Takana on kiinnostava mediavuosi: teemoiksi ovat nousseet tiedon ja toimijoiden uskottavuus, algoritmien valta ja globaalien suoratoistopalveluiden voittokulku.
Julkinen palvelu ei ole turvassa tältä kilpailulta millään tavalla. Tämä tuli näkyväksi, kun suuren ja kauniin BBC:n toimitusjohtaja Tony Hall esitti jokin aika sitten, että BBC tarvitsee itselleen maksullisen suoratoistopalvelun, jotta sisällöt olisivat ihmisten saatavilla silloin, kun he haluavat niitä käyttää. Mikään raha ei riitä kaikkien sisältöjen jatkuvaan esillä pitämiseen.
Globaalit jättiläiset ajavat kilpailua ja muuttavat sääntöjä, muiden on seurattava tai keksittävä uusi toimiala.
Mutta ei tämä vielä mitään. Edessä on hurja mediavuosi 2018. Oletko valmis?
Vuonna 2018 sisältöjen löydettävyyden merkittävä parantaminen, hyvin suunnitellut oikeudet ja käyttäjien kanssa tehtävä sekä sisällön- että julkaisun kehittäminen ja testaaminen ovat avaimia myös Yleisradion tulevaisuuteen.
Tässä asiassa Yle onkin ottanut merkittävän askeleen tänä vuonna. Yle Labralla, joka auttaa monimediaisten konseptien käyttäjäkeskeisessä sparraamisessa, on ollut kunnia olla mukana tukemassa sekä Olivia-pelin että Nörtti: Dragonslayer666 -hankkeen konseptikehitystä ja käyttäjätestausta.

Kun olemme analysoineet Labrassa tuottaja Riikka Takilan ja julkaisija Esa Kukkosen kanssa kehittämisen, tuottamisen ja julkaisemisen prosessia, aivan keskeiseksi on noussut käyttäjien kuuleminen, protojen, demojen ja sisältöjen testaaminen heidän kanssaan. Kun käyttäjä on mukana, alamme ymmärtää häntä ja hänen tarpeitaan aivan eri tavalla.
Samalla muuttuu koko tekemisen prosessi.
Kun käyttäjät otetaan mukaan, kaikki – kehittämisen, tuottamisen sekä julkaisemisen että markkinoinnin – työnkulussa muuttuu. Tekijät tarvitsevat avoimen oppivan mielen ja hyvän osaamisen lisäksi halun kuulla ja ymmärtää käyttäjää. Prosessin on oltava ketterä ja reaktiivinen. Jotta tämä on mahdollista, konseptikehityksen, tuottamisen, markkinoinnin ja julkaisemisen on muodostettava yhteinen peliketju, jossa kaikki pelaavat koko ajan samaan maaliin, vain niin voidaan onnistua.
Olivia-peli ja Dragonslayer666 ovat merkittäviä projekteja, jotka voivat viitoittaa Ylen tulevaisuutta. Ylen tarjonnan kokonaisuuden näkökulmasta ne voivat näyttää pieniltä, mutta yhtiön tulevaisuuden ja uuden oppimisen kannalta ne ovat käänteentekeviä sekä tekemisen, testaamisen että julkaisemisen näkökulmasta.
Yle Labra on ollut mukana monimediaisten hankkeiden käyttäjäkeskeisen ajattelun sparraamisessa ja opettamisessa pian kolme vuotta. Nämä kaksi hanketta ovat vieneet maaliin sen mitä on tavoiteltu testaamisen ja asiakkaiden kanssa yhdessä tekemisen näkökulmasta.
”Labra on pakottanut meidät loputtomaan reflektointiin ja analysoimiseen. Se on tukenut ja haastanut meitä tuotannon joka vaiheessa. Labra on kannustanut meitä rohkeuteen ja reagoivuuteen, mikä on ollut Nörtti: DragonSlayer666:n tyyppisessä produktiossa elinehto", sanoo tuottaja Riikka Takila.
Labra kiittää, sillä yhdessä opimme paljon.
Seuraavaksi on erittäin tärkeää skaalata nämä opit seuraaviin tuotantoihin. Yle kehittyy vain jatkuvasti yhdessä oppimalla ja sillä että opit muuttavat ajatteluamme ja tekemistämme.
Kuten tutkija Esko Kilpi on todennut, oppimisen nopeus on kaiken ydin. Se ratkaisee Ylenkin tulevaisuuden.
Yle Labrassa työskentelevät Ritva Leino, Raimo Lång, Johanna Aho, Hannu Haapasalo, Valentina Italiano-Rönkä ja Tanja Tähti.
Ritva Leino
Monimediapäällikkö, Yle Julkaisut