Hyppää pääsisältöön

Suomi-kuvien remix – rapartistit Pyhimys ja Laineen Kasperi arkistofilmeistä tehtyjen musiikkivideoiden tuomareina

Kenen musiikkivideo Pyhimyksen uuteen Oi maamme! -räppiin on vaikuttavin? Kuka on kuvittanut parhaiten oman biisinsä arkistofilmeillä? Rapartistit Pyhimys ja Laineen Kasperi valitsevat suosikkinsa videoista, joissa uusi musiikki ja viattoman ajan kuvat kohtaavat. Löydät videot täältä!

He ovat loistavia räprunoilijoita ja musiikillisia multitalentteja kumpikin. Nyt Laineen Kasperi ja Pyhimys istuvat saman kellaristudion eri huoneissa. Pyhimys korvaluureista kuuluu:

Oi! Tää ei oo läjässä
Maamme! Älä oo hädässä.

Hän kuuntelee omaa biisiään kerran toisensa jälkeen, ja katsoo millaisia musiikkivideoita ihmiset ovat tehneet hänen räppiinsä arkistofilmeistä. Pyhimysen tehtävänsä on valita videoista nyt se timanttisin.

Toisessa huoneessa Kasperi Laine vetää luurit korvilleen ja naurahtaa: - Tää ei oo Uuden Musiikin Kilpailu vaan Oi maamme! -musiikin kilpailu, mahtavaa!
Hänen tehtävänsä on päättää, kuka osallistuneista muusikoista on kuvittanut oman biisinsä parhaiten arkistomateriaalilla.

Viitseliäitä ihmisiä

Pyhimys ja Laineen Kasperi tekivät Oi maamme! -biisin 2017
Pyhimys eli Mikko Kuoppala kesällä 2017 Pyhimys ja Laineen Kasperi tekivät Oi maamme! -biisin 2017 Kuva: Yle/Minna Joenniemi Pyhimys
Laineen Kasperi teki Pyhimyksen kanssa Oi maamme! -biisin 2017.
Kasperi Laine Laineen Kasperi teki Pyhimyksen kanssa Oi maamme! -biisin 2017. Kuva: Yle/Minna Joenniemi Laineen Kasperi

Tämä sama studio on se maaginen paikka, jossa Pyhimys, eli Mikko Kuoppala, sylki keväällä mikkiin painavia riimejä 100-vuotiaasta Suomesta Laineen Kasperin, eli Kasperi Laineen, tekemien biittien päälle.

Sisu saatana sauna
Leninin rauha, sil elettiin kauan
Tuntemattoman joulukuus nään
ja kolmos maailmansodas taas itsenäistytää
Ku eihän veljee tapa veikot
Petturina käpy suus Perttelin Peikot
Paavi Nurmi ja Lonkero, Hoplaa
Syppiä nyppii ku Kouri vaan koplaa

Kansalaisten haasteena oli luoda biisiin visuaalisointi 1950- ja 60-lukujen arkistofilmeistä, joihin on tallennettuna nykyistä nuorempi ja toiveikkaampi Suomi.

- Kukaan ei ole käyttänyt arkistokuvia muuten kuin ironisesti, Pyhimys kommentoi katsottuaan Oi maamme! -räppiin tehdyt videot läpi.

Pyhimyksen videoiden tekijöiden ikäjakauma on yllättävän iso, eli 14-67 vuotta. On koululainen, graafikko, työtön, ammattileikkaaja, medianomi, geronomi ja eläkeläinen. He ovat tehneet hyvin erilaisia ratkaisuja. On harvinaista herkkua päästä näkemään, miten erilaisia tapoja on tehdä samasta historiallisesta kuvamateriaalista musiikkivideo.

- Tosi paljon lahjakkaita tekijöitä on, viitseliäitä ihmisiä. Se on tärkeintä. Olen itsekin joskus tehnyt videoita. Ehkä se johtuu lahjattomuudestani, mutta on se iso duuni! Ja että tekee tämän tasoisia videoita ihan vaan rakkaudesta lajiin niin se on arvo sinänsä!

Löydät tästä linkistä kaikki Pyhimyksen Oi maamme! -biisiin tehdyt videot. Niistä Pyhimys valitsi finaaliin neljä, joita hän kommentoi Yle Teeman tv-ohjelmassa Kasperi Laineen kanssa. Tiistaina 2.1.2018 paljastamme Pyhimyksen suosikin. Mikä olisi sinun suosikkisi?

Bonuksena Pietari K kävi täällä -kirjallisuuspodcastiä tekevä Pietari Kylmälä purki Pyhimyksen räprunon atomeiksi.
Katso Pietarin analyysi alla olevasta linkistä tai kuuntele pidempi podcast-analyysi Miksi putosit taas puusta, oi maamme Suomi?!

Kasperi Laine näkee videoissa viattomia lapsia

Kun Kasperi Laine on saanut päätökseen oman katselusessionsa Oi maamme! -musiikkivideoita, hän puhuu lempeästi arkistofilmeille tallentuneista ihmisistä.

- Koska he ovat menneen ajan ihmisiä, heitä kohtaan tuntee hellyyttä. He ovat periaatteessa niin kuin lapsia, kun ajattelee sivistystä ja kehitystä. Sitä, mitä ollaan tiedetty siihen aikaan. Mikä on ollut jaettu utopia, tarina. Sitä samaa jaettua tarinaa Pyhimyskin kuvaa meidän yhteisessä biisissä.

Viattomuutta Laine näkee erityisesti Samperorin eli Sami Kyrönlahden videossa, jonka hän on tehnyt biisiinsä Piña Colada.

Myös kappaleen kertosäe herättää Kasperi Laineessa hellyyttä: Piña Colada sä et oo enää muodissa, Piña Colada, mut maku taivaasta.

Videossa mennyt maailma on värjätty kesäisen keltaiseksi. Videoon on valittu arkistokuvaa uimapukunäytöksestä lähiön kadulla ja luolaihmisiksi pukeutuneista malleista juoksemassa muotinäytöksessä nauraen rappusia alas.

Huumaa hekumaa - rokissa saa vielä himotella naisia

Tahdon antaa sulle nautinnon. Tahdot antaa mulle nautinnon. Huumaa hekumaa, laulaa satakuntalainen Roti.

Bändin jäsenten Jarmo Polven ja Arto Keitaanniemen tekemässä videossa huumaa, hekumaa ja naisen ylistystä kuvitetaan erilaisilla filmin malleista muotinäytöksissä. Oi maamme! -arkistopaketeista muotifilmit houkuttivat monia musiikkivideon tekijöitä.

- Vätkää rokkia, Kapseri Laine todistaa, mutta alkaa ääneen ajatella sitä, että rokissa saa vielä esineellistää naista. Räpissä voi Laineen kokemuksen mukaan tulla tuomituksi herkemmin naisen esineellistämisestä. Näin on käynyt hänelle itselleen oman levyn yhteydessä, vaikka tarkoitus oli enemmänkin ylistää naista kuin esineellistää.

Lisää ihania naisia

Myös Miika Koskela käyttää Farrel-Alarmin kappaleeseen Fin de la Beauté tekemässään videossa kuvia muotinäytöksistä, mutta video on Kasperi Laineessa taidetta.

- Arkistokuvien ja musiikin suhde muodostaa ihan omanlaisensa väittämän tässä videossa. Näitä naisten kuvia alkaa katsoa kuin yksittäisiä tauluja. Naisten kasvoissa on jotain unenomaista ja psykedeelistä.

Laine toivoo, että voisi katsoa kasvoja pidempäänkin ja ehkä jopa taidemuseossa.

Pisteitä hevistä ja teollisesta kuvastosta

- Ihan älyttömän hieno ja propsit hevistä.

Antti Kokon musiikki ja Sonja Kokon video saavat kiitosta, koska nyt oli käytetty aivan eri filmimateriaalia kuin muissa musiikkivideoissa. Tahti on kuvitettu teollistuvan ja koneellistuvan Suomen kuvastolla.

- Musiikin suvantovaiheessa mentiin kuvissa laboratorioon keskittyneisyyden maailmaan, ei oltu enää mörssäämässä vaan pipetillä tiputettiin, Laine kiittelee.

Saaga Finlandia haastaa Pyhimyksen sanoituksen

Pyhimyksen ja Kasperi Laineen Oi maamme! -laululle löytyy haastaja. Suomi 100 Ansämplen Saaga Finlandia on myös räpätty vyörytys siitä, mitä on suomalaisuuden ytimessä. Kasperi Laine toteaa:

- Suomalaisuus on just tätä. Se on jatkuvaa kivireen vetämistä. Se on kansallistunne, ja tossa se välittyy.

Videossa on yhdistetty arkistofilmien maailma ja tuore kuvamateriaali laulajasta seikkailemassa Helsingin keskustassa karvaisen mikrofonin kanssa. Laine arvostaa karpomaista hahmoa:

- Isolla kirkolla katsellaan, mitä tää suomalaisuus on.

Näin Saaga Finlandia -videolla karvaisen mikrofonin kanssa suomalaista mielentilaa tulkitseva Tuomo Kiwi kirjoitti videon saatesanoiksi:

- Meillä on etuoikeus elää niin turvallisissa olosuhteissa että välillä tuntuu siltä kuin suhteellisuudentajumme olisi vääristynyt. Tämän kaiken keskellä jossa juomakelpoinen vesi valuu lasiin suoraan hanasta ja jossa ei tarvitse kärsiä nälänhädästä moni silti tuntee itsensä masentuneeksi ja yksinäiseksi. Maha pullottaa mutta korvien väliä jäytää riittämättömyyden tunne.

- Identiteetti on kadoksissa eikä ole tarttumapintaa mihinkään, Tuomo Kiwi kirjoittaa, ja jatkaa: - Laskelmoitu kaupallinen media yhdistettynä someverkostoihin pakottaa yksilön mittaamaan omaa merkitystään peukutuksina ja selkääntaputuksina. Arvomaailma on minäkeskeinen ja vahvasti sidoksissa ulkonäköön. Et ole olemassa jos sinua ei noteerata. Näistä aineksista Saaga Finlandian sanoitus syntyi.

Tanssijalkaa vipattaa

Mirja Paastelan musiikkivideo Tanssijalkaa vipattaa näyttää miten menomonoa voi verrytellä ennen baariinlähtöä. Se on tehty Laineen Kasperin biittiin. Laine oli yksi Oi maamme! -hankkeen sävellyspankin säveltäjistä. Elokuvantekijöille oli sävellyspankissa tarjolla myös Jari Sirniön ja työparin Teemu Korpipää ja Arttu Tolonen musiikkia.

Yle Teema