Hyppää pääsisältöön

Antti Hirvonen: Ylen nuorisomediat menee sinne, missä nuoret ovat

Antti Hirvonen
Antti Hirvonen Kuva: Jussi Nahkuri / Yle Yle

Nuorten tavoittelu on loputon seikkailu, jossa saa ylittää vuoria ja hyppiä jäälautalta toiselle. Tämä seikkailu saa Ylessä uutta puhtia, kun kaksi nuorisomediaamme, Kioski ja YleX, lähtevät yhdessä tekemään sisältöjä alle 30-vuotiaille ja heidän kanssaan.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Teemme sosiaalisen median videopalvelu Kioskista ja musiikkimedia YleX:stä selkeästi erilaisia. Ne tukevat toisiaan, mutta molemmilla on oma tehtävänsä. Yhdessä Kioski ja YleX ovat enemmän.

Kasvatamme Kioskin uutis- ja ajankohtaismediasta yleismediaksi, jolla on vahva ja tunnistettava luonne. Uutis- ja ajankohtaisaiheet saavat rinnalleen mm. pelejä, ruokaa ja lifestylea, joista Life-osio on jo käynnistynytkin.

Kioski on moderni asennemedia, jonka sisällöt ovat lyhyitä videoita, suoria lähetyksiä ja meemejä, joita julkaisemme useilla eri alustoilla – Facebookissa, YouTubessa ja Instagramissa, mutta myös Yle Areenassa – sisällöstä riippuen.

Kioskin kasvua uusille alueille johtaa vastaava tuottaja Nora Kajantie.

Kasvatamme Kioskia yleismediaksi.

YleX:stä rakennamme Suomen moderneimman musiikkimedian. Se tarkoittaa, että radio ei enää jatkossa määritä YleX:n koko identiteettiä, vaan toimitus tuottaa omaa sisältöä myös muille alustoille.

YleX alkaa julkaista Areenassa uusia musiikin erikoisohjelmia, joilla on tarkoitus saada radiosisällöille uusia yleisöjä. Videoita on tulossa lisää Instagramiin ja Facebookiin sekä etenkin YouTubeen.

Tämä siksi, että YleXPopin kävijäkyselyn mukaan 13–15-vuotiaat nuoret olivat kohdanneet YleX:n sisältöä useammin jo YouTubessa (44 %) kuin radiossa (19 %) – kiitos YleX:n suositun YouTube-kanavan.

Muutosta YleX:ssä johtaa ohjelmapäällikkö Hanne Kautto.

Rakennamme YleX:stä Suomen moderneimman musiikkimedian.

Vaikka Kioskin ja YleX:n panos päivittäisessä nuorten palvelussa onkin merkittävä, se ei vielä riitä. Tarvitaan enemmän. Jotta Ylen tunnetuin verkkopalvelu Areena tulisi osaksi alle 30-vuotiaiden arkea, meidän on lisättävä merkittävästi tarjontaa nuorille.

Tällä hetkellä Areenan päiväkäyttö alle 25-vuotiaissa edelläkävijöissä on vain neljä prosenttia, kun Netflixin luku on 38 ja YouTuben 73 prosenttia.

Koska vastassamme on kansainvälisiä jättiläisiä, Kioski ja YleX satsaavat Areenassa siihen, missä Areena on vahvimmillaan: sarjamuotoisen, ns. jatkuvan lupauksen sisältöjen tarjontaan. Uusien sisältöjen tilaaminen alkaa heti vuoden 2018 alusta.

Areena-tarjontaa nuorille on lisättävä merkittävästi.

Tutkimme myös mahdollisuuksia ostaa sisältöjä muista maista. Ei vähiten siksi, että Ylen edelläkävijätutkimuksen mukaan alle 25-vuotiaat sanovat, että jos Areenassa olisi enemmän heille suunnattuja ulkomaisia sarjoja ja elokuvia, he käyttäisivät palvelua nykyistä enemmän.

Kioskin ja YleX:n julkaisutapa on verkostomainen, julkaisukanavia on useita ja ne elävät ja muuttuvat sen mukaan, miten suomalaiset nuoret mediaa käyttävät. Sellainen on myös mediatoimialan tulevaisuus: jatkuvaa ihmisten etsintää sieltä, minne he päättävät mennä.

Kioski ja YleX ovat myös vahvasti mukana Ylen eri sisältöprojekteissa. Presidentinvaalien vaaligalleriavideot ovat tällä kertaa kokonaan Kioskin tekemät, ja helmikuussa Kioski lähettää Pyeongchangin olympialaisiin Etelä-Koreaan neljän hengen tiimin työskentelemään yhdessä Yle Urheilun kanssa.

Mediatoimialan tulevaisuus on jatkuvaa asiakkaan etsintää.

Nuorisomedioissa katsotaan vahvasti vuoteen 2020 – ja pidemmällekin: missä asennossa meidän pitää tuolloin olla, jotta alle 30-vuotiaat kohtaavat jatkossakin Ylen heille tuottamaa sisältöä.

Sitä varten nimitimme Ylen ensimmäisen digistrategin, Anne Salorannan. Hän huolehtii siitä, että Kioski ja YleX osaavat olla oikeaan aikaan oikeilla alustoilla palvelemassa oikeita yleisöjä.

Olemme jo kokeilleet uusia julkaisutapoja. Testaamme muun muassa botteja tavoilla, joilla ne voisivat palvella nuoria mahdollisimman hyvin. Myös virtuaalinen todellisuus, internet of things ja ääniohjattu älykaiutintulevaisuus ovat alueita, joita nuorisomedioissa tutkitaan jo yhteistyössä Yle Betan kanssa.

Otetaan sille!

Antti Hirvonen
Ylen nuorisomedioiden päällikkö

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • 2018 on ihmiskunnan historian kiinnostavin vuosi

    Tutkimusmatkalle pääsee mukaan pysymällä hengissä!

    Ikinä ennen ei ole ollut näin hykerryttävän kiinnostavaa aikaa olla elossa - koska tiede! Tekniikan kehitys tapahtuu nopeammin kuin koskaan ja tutkimusmatkalle pääsee mukaan vain pysymällä hengissä, kirjoittaa biotekniikan tohtori Lauri Reuter blogissaan. Koko tammikuu on listattu viime vuoden saavutuksia ja maalailtu trendejä seuraavalle.

  • Synkin hetki kuvaa Britannian kohtalonhetkiä – Yksi kohtaus melkein pilaa Churchill-elokuvan

    Synkin hetki (Darkest Hour) luottaa populismiin

    Dunkirkin eli Dunkerquen evakuointioperaatio Dynamo on Britannialle samaa kuin meille talvisota, häviön partaalta koko valtakunnan pelastanut onnistunut myyttinen sotaoperaatio, josta tehdään yhä uudestaan elokuva. Juuri nyt Brexitin ollessa kuuma neuvottelukysymys yleisöjä lämmittelee Synkin hetki (Darkest Hour), jossa Winston Churchill pelastaa Britannian. Mutta antaako elokuva Churchillista oikean kuvan?