Hyppää pääsisältöön

RSO esittelee radikaalin Beethovenin

RSO-festivaali RADIKAALI
RSO-festivaali RADIKAALI Kuva: Heidi Grönroos rso-festivaali radikaali

RSO:n Beethoven-festivaalin toinen viikko esittelee säveltäjän radikaalina musiikin uudistajana yhdessä 1900-luvulla samaan pyrkineen Bernd Alois Zimmermannin kanssa. Lisäksi Beethovenia kuullaan aikalaissäveltäjien Krausin ja Dussekin seurassa ja tutustutaan musiikkikaupunki Wieniin Beethovenin ajoilta Alban Bergin ja Anton Webernin aikaa.

Radikaali -konsertin ohjelmassa 19.1. on Beethovenin 3. pianokonsertto ja 4. sinfonia, joita kehystävät Zimmermannin orkesteriteokset Photoptosis ja Stille und Umkehr. Konsertin johtaa Matthias Pintscher ja pianosolistina esiintyy Javier Perianes. Pintscher johtaa myös Musiikki- ja Kulttuurikeskus VERSOn kanssa toteutetun tarinallisen Beethoven-konsertin alakouluikäisille 18.1.

Zeitgeistiksi (ajan henki) nimetyssä konsertissa 20.1. esiintyy festivaalilla vieraileva Suomalainen barokkiorkesteri, joka soittaa nuoren Beethovenin ja tämän kollegojen Joseph Martin Krausin ja Jan Ladislav Dussekin teoksia. Orkesteria Temppeliaukion kirkossa johtaa Meta4-kvartetti ja fortepianosolisteina esiintyvät Aleksei Ljubimov ja Olga Pashenko.

Wien-nimellä otsikoidussa festivaalin kamarimusiikkikonsertissa 21.1. Musiikkitalon Paavo-salissa nimikkosäveltäjä kohtaa 1900-luvun alussa vaikuttaneen Wienin toisen koulukunnan säveltäjät Alban Bergin ja Anton Webernin. Tulkitsijana on reilu kolmekymppinen Uusi Helsinki -kvartetti, jonka nykyinen kokoonpano koostuu kokonaan RSO:n muusikoista. Viulistit ovat Petri Aarnio ja Taija Angervo, alttoviulistina Ilari Angervo ja sellistinä Tuomas Lehto. Ennen konserttia säveltäjä Osmo Tapio Räihälä ja lastenpsykiatrian dosentti Jari Sinkkonen keskustelevat aiheesta Potilas Beethoven.

Konsertti 19.1. lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä ja verkossa yle.fi/areena. Konsertin taltiointi nähdään kahdessa osassa Yle Teeman RSO Musiikkitalossa -ohjelmassa 28.1. ja 4.2. sekä uusintana Yle TV1:ssä 3.2. ja 10.2. Zeitgeist -konsertin taltiointi kuullaan Yle Radio 1:ssä 22.1. ja Wien-konsertin 23.1.

18.1. klo 10 Musiikkitalo, Konserttisali
BEETHOVENIA LAPSILLE

Matthias Pintscher, kapellimestari
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 4 op. 60
Tarinallinen konsertti alakouluikäisille. Yhteistyössä Musiikki- ja Kulttuurikeskus VERSOn kanssa. Konsertti soveltuu yli 7-10-vuotiaille.
Loppuunvarattu

19.1. klo 19 Musiikkitalo, Konserttisali
Perjantaisarja 7
RADIKAALI

Matthias Pintscher, kapellimestari
Javier Perianes, piano
B. A. Zimmermann: Photoptosis
Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 3 op. 37
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 4 op. 60
B. A. Zimmermann: Stille und Umkehr
Myöhäisillan kamarimusiikki:
Pasi Eerikäinen, viulu,
Jakob Dingstad, alttoviulu
Mikko Ivars, sello
Matthias Pintscher: Jousitrio
B. A. Zimmermann: Jousitrio

20.1. klo 15 Temppeliaukion kirkko
ZEITGEIST

Suomalainen barokkiorkesteri, Meta4
Aleksei Ljubimov ja Olga Pashenko, fortepiano
Joseph Martin Kraus: Olympie, alkusoitto VB 33
Jan Ladislav Dussek: Konsertto kahdelle pianolle op. 63
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 2 op. 36

21.1. klo 15 Musiikkitalo, Harjoitussali PAAVO
WIEN

Uusi Helsinki -kvartetti
Ludwig van Beethoven: Jousikvartetto nro 10 op. 74 ”Harppu”
Alban Berg: Jousikvartetto op. 3
Anton Webern: Fünf Sätze op. 5
Ludwig van Beethoven: Jousikvartetto nro 16 op. 135
Ennen konserttia klo 14 Harjoitussali PAAVO: Potilas Beethoven. Säveltäjä Osmo Tapio Räihälä ja lastenpsykiatrian dosentti Jari Sinkkonen keskustelevat aiheesta Potilas Beethoven.
Loppuunmyyty

  • Jüri Reinvere: Through a Lens Darkly

    Säveltäjä Reinvere kirjoittaa teoksestaan.

    Virolaissäveltäjä Jüri Reinvere oli Ingmar Bergmanin ystävä ja keskusteli hänen kanssaan paljon musiikista. Reinveren teos Through a Lens Darkly on sävelletty Göteborgin sinfoniaorkesterin tilauksesta Ingmar Bergmanin juhlavuoden kunniaksi, ja se kuullaan Radion sinfoniaorkesterin konsertissa 12.10.

  • Gustav Mahler ja eurooppalaisuus

    Kalevi Aho kirjoittaa Mahlerin identiteetistä.

    Wienissä asuessaan Gustav Mahler totesi kerran vaimolleen Almalle: ”Olen kolminkertaisesti koditon: böömiläisenä itävaltalaisten keskuudessa, itävaltalaisena Saksassa ja juutalaisena koko maailmassa. Kaikkialla häirikkönä, enkä missään toivottuna.” Kalevi Aho pohdiskelee Mahlerin identiteetin rakentumista artikkelissaan.