Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Paineessa pääkuva

Jännitys iski yo-kokeessa

Nainen istuu selkä kameraan päin.
Kuvituskuva. Nainen istuu selkä kameraan päin. Kuva: Sára Köteleki/Yle Abitreenit

Englanti on yksi Kukka Ylianttilan vahvimmista aineista. Mieluista ja helppoa. Hän aloitti ylioppilaskirjoituksensa kyseisellä aineella syksyllä 2017. Olo oli itsevarma ja tavoitteet korkealla. Lopulta Kukka ei saanut koetta kokonaan tehtyä ja palautti tyhjiä tehtäviä yo-kokeessa.

Paniikinomainen jännitys alkoi hiipiä noin vuorokausi ennen koetta. Viimeisenä iltana Kukka luki hätääntyneenä kertauskirjaansa, vaikka tiesi osaavansa asiat. Pahin jännitys iski kuitenkin koetilanteessa.

–Olin tosi levoton ja säntäilin tehtävästä toiseen. Kirjoitin esseetä ja sitten söin yhtäkkiä eväitä. Saatoin vaan katsoa kun muut tekee koetta ja miettiä pitkään jotain ihan muuta. Jännitys aiheutti sen, etten pystynyt keskittymään.

Kukalla oli kovat odotukset yo-kokeesta, sillä englanti on aina ollut hänelle helppoa. Hän aloitti koulun ulkomailla ja on opiskellut kaksikielisellä luokalla.

–En mä hyväksynyt itseltäni vähempää. Kun on hyvä jossain niin haluaa parhaan mahdollisen arvosanan. Mitä enemmän mä mietin arvosanaa sitä enemmän mua jännitti.

Englannin koe oli ensimmäinen yo-koe, johon Kukka osallistui. Koetilanteen erikoisuus lisäsi myös levottomuuden tunnetta.

–Ylppärit tuntuu ihan erilaisilta kuin muut kokeet. Koetilaisuuden virallisuus on vähän pelottavaakin. Siellä ei ole rento tunnelma kuin tavallisessa kokeessa. Kaikki on niin tarkkaa. Ei saa näkyä mitään tekstejä missään ja valvoja lähtee sun kanssa vessaan. Tuntuuhan se kummalliselta.

Kukalla on todettu haasteita keskittymisessä ja hänelle oli myönnetty kokeeseen kaksi tuntia lisäaikaa. Siitä huolimatta aika loppui eikä hän saanut koetta kokonaan valmiiksi.

–Pahinta oli pettymys kokeen jälkeen. Olin niin pettynyt itseeni. Mutta sitten mä tajusin hetken jälkeen, että ei tää oo niin vakavaa. Keväällä aion korottaa englannin. Nyt mä tiedän mitä se on.

Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?

Kukan mielestä viimeisen illan pänttäyksen sijaan olisi ollut hyödyllisempää suunnitella ajankäyttöä koetilanteessa.

–Suurin virhe oli se, etten ollut suunnitellut miten käytän mun ajan. Olisin voinut suunnitella etukäteen millä tehtävällä aloitan, milloin syön eväitä ja miettiä etukäteen, kuinka paljon on aikaa tehdä yksi osio.

Kukka uskoo, että henkinen valmistautuminen siihen, mitä tekee ja milloin olisi pelastanut hänen koesuorituksensa. Etukäteen olisi voinut myös miettiä, mitä tekee jos paniikki yllättää.

Suurimmat syyt jännitykseen olivat Kukan mielestä hänen kovat odotukset, erikoinen koetilanne ja se, ettei hän ollut suunnitellut ajankäyttöä koetilanteessa.

Keväällä Kukka kirjoittaa viisi ainetta, mutta hän ei ole huolissaan jännittämisestä.

–Yritän suhtautua tähän niin, että mä teen parhaani. Tottakai on arvosanatavoitteitakin, mutta yritän olla keskittymättä niihin liikaa. Yritän keskittyä siihen, että mä haluan oppia niitä juttuja, mitä niihin aineisiin sisältyy.

Kukka kirjoitti terveystiedon kaksi viikkoa englannin yo-kokeen jälkeen eikä samanlaista paniikkia syntynyt. Kukka epäilee sen johtuvan siitä, että kyseessä ei ollut ensimmäinen koe, joten hän tiesi mitä odottaa. Myöskään hänen henkilökohtaiset tavoitteensa eivät olleet yhtä korkealla ja suhtautuminen kokeeseen oli rennompaa.

–Mä ajattelin vain, että nyt teen parhaani ja se riittää. Jatkossakin aion yrittää suhtautua kokeisiin rennommin. En lietsomalla jännitystä ja ajattelemalla että “tää on se hetki”. Terveystiedon kokeessa se onnistui.

Oletko stressaantunut tai uupunut? Haluatko jakaa kokemuksesi? Ota meihin yhteyttä!

Artikkeli on osa Abitreenien Paineessa-kampanjaa. Paineessa auttaa lukiolaisia valmistautumaan ylioppilaskirjoituksiin henkisesti. Se tarjoaa tietoa ja työkaluja luku-urakasta selviytymiseen ja opiskeluihin liittyvän stressin hallintaan. Lisätietoa Paineessa-kampanjasta.

  • Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

    Näin saavutat asettamasi tavoitteet.

    Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

  • Motivaatiotreenit osa 3/5 – Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä

    Näin pidät huolta voimavaroistasi.

    Olet ehkä huomannut, että stressin lisääntyessä et enää jaksakaan lähteä illalla liikkumaan tai tapaamaan ystäviä. Vähän aikaa ihminen jaksaa sinnitellä voimiensa äärirajoilla, mutta pidemmällä aikavälillä käy huonosti. Motivaatiotreenien kolmannessa osassa opit sekä tunnistamaan omat voimavarasi, säilyttämään ne, että ottamaan niistä kaiken irti opiskelussa.

Paineessa

  • Näin teet lukusuunnitelman

    Järkevä lukusuunnitelma auttaa valmistautumisessa.

    Olennaista on arvioida luku-urakkaa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja omaan jaksamiseen. Lukeminen on helpompi pitää kohtuuden rajoissa, kun myös tauot ja vapaa-aika on kirjattuna kalenteriin.

  • Kun motivaatio on täysi nolla

    Motivaatioharjoituksessa lähdetään etsimään onnistumisia.

    Onnistumisen kokemukset auttavat motivaation löytämisessä. Tässä motivaatioharjoituksessa lähdetään asettamaan pieniä tavoitteita ja etsimään onnistumaan.

  • Näin saat yo-koejännityksen kuriin

    Abitreenit neuvoo, miten pysyä rauhallisena yo-kokeissa.

    Yo-kirjoitukset ovat uusi tilanne, joka jännittää monia. Abitreenit kokosi erilaisia keinoja, joilla voit varautua jännittämiseen koetilanteessa.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit