Hyppää pääsisältöön

Kun karhu tanssahtelee kevyesti

Gioachino Rossinin (1792-1868) ja Franz Anton Hoffmeisterin (1754-1812) teoksista rakentuva kokonaisuus nostaa keskiöön jousisoitinperheen kookkaimman jäsenen kontrabasson. Tämä jos mikä on jo itsessään kiinnostava lähtökohta levylle - kontrabasso tai basistit kun harvemmin pääsevät nauttimaan olostaan parrasvaloissa.

tanssia
tanssia Gioachino Rossini

Suurin kiitos kuuluu tietysti ennakkoluulottomille säveltäjille, jotka ovat uskoneet kontrabasson mahdollisuuksiin. Franz Hoffmeister on jäänyt historiankirjoihin lähinnä musiikkikustantajana, vaikka loi myös varteenotettavan sävellystuotannon. Kuuden kvarteton kokoelmassaan Hoffmeister antaa poikkeuksellisesti kontrabassolle pääroolin jopa niin, että se korvaa ykkösviulun kokonaan. Teknisesti kyseessä ei ole mikään helppo ratkaisu säveltäjälle, mutta Hoffmeister onnistuu käsittelemään kontrabassoa yllättävän nokkelasti ja huumorintajuisesti.

Varhaisteini-ikäinen Rossini puolestaan sävelsi kuusi sonaattiaan kahdelle viululle, sellolle ja kontrabassolle vaatimattomasti kolmessa päivässä. Innoittajana toimi 12-vuotiaan säveltäjän kontrabassonsoittoa harrastanut mesenaatti. Toisin kuin Hoffmeister, Rossini käsittelee kontrabassoa perinteisemmin, lähinnä alttoviulun korvaajana.

Molempien säveltäjien teoksissa pääroolissa on pikemminkin kontrabasson teknisten mahdollisuuksien laajentaminen kuin puhtaasti musiikilliset hienoudet. Tämä ei kuitenkaan vähennä levytyksen arvoa millään muotoa, etenkin kun esiintyjät ovat ykköskaartia. Hollantilainen, Suomessa usein kuultu kontrabasisti Niek de Groot osaa ottaa solistisen tilansa luontevasti ja saa instrumenttinsa laulamaan kauniisti etenkin Hoffmeisterin kvartetoissa. Minna Pensolan, Antti Tikkasen ja Tuomas Lehdon trio tekee niin ikään ensiluokkaista jälkeä antaen kontrabassolle tarvittaessa kohteliaasti tilaa. Vaivattomasti eteenpäin soljuvaa soitantaa tukee nautittavan lämpimästi soiva äänitys.

Gioachino Rossini - Jousisonaatit nro. 1-3 & Franz Anton Hoffmeister – Kvartetit 1 ja 2 - Minna Pensola, viulu, Antti Tikkanen, alttoviulu, Tuomas Lehto, sello, Niek De Groot kontrabasso (BIS-2317)

Kuuntele Uudet levyt 9.1.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Albert Schnelzerin sävelkielessä on tunnistettavaa omaleimaisuutta

    Albert Schnelzerin musiikki toimii.

    Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä. Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole.

  • Spark-yhtyeen onnistunut monityylinen kokonaisuus toimii

    Spark-yhtyeen monityylinen kokonaisuus riemastuttaa

    "Tanssi on muutakin kuin vain liikettä musiikin tahtiin. Se on intohimoa ja elämänjanoa", pohjustaa Spark-yhtye tuoreimman julkaisunsa esittelytekstissä. No mikä ettei, mutta mahtaako kahden nokkahuilun, viulun, sellon ja pianon muodostaman yhtyeen monityylinen kokonaisuus käydä kuulijan jalan alle? Kyllä. Varsinkin kun se tehdään näinkin antaumuksella ja tyylillä.