi alkuperäisestä lukkarista tuntuu hänestä jälkeenpäin järkyttävältä.

Muihin vertaaminen ei ole tarpeen

–Joskus kysyttiin, että miksi mä pidennän lukiota näin paljon. Vastasin, että koska mä en jaksa muuten. Jotkut sanoivat, että jaksaahan kaikki muutkin. Silloin tuli epäonnistunut olo.

Krista on silti todella tyytyväinen, että kuunteli itseään ja laittoi hyvinvointinsa etusijalle.

–Enhän mä voi elää muiden mittapuun mukaan. Mun pitää kuunnella itseäni.

Hän kuitenkin uskoo, että tasaisella työskentelyllä koko lukion ajan hän olisi voinut säästyä paljolta stressiltä ja ahdistukselta.

–Olisi kiva päästä puhumaan itselle silloin kun oli vielä lukiossa, että ei ole häpeä jos ei jaksanut samaan tahtiin kuin muut. Älä silti anna sun jaksamattomuuden voittaa.

Pyysimme Kristaa kirjoittamaan kirjeen vielä lukiota käyvälle itselleen. Minkälaisia neuvoja hän antaisi itselleen puoli vuotta ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen?

Rakas lukion aloittava minä,

Sä onnistuit! Pääsit Kallioon, niin kuin haaveilit kuudennelta luokalta asti. En voisi olla ylpeämpi susta.

Kun koulu alkaa, kaikki kertoo sulle, että lukio on ihan eri asia kuin peruskoulu. Jossain vaiheessa tekee mieli sulkea korvat ja tuhahtaa ”joo joo.” Älä tee sitä. ”Luen muistiinpanot ennen koetta” -tyyli, jolla sä pääsit läpi yläkoulusta hyvällä keskiarvolla, ei enää riitä. Ja mä tiedän, että ensimmäiset kutoset ja seiskat, jopa vitoset, tuntuu läimäisyltä kasvoihin. Mutta jos sä et herää ajoissa ja tajua opiskella pitkin kurssia, niin tulee tapahtumaan. Pari heikompaa arvosanaa ei kuitenkaan haittaa, ei hätää. Jos sä sen seurauksena luulet, että oot tyhmä, ettet pärjää, että turha yrittää kovemmin, koska sä nyt vaan oot huono kielissä, se on valhe.

Sä et ole tyhmempi kuin muut, vaikka tarvitsetkin aikaa. Älä lannistu! Jos et anna parin huonosti menneen kokeen vaikuttaa, aloitat ajoissa opiskelun, ei oo mitään mihin sä et pystyisi. Älä ajattele, ettei mun kannata opiskella tätä, kun oon tässä huono enkä tarvitse tätä ainetta mihinkään.
Rakas lukion aloittava minä, älä kuitenkaan raada itseäsi hengiltä! Nyt kun olen käynyt lukion, olen oppinut luovuttamaan joidenkin kurssien suhteen. Aikaisemmin yritin pärjätä kaikessa niin hyvin kuin mahdollista, stressasin enkä jaksanut, yritin elää kaikkien muiden standardien mukaan. Älä tee samaa virhettä. Alisuorittaminen ei sovi meille yhtään paremmin kuin ylisuorittaminenkaan; priorisoi, aloita ajoissa ja oikeasti, tee itsellesi opiskelusuunnitelma ennen kuin on liian myöhäistä ja noudata sitä.

Ja muista olla itsellesi armollinen. Jossain vaiheessa tuntuu, että aina pitäis olla opiskelemassa, ei oo aikaa harrastuksille ja kaikki muu kuin opiskelu saa olon tuntumaan syylliseltä. Usko mua, sun mielenterveytesi kiittää, jos pistät sen koulukirjan joskus sivuun, otat omaa aikaa. Toistan, tee suunnitelma. Rytmitä aika opiskelulle ja levolle, katso elokuvia, lue suosikkikirjojasi, tee niitä asioita joita rakastat. Siinä ei oo mitään pahaa, ei mitään hävettävää.

Ja hei, nauti tästä ajasta. Siitä tulee sun elämän parasta aikaa kaikesta stressistä huolimatta. Älä lannistu; sä olet fiksu, muista vaan aloittaa opiskelu ajoissa ja pitää huolta itsestäsi!

Rakkaudella,
Krista,
jo lukiosta selvinnyt


Juttua muokattu 7.1.2020: Artikkelin kuva päivitetty.

  • Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

    Näin saavutat asettamasi tavoitteet.

    Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

  • Motivaatiotreenit osa 3/5 – Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä

    Näin pidät huolta voimavaroistasi.

    Olet ehkä huomannut, että stressin lisääntyessä et enää jaksakaan lähteä illalla liikkumaan tai tapaamaan ystäviä. Vähän aikaa ihminen jaksaa sinnitellä voimiensa äärirajoilla, mutta pidemmällä aikavälillä käy huonosti. Motivaatiotreenien kolmannessa osassa opit sekä tunnistamaan omat voimavarasi, säilyttämään ne, että ottamaan niistä kaiken irti opiskelussa.

Paineessa

  • Näin teet lukusuunnitelman

    Järkevä lukusuunnitelma auttaa valmistautumisessa.

    Olennaista on arvioida luku-urakkaa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja omaan jaksamiseen. Lukeminen on helpompi pitää kohtuuden rajoissa, kun myös tauot ja vapaa-aika on kirjattuna kalenteriin.

  • Kun motivaatio on täysi nolla

    Motivaatioharjoituksessa lähdetään etsimään onnistumisia.

    Onnistumisen kokemukset auttavat motivaation löytämisessä. Tässä motivaatioharjoituksessa lähdetään asettamaan pieniä tavoitteita ja etsimään onnistumaan.

  • Näin saat yo-koejännityksen kuriin

    Abitreenit neuvoo, miten pysyä rauhallisena yo-kokeissa.

    Yo-kirjoitukset ovat uusi tilanne, joka jännittää monia. Abitreenit kokosi erilaisia keinoja, joilla voit varautua jännittämiseen koetilanteessa.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit