Sound Tracker syväluotaa maailman kulttuureja kuuden uuden jakson verran. Sami Yaffa vaihtaa keikkalavat kulkurin buutseihin ja matkaa muusikkoystäviensä kanssa ihmisyyteen.
Kolumbiassa tanssijalka saa kyytiä. Lanteet keinuvat eroottisesti Picossa, futuristisen viidakkoelektron soihdunkantaja Ghetto Kumbé ja chambeta-soundin suurvisiirit Tribu Baharú pakottavat jalat ilmaan. Musiikki on moniongelmaiselle yhteiskunnalle myös elinehto, joka antaa toivoa ja väylän purkaa turhautumista.
“Varkaita, verenhimoisia murhamiehiä ja jurrisia ali-ihmisiä”. Näin aikalaiset kuvailivat 1800-luvun lopulla Amerikassa irlantilaisia siirtolaisia. Näiden aikanaan halveksittujen kulkureiden vaikutus maailman kulttuuriin on ollut valtava. Sami uppoutuu Irlannissa pyhään druidiseremoniaan, kaataa pubissa muutamat irkkulegenda Finbar Fureyn kanssa ja heittäytyy aamu-usvasta kaikuvan iirinkielisen Sean Nos -laulun vietäväksi.
Israelin ja Palestiinan pyhillä mailla heimokuntaisuus, uskonnollinen sota ja sukupolvesta toiseen jatkuva verinen väkivalta jakavat ihmisiä yhä enemmän erilleen toisistaan. Rokkari lähtee selvittämään näitä kansoja yhdistäviä tekijöitä. Israelissa punk-bändissä skulaaminen vaatii todellista asennetta, koska maan toiminnan kritisoiminen saattaa aiheuttaa nuorille jannuille todellisia vaikeuksia. Toisille, kuten toismaallisen laulunlahjan omaavalle Victoria Hannalle, laulamisesta tuli pelastus.
Japanissa vanhat sosiaaliset ja luokalliset perinteet ovat vahvasti läsnä, mutta samaan aikaan niitä murretaan ja ravistellaan oikein huolella. Sami tutustuu Tokion yöelämän kiihkeään sykkeeseen, jossa Nature Danger Gang runttaa paikalliset estot auringonvalon ulottumattomiin. Ikiaikainen kulttuuri aukeaa komuso-munkkien shakuhachi-huilujen säestyksellä ja tulevaisuuteen matkataan psykedeelisen hologrammistaran matkassa. Tässä tulevaisuudessa muusikko tuntee itsensä tarpeettomaksi.
Kahdessa viimeisessä jaksossa Sami matkaa Venäjällä, missionaan nakuttaa ennakkoluulojen muuraama betonikuori auki ja kesyttää Neukkulan nalle. Öisillä klubeilla hoilataan systeemiä vastaan ja Euroopan vanhimmassa buddhalaisessa temppelissä lauletaan mantroja valaistumisen tiellä. Sami huomaa, että Venäjän ymmärtäminen alkaa sen moninaisuuden tajuamisella.
Samankaltaisuus ei ole rikkautta. Rikkautta on olla erilainen ja ainutlaatuinen… - Rusangano Family, Irlanti
Jakso 1: Kolumbia
Kolumbian mainetta leimaavat huumeet, kartellit ja mielipuolinen väkivalta. Sami ravistelee tämän Etelä-Amerikan jalokiven kuumottavan maineen sisuksista esiin harvinaisen rikkaan ja omintakeisen musakulttuurin. Musiikki on moniongelmaiselle yhteiskunnalle elinehto, joka antaa toivoa ja väylän purkaa turhautumista. Kolumbian legendaarisin bändi Doctor Krapula avaa Samille maan moninaisia ongelmia ja ruotii musiikillaan sen mädännäisyyttä. Sami matkaa syvälle entisille sissijärjestö FARC:n alueille, tapaamaan musiikista voimautumiskeinon löytänyttä, takaisin kotiseuduilleen palannutta pakolaista Ceferina Banquezia. Rankkuuden vastapainoksi kolumbialaiset hallitsevat juhlimisen. Armotonta bailujalkaa vipatuttavat niin futuristisen viidakkoelektron soihdunkantaja Ghetto Kumbé kuin chambeta-soundin suurvisiirit Tribu Baharú. Sami matkaa myös pieneen Riosucion kylään, jossa itse paholainen on vallannut kadut neljän päivän nimikkokarnevaalinsa ajaksi.
Lue Samin ensimmäinen kolumni täältä.
Jakso 2: Irlanti
“Varkaita, raakalaisia, verenhimoisia murhamiehiä ja jurrisia ali-ihmisiä”. Näin aikalaiset kuvailivat 1800-luvun lopulla irlantilaisia pakolaisia, jotka pakenivat nälänhätää Amerikkaan. Näiden aikanaan halveksittujen kulkureiden vaikutus maailman kulttuuriin, musaan ja kirjallisuuteen on ollut valtava. Sami matkaa Atlantin aaltojen riepottelemalle smaragdinvihreälle saarelle poikkeuksellisen kulttuuritarjonnan houkuttelemana. Matkalla uppoudutaan pyhään druidiseremoniaan, osoitetaan kunnioitusta edesmenneelle rockjumala Phil Lynottille, nautitaan pubissa muutamat irkkulegenda Finbar Fureyn kanssa ja heittäydytään Irlannin aamu-usvasta kaikuvan iirinkielisen Sean Nos -laulun vietäväksi. Pohjois-Irlannissa Sami tapaa nuoren polven rockbändi TOUTSin ja alueen väkivaltaisesta historiasta peilaavan lauluntekijä Robyn G. Shielsin, joka onkin tokaissut tekevänsä musiikkia masentaakseen yleisöään.
Jakso 3: Israel/Palestiina
Pyhä maa, jossa heimokuntaisuus, uskonnollinen sota ja sukupolvesta toiseen jatkuva verinen väkivalta jakaa ihmisiä yhä enemmän erilleen toisistaan. Sami astuu keskelle tätä mielipuolisuutta yrittäen löytää yhdistäviä tekijöitä Israelin ja Palestiinan kulttuurien kirjosta. Juutalaiset ovat tuoneet alueelle omat musaperinteensä ympäri maailman. Klezmerin haikean riemukas sointi käärii sisäänsä juutalaisuuden ikiaikaisen sielunmaiseman. Israelissa punk-bändissä skulaaminen vaatii todellista asennetta, koska maan toiminnan kritisoiminen suoraan saattaa aiheuttaa nuorille jannuille todellisia vaikeuksia. Toisille, kuten toismaallisen laulunlahjan omaavalle Victoria Hannalle, laulamisesta tuli pelastus. Sami tapaa myös Youtube-renessanssimies Kutimanin, joka venyttää esiintymislavoilla nykyfunkin rajoja. Paluumuuttaja-bändi Balkan Beat Boxin kanssa turistaan israelilaisesta identiteetistä. Muurin toisella puolella odottaa täysin toisenlainen todellisuus. Palestiinalaiset räppärit nousivat 90-luvulla maailman tietoisuuteen tiukalla sanomallaan. Rap tarjoaa yhä puhekanavan paikalliselle nuorisolle ja yhdistää ihmisiä pakolaisleirien ja Palestiinan välillä. Israelin kupeessa sinnittelevät palestiinalaiset yrittävät säilyttää oman kulttuurinsa elossa.
Jakso 4: Japani
Japanissa vanhat sosiaaliset ja luokalliset perinteet ovat vahvasti läsnä, mutta samaan aikaan niitä murretaan ja ravistellaan oikein huolella. Sami tutustuu Tokion yöelämän kiihkeään sykkeeseen, jossa Nature Danger Gang runttaa paikalliset estot auringonvalon ulottumattomiin, kulttibändi Melt Banana räimii korviahuumaavaa noiserokkiaan ja karaokekopin Samin seurana valloittavat Tokion mielipuoliset punkkarit. Ikiaikainen kulttuuri aukeaa Komuso-munkkien shakuhachi-huilujen säestyksellä ja Kodon maailmankuulun rumpuryhmän rytmikkäällä paukutuksella. Tulevaisuuteen matkataan psykedeelisen hologrammistara Hatsune Mikun matkassa. Tässä tulevaisuudessa muusikko tuntee itsensä tarpeettomaksi.
Jakso 5: Venäjä, Pietari
Jakso 6: Venäjä, Moskova
Venäjälle Sami suuntaa kahden jakson verran. Idän tutkimusmatka jakautuu Pietariin ja Moskovaan. Suurkaupunkien hämyisiltä kujilta löytyy koko Venäjän monipuolinen kirjo ja Samin tarkoituksena onkin nakuttaa Venäjän ennakkoluulojen muuraama betonikuori auki. Öisillä klubeilla hoilataan systeemiä vastaan, Euroopan vanhimmassa buddhalaisessa temppelissä lauletaan mantroja valaistumisen tiellä ja ortodoksisessa jumalanpalveluksessa veisataan uusien ja vanhojen herrojen nuotteja. Venäjän ymmärtäminen alkaa sen moninaisuuden tajuamisella. Tämä tie vie matkaajamme maagiseen esibuddhalaiseen Bön rituaaliin Phurpan kanssa, ”ihmissyntetisaattori” ja tuottaja Vlad Kreimerin eksperimentaaliseen performanssiin, sekä jo katoavan parantavan laulun ehkä viimeisen äänen Yevgenia Smolyaninovan luokse. Sami etsii Karjalan metsistä mystistä Feofan-munkkia, joka kuuleman mukaan jakaa asumuksensa karhun kanssa.
Sami Yaffa - Sound Tracker: Kausi kolme nähtävissä Yle Teemalla ja Yle Areenassa 20.1.2018 klo 20.