Hyppää pääsisältöön

Kaurismäen pieni helmi kertoo juroista, ujoista ja rakkaudesta

Pidä huivista kiinni, Tatjana 1994
Pidä huivista kiinni, Tatjana. Pidä huivista kiinni, Tatjana 1994 Kuva: Yle Kuvapalvelu Aki Kaurismäki,Matti Pellonpää,Kati Outinen,Mato Valtonen,Pidä huivista kiinni, Tatjana,Kirsi Tykkyläinen

Kaurismäen hillityssä komediassa jurot peräkamarinpojat lähtevät tien päälle kahden neuvostoneitosen kanssa, vaikka kielimuuri ja ujous estävät lähes kaiken kommunikaation.

Aki Kaurismäen Pidä huivista kiinni, Tatjana (1994) on mustavalkoinen, hiljainen epookkikuvaus 1960-luvun puolivälistä. Jurot ja vähäpuheiset peräkamarinpojat Valto ja Reino poimivat popedaansa turistibussista jääneet neuvostoneitoset Klavdian ja Tatjanan.

Valto ompelee arkisin äitinsä kanssa Tiklas-mekkoja ja on täysin riippuvainen kahvista. Reino on kirkkaasta viinasta riippuvainen autokorjaaja. Valton auton varustetaso hipoo aikansa elitismiä: vinyylisinglejä soittavan autolevysoittimen lisäksi hän asentaa siihen autokahvinkeittimen.

Venäjänkielinen Klavdia ja vironkielinen Tatjana pummaavat pojilta kyydin laivasatamaan. Harvasanainen matka kestää useita päiviä ja öitä, ja matkalle osuu lukuisia kahviloita ja tanssipaikkoja. Mitään ei näytä tapahtuvan ihmisten välillä, tai jos tapahtuukin, se peitetään. Miesten puolelta kaikki kommunikointi on varovaista ja väistelevää, naiset yrittävät häiritä kyyditsijöitään mahdollisimman vähän.

Henkilöiden väliset suhteet kuitenkin kehittyvät pikkuhiljaa: syrjäisen pikku hotellin ravintolassa (jossa laulaa Veikko Lavi) tanssimaan hilpaisseet neuvostotytöt ovat Reinon mielestä "ihme sutturoita", mutta laivasatamassa hän ei haluakaan enää erota Tatjanasta. Jöröjukkien maailmanpiiri laajenee kertaheitolla Tallinnaan saakka, kun he päättävät saattaa tytöt perille asti.

Elokuvan puhumattomuus on jälleen vivahteikasta ja rikkaalla musiikkimaailmalla kuorrutettua, kuten Kaurismäellä usein. Musiikki on poimittu 1960-luvun iskelmälevyiltä, mutta autolevarissa soi The Renegades, The Esquires ja muut aikakauden rokkisinglet, koska ainakin Reino kokee olevansa "roku".

Miesten addiktiot, kahvi ja kirkas viina, luovat hykerryttävää parodiaa myyttisestä suomalaisuudesta, varsinkin kun miehet eivät naisseurassa puhu koko matkan aikana sanaakaan. Jurous ja ujous purkautuvat miestenvälisenä uhona ja epävarmoina katseina.

Timo Salmisen mustavalkokuvaus on lumoavaa. Jokainen kuva on täydellisyyttä hipova ja sävykäs, kaurismäkeläiset autiot ja avarat sommitelmat pääsevät mustavalkoisina parhaiten oikeuksiinsa. Visuaalisesti elokuva on yksi Kaurismäen kauneimmista, ja sen tyyli pitää otteessaan, vaikkei ohuesta tarinasta nauttisikaan.

Näyttelijätkin ovat parhaimmillaan. Kati Outinen Tatjanana on ujonrohkea ja raikkaalla tavalla ilmeikäs, Klavdian roolissa nähtävä Kirsi Tykkyläinen solahtaa hyvin eloisampana ja rennompana hahmona kaurismäkeläiseen maailmaan.

Matti Pellonpään Reino on jokaista viiksikarvaa myöten läsnäoleva ja kokeva henkilö, jonka tunneilmaisun skaala on vain sangen rajoittunut. Mato Valtosen esittämän Valton hahmon kasvu näkyy enemmän ohjauksellisissa ratkaisuissa kuin roolityössä. Sivuroolien ilmaisuvoimaiset taiturit ovat Elina Salo hotellin emäntänä ja Irma Junnilainen Valton äitinä.

Elokuvan komiikka on absurdia mutta hillittyä, alusta loppuun hyväntuulisesti hymyilevää. Hahmot ovat hiljaisessa juroudessaan mitä rakastettavimpia. Vuosien kuluessa elokuvan esittämä tulkinta 1960-luvusta muuttuu kaikessa nostalgisuudessaan hyvinkin uskottavaksi.

  • Pidä huivista kiinni, Tatjana (Suomi, Saksa 1994) Rooleissa Kati Outinen, Kirsi Tykkyläinen, Matti Pellonpää, Mato Valtonen, Elina Salo, Irma Junnilainen, Mauri Sumén, Atte Blom. Kuvaus Timo Salminen. Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus Aki Kaurismäki. Tuotanto Sputnik Oy.

Yle Teema