Hyppää pääsisältöön

Tampereen taidemuseon johtaja Taina Myllyharju harrastaa scifiä

Taina Myllyharju esittää tähtilaiva USS Enterprisen viestintäupseeri Uhura sarjasta Star Trek.
Taina Myllyharju esittää tähtilaiva USS Enterprisen viestintäupseeri Uhura sarjasta Star Trek. Taina Myllyharju esittää tähtilaiva USS Enterprisen viestintäupseeri Uhura sarjasta Star Trek. Kuva: Taina Myllyharjun kotiarkisto Taina Myllyharju

Taina Myllyharju on ollut perustamassa ja kehittämässä useita taidemuseoita eri puolilla Suomea. Hänellä onkin monipuolinen kokemus kaikesta taidemuseoihin liittyvästä työstä, eikä häntä hirvitä tarttua uusiin asioihin. Taina Myllyharju johtaa myös hiljattain avattua, uutta Muumimuseota. Suomen "viralliseksi Muumimammaksi" hän ei olisi kuvitellut tulevansa. Hän on edelleen myös suuri Star Trek -fani.

Kuvataide kiinnostanut ihan pienestä pitäen

Lapsuudessaan Raumalla hän piirsi paljon yhdessä Tiina-siskonsa kanssa. Siskokset pääsivät lasten- ja nuorten kuvataidekoulun oppilaiksi Raumalla. – Sain historiasta ja kuvaamataidosta kympin koulussa, joten ehkä nämä olivat enteitä siitä, että tarvitsen kumpaakin elämässäni.

Taina Myllyharjun Tiina-sisko on vain vajaan vuoden nuorempi siskoaan, ja Tainalle pikkusisko on tärkein ihminen maailmassa. Siskon kanssa on myös sama elämänjuoksu kuten sama opiskelupaikka Turussa ja sama työnantaja Tampereella. Koko opiskeluelämänsä ajan Taina kävi töissä ja toimi vielä ainejärjestön puheenjohtajana. Se ei estänyt viettäämästä hauskaa opiskelijaelämää.

Mikään asia ei ole vieras

Vanhemmat opettivat tyttärille paljon erilaisia kädentaitoja. Äiti askarteli, ompeli ja isä on eräänlainen self made man, joka on huolehtinut siitä, että kumpikaan tyttäristä ei jää pulaan. – Osaamme vaihtaa autonrenkaat ja tehdä ihan kaiken itse, riemuitsee Taina Myllyharju. Kädentaidot ja toimeen tarttuminen onkin ollut tärkeää, sillä Taina Myllyharju on käynnistänyt useamman museon ihan alusta lähtien itse.

- Lapsuutemme kesät teimme autoretkiä ympäri Suomea. Kesälomat matkustettiin Suomen eri kunnissa tutkimassa museot, kirkot ja muut nähtävyydet.

Visuaaliseen kulttuuriin tutustuminen lienee ollut jonkinlainen enne, sillä Taina Myllyharju on ehtinyt toimia taidemuseon johtajana useassa kaupungissa. Ensimmäisen virkansa hän sai Alajärveltä Etelä-Pohjanmaalta Nelimarkka-museosta. – Siellä sain tehdä kaikenlaista ja aloittaa ihan tyhjästä, sillä vakanssia ei ollut aikaisemmin olemassa. Minusta tuli museon ensimmäinen museolehtori, ja loin koko työn itselleni.

- Kun minut 1990-luvulla valittiin Salon Veturitallin museojohtajaksi, minulla oli jo monipuolinen kokemus museoon liittyvistä työvaiheista. Myöhemmin minut kutsuttiin Oulun taidemuseoon hoitamaan henkilöstöasiat kuntoon ja nykyään toimin Tampereen taidemuseon ja maailman ainoan Muumimuseon johtajana Tampereella, kuvailee Taina Myllyharju.

Scifiä ja pehmoleluja

- Lapsuudesta lähtien olen pitänyt kaikesta scifiin liittyvästä. Olen edelleen suuri Star Trek -fani ja katson lasten kanssa avaruuselokuvat yhdessä. Oulun asuntomessujen päätösjuhliin pukeuduin viestintäupseeri Uhuraksi.

Toinen tärkeä harrastus on pehmonallejen kerääminen yhdessä Tiina-siskoni kanssa. Kun olimme pieniä ja olimme sairastaneet useampia lastentauteja, päätti isäni hävittää kaikki bakteereja keränneet nallemme polttamalla ne uunissa. Se oli hirveä tapahtuma, sillä Tiina ja minä katsoimme silmät itkuisina, kun nallemme poltettiin. Nykyään kutsumme tapahtumaa Rauhankadun Auschwitziksi, vaikka isä ei tykkääkään tästä nimestä. Nalleja olemme sen jälkeen ehtineet hankkia lisää!

Taina Myllyharjun kuudes kuva liittyy uuteen taidemuseorakennukseen, joka nousee Pyynikille. Hänestä on hyvin mieluisaa osallistua uuden taidemuseon konseptin kehittelyyn ja miettiä tulevaisuuden taidemuseon haasteita.

  • Sormitietokone eli tabletti eli pädi eli tabu vaiko ehkä sittenkin lääpytin?

    Tabletista lätyskään

    Käsissäsi on pieni, kevyt tietokone ilman näppäimistöä. Millä tavalla sinä sitä kutsut? Et selvästi ainakaan sormitietokoneeksi, vaikka se nimi sille annettiin aikoinaan muun muassa Helsingin Sanomien nimikilpailussa. Etkä luultavasti myöskään surffilaudaksi kuten ruotsalaiset tekevät.

  • Avaruusromua: Puoli vuosisataa elektronista meditaatiota

    Mitä Salvador Dali kertoi Edgar Froeselle taiteesta?

    Berliini vuonna 1967. 23-vuotias Edgar Froese etsii sielun veljiään: kokeiluista ja musiikillisesta vapaudesta innostuneita muusikoita. Syntyy yhtye nimeltä Tangerine Dream. Edgar Froesen johtotähtenä on se, mitä Salvador Dali sanoi hänelle taiteesta: lähes kaikki on mahdollista niin kauan kuin itse uskot järkähtämättä siihen, mitä teet. Avaruusromussa selaillaan Edgar Froesen postuumisti julkaistua omaelämäkertaa Tangerine Dream: Force Majeure. Toimittajana Jukka Mikkola

  • Kaikki maailman robotit - liittykää yhteen! R.U.R. -näytelmä kertoi robottien vallankumouksesta jo sata vuotta sitten!

    Mikä tekee orjasta orjan ja isännästä isännän?

    Karel Čapekin näytelmässä R.U.R. - Rossum's Universal Robots (1920) robotteja tuotetaan tehtaassa. Ne ovat kauppatavaraa. Ne ovat halpaa työvoimaa. Ne muistuttavat ihmistä, mutta ne eivät tunne kipua eikä niillä ei ole tunteita. Niillä ei myöskään ole omaa tahtoa. Niillä ei ole sielua, sanovat niiden rakentajat. Monista Blade Runnerin ja Westworldin katsojista tämä saattaa kuulostaa hyvin tutulta...

  • Kirjat ovat auttaneet minua löytämään itsestäni herkkyyttä valita oikein ja vahvistaneet kykyäni muodostaa omia mielipiteitä.

    Elämää voi käydä läpi myös lukemiensa kirjojen kautta.

    Koitin aikanaan etsiä yhtymäkohtia edesmenneeseen äitiini myös hänen kirjahyllynsä kautta, mutta tulos jäi laihaksi. Mitenköhän oma tyttäreni tulee joskus tulevaisuudessa äitinsä kirjahyllyä tarkastelemaan? Tunnistaako hän siinä jotain samaa kaarta kuin mitä minä itse olen näkevinäni omassa elämässäni nyt viidenkympin kynnyksellä? Luultavasti kaikki alkoi Hanhiemon satuaarteesta.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Sormitietokone eli tabletti eli pädi eli tabu vaiko ehkä sittenkin lääpytin?

    Tabletista lätyskään

    Käsissäsi on pieni, kevyt tietokone ilman näppäimistöä. Millä tavalla sinä sitä kutsut? Et selvästi ainakaan sormitietokoneeksi, vaikka se nimi sille annettiin aikoinaan muun muassa Helsingin Sanomien nimikilpailussa. Etkä luultavasti myöskään surffilaudaksi kuten ruotsalaiset tekevät.

  • Professori emerita Kaisa Häkkinen toivoo, että tutkimustietoa arvostettaisiin ja hyödynnettäisiin nykyistä enemmän

    Professori Kaisa Häkkinen on nähnyt tutkijan työn muutoksen.

    Kaisa Häkkinen tunnetaan etenkin suomen ja sen sukukielten tutkijana. Kympin tytöstä kasvoi määrätietoinen tutkija, joka uransa varrella on saanut monia palkintoja ja tunnustuksia. Häkkinen on uransa aikana nähnyt tutkijan työn muutoksen, jota nykyisin leimaa kiire ja jatkuva arviointi. Eläkkeellä saa onneksi tehdä mitä huvittaa.

  • Avaruusromua: Puoli vuosisataa elektronista meditaatiota

    Mitä Salvador Dali kertoi Edgar Froeselle taiteesta?

    Berliini vuonna 1967. 23-vuotias Edgar Froese etsii sielun veljiään: kokeiluista ja musiikillisesta vapaudesta innostuneita muusikoita. Syntyy yhtye nimeltä Tangerine Dream. Edgar Froesen johtotähtenä on se, mitä Salvador Dali sanoi hänelle taiteesta: lähes kaikki on mahdollista niin kauan kuin itse uskot järkähtämättä siihen, mitä teet. Avaruusromussa selaillaan Edgar Froesen postuumisti julkaistua omaelämäkertaa Tangerine Dream: Force Majeure. Toimittajana Jukka Mikkola

  • Kohta robotit eivät kaipaa ihmistä – 10 tarinaa robottien elämästä

    Robotti on enemmän kuin kone, se on kohta perheenjäsen.

    1950-luvulla haaveiltiin ajasta, jolloin robotit astuisivat ihmiskunnan palvelukseen. Robotit ovat olleet liukuhihnahommissa jo vuosikymmeniä, ja nyt ne haluavat olla perheenjäseniämme. Robotit ovat osa elämäämme - halusimme tai emme.

  • Esa-Pekka Salonen 60 vuotta Teemalla

    Juhlakonsertti suorana, arkisto-ohjelmia nuoresta maestrosta

    Kesällä 60 vuotta täyttänyttä maestro Esa-Pekka Salosta juhlitaan suorassa konserttilähetyksessä perjantaina 17.8. Lisäksi Teemalla nähdään arkisto-ohjelmia nuoremmasta Salosesta.

  • Kaikki maailman robotit - liittykää yhteen! R.U.R. -näytelmä kertoi robottien vallankumouksesta jo sata vuotta sitten!

    Mikä tekee orjasta orjan ja isännästä isännän?

    Karel Čapekin näytelmässä R.U.R. - Rossum's Universal Robots (1920) robotteja tuotetaan tehtaassa. Ne ovat kauppatavaraa. Ne ovat halpaa työvoimaa. Ne muistuttavat ihmistä, mutta ne eivät tunne kipua eikä niillä ei ole tunteita. Niillä ei myöskään ole omaa tahtoa. Niillä ei ole sielua, sanovat niiden rakentajat. Monista Blade Runnerin ja Westworldin katsojista tämä saattaa kuulostaa hyvin tutulta...

  • Kirjailija ja filosofi Torsti Lehtinen on oppinut kiitollisuuden taidon

    Kirjailija Torsti Lehtisellä on ollut värikäs elämä.

    Kirjailija Torsti Lehtisellä on ollut värikäs elämä. Hän on tehnyt kymmenien eri ammattien töitä aina merimiehestä ohjelmistosuunnittelijaksi ja päätoimittajaksi asti. Viimeiset 40 vuotta hän on elättänyt itsensä vapaana kirjailijana. Torsti Lehtisen elämä on myös vaikuttava muutostarina, jonka päähenkilö ponnistaa Kallion slummeista ja päihteiden ja rötösten maailmasta yliopistoon filosofian laitoksen opiskelijaksi ja vapaaksi tutkijaksi. Lehtisen mittavan tuotannon keskiössä ovat eksistenssin kysymykset, joita myös Lehtisen tutkima tanskalainen filosofi Søren Kierkegaard pohti.

  • Kirjat ovat auttaneet minua löytämään itsestäni herkkyyttä valita oikein ja vahvistaneet kykyäni muodostaa omia mielipiteitä.

    Elämää voi käydä läpi myös lukemiensa kirjojen kautta.

    Koitin aikanaan etsiä yhtymäkohtia edesmenneeseen äitiini myös hänen kirjahyllynsä kautta, mutta tulos jäi laihaksi. Mitenköhän oma tyttäreni tulee joskus tulevaisuudessa äitinsä kirjahyllyä tarkastelemaan? Tunnistaako hän siinä jotain samaa kaarta kuin mitä minä itse olen näkevinäni omassa elämässäni nyt viidenkympin kynnyksellä? Luultavasti kaikki alkoi Hanhiemon satuaarteesta.

  • Ingmar Bergmanin taiteen ja tuotteliaisuuden salaisuudet: jatkuva ripuli, elatusvelvollisuudet ja seksi

    Harva olisi selvinnyt Bergmanin vauhdissa

    Taiteilijadokumentit keskittyvät yleensä ylläpitämään romanttista neromyyttiä ja herkuttelemaan tragedioilla. Niitä tehdään ikään kuin kukaan ei jaksaisi kuulla neron teoksista mitään. Uusi Bergman-dokumentti Yksi vuosi, yksi elämä ei tee tästä poikkeusta. Saamme tietää että useamman naisen kanssa yhtä aikaa touhuavalla elokuvaohjaajalla oli ärtynyt suoli ja paha temperamentti. Mutta resepti toimii, sillä minäkin palasin kiinnostuneena hyllyssä pölyttyneen dvd-kokoelmani kimppuun ja innostuin lukemaan kolme ja puoli kirjaa Bergmanista.

  • Avaruusromua: Musiikillista Pääomaa!

    Karl Marxin syntymästä 200 vuotta!

    Karl Marx eli ja esitti ajatuksiaan 1800-luvulla. Miksi hänestä puhutaan vielä 200 vuotta hänen syntymänsä jälkeen? Miksi nyt, kun ajat ovat muuttuneet ja maailma on toisenlainen? Eihän kaikki mennyt niin kuin Marx ajatteli. Miksi hän on yhä tieteellisen keskustelun ja kirjoitusten kohteena? Eikä Marx innosta nykyään ainoastaan tieteilijöitä, vaan myös taiteilijoita. Marxin 200-vuotisjuhlan kunniaksi on koottu tupla-albumi, jolla 28 äänitaiteilijaa ja musiikintekijää esittää musiikillisen visionsa päivänsankarista. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Sähköisiä kuvia kokeilustudiolta

    Luvassa kokeellista ja elektronista musiikkia!

    Kun 1970-luvulla kuuli radiosta sanan "kokeilustudio", oli syytä vääntää volyyminappulaa kovemmalle. Luvassa nimittäin oli jotakin, jota ei muualta juuri kuullut: kokeellista ja elektronista musiikkia. Maaperä oli otollinen. Progressiivisen rockin tekijät olivat jo ehtineet tutustuttaa yleisön uusiin musiikillisiin maisemiin. 1970-luvulla Yleisradion kokeilustudiossa syntyneet albumit Ode to Marilyn ja Reidarin sähköiset kuvat toteuttivat näitä päämääriä. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Space Junk 28 years: Monuments of the Concrete Era

    Features new Finnish electronic music.

    In this version, which includes images, the monuments of the age of concrete, abandoned places and objects engage in dialogue with previously unheard Finnish electronic music.