Hyppää pääsisältöön

Näin vältät jouluähkyn!

Jouluherkkuja tarjottimella.
Jouluherkkuja tarjottimella. Kuva: Unsplash Akuutti,Jouluruoka

Joulupöytä notkuu ruokaa ja yölläkin saa syödä! Paha olohan siitä tulee – monen päivän överisyömisestä. Miten tukalan olon voisi voittaa?

“Jouluna tulee aina syötyä liikaa. Mikä tähän överisyömiseen auttaa?”

Rasvainen ja makea tuottaa melkoiset mielihyväkiksit, siksi me usein sorrummekin syömään vähän liikaa. Kuinka voimakas mielihyvä kenellekin syntyy, riippuu sekä geeneistä että opituista tavoista.

Ratkaisu liialliseen syömiseen voi löytyä koko vuoden ruoka-ajattelusta. Ruokaan kannattaa suhtautua neutraalisti pitkin vuotta ja opetella kuuntelemaan omia kylläisyyssignaaleja.

Jouluna ei siis kannata repsahtaa siihen harhaan, että “syödään nyt, kun siihen on lupa”. Jos herkkuihin liittää kieltoja ja negatiivisia ajatuksia, tekee niitä mieli ahtaa suuhunsa vieläkin enemmän.

Kannattaa myös pohtia syödessä, pidänkö tästä ruoasta oikeasti vai onko syöminen vain tapa. Hyvä konsti on myös satsata laatuun ja syödä rauhassa.

Jos syöminen menee kaikesta huolimatta överiksi, kevyt liikunta auttaa. Pieni kävelylenkki tai pulkkamäki on oikein toimiva ratkaisu.

Leena Putkonen on ammatiltaan laillistettu ravitsemusterapeutti, joka pitää potilasvastaanottoja Helsingissä, kirjoittaa tietokirjoja sekä luennoi ja kouluttaa eri ravitsemusaiheista. Leena on valmistunut entisestä Kuopion yliopistosta vuonna 2009 ja toiminut sen jälkeen ympäri Suomea moninaisissa tehtävissä työterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Intohimoina elämässä ovat suolistomikrobit, luontoliikunta, teemabileet ja Batman-erikoisuuksien keräily.

Akuutti – tutkittua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista. Rohkeita ihmisiä ja inhimillisiä tarinoita. Liity joukkoomme Facebookissa!