Hyppää pääsisältöön

Klassisen musiikin urotekoja

Tekisi mieli sanoa, että klassisen musiikin kirkkain tulevaisuus on niiden kokoonpanojen, jotka ovat syntyneet tämän ajan hengessä – tai hengestä. Niin paljon vartijana kuin etabloituneet toimijat ovatkin – sekä laadun että jatkuvuuden takaajana – nuorissa soittajissa ja tuoreissa tulokulmissa on voimaa. Sellaista on tarjolla hyvin tuoreen tulokkaan, vuonna 2015 perustetun Chineke! Orchestran debyyttilevyllä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Tuoreeltaan kokoonpantujen orkestereiden etuna on heikkojen lenkkien puuttuminen ja yhtenäisen valintaprosessin takaama taiteellinen taso ja yhteensopivuus. Hyvänä esimerkkinä ovat Claudio Abbadon perustamat orkesterit, Euroopan unionin ja Gustav Mahler -nuoriso-orkesterit sekä näiden edelleen synnyttämät huippukokoonpanot – tai vaikkapa Venezuelan El Sisteman orkesterit, jotka ovat kasvattaneet maailmalle lukuisia venezuelalaisia huippumuusikoita.

Brittiläisen, eurooppalaiseksi tunnustautuvan Chineke! Orchestran tarina on sikäli toisenlainen, että se perustettiin ”vaalimaan muutosta ja juhlistamaan moniarvoisuutta klassisessa musiikissa”. Kontrabasisti, brittiläinen orkesteriaktiivi ja radiopersoona Chi-chi Nwanoku on kokenut orkesterinperustaja, sillä hän oli perustamassa aikanaan myös Valistuksen ajan orkesteria. Chineke!n tavoitteena on luoda uramahdollisuuksia nuorille mustille ja etnisten vähemmistöjen edustajille (BME – black and minority ethnic). Orkesteri ja sen taustalla oleva säätiö pyörittävät myös nuoriso-orkesteria 11–18-vuotiaille, ja yhteisö on jo saanut useita tunnustuksia Iso-Britanniassa kahden olemassaolovuotensa aikana.

On melko ilmeistä, että jos puhtaalta pöydältä rakennetaan orkesteri maanosan parhaista soittajista, vieläpä missiolla, jonka tarkoituksena on positiivisesti nostaa esiin heidän erilaisuuttaan rodullistettuina, lopputuloksena on intohimoista ja rakastettavaa soittoa. Inspiraation kipinä leiskahtelee orkesterin Royal Festival Hall -debyyttistä tehdyllä levyllä, jota on rahoitettu – tietenkin – joukkorahoituskampanjalla. Teos on toki turvallisimmasta päästä: Antonín Dvořákin Yhdeksäs sinfonia, Uudesta maailmasta.

Saksalaisissa oopperataloissa kannuksia hankkinut nuori kapellimestari Kevin John Edusei saa musiikin laulamaan, ja soitossa on aseista riisuvaa raikkautta ja keveyttä. Liveäänityksessä toki sattuu pieniä asioita, mutta omat korvani ovat jo kyllästyneet täydellisyyteen: minä nautin mieluummin musiikista kuin virheistä. Levyn aloittaa erinomainen, laulava ja luonteva tulkinta Finlandiasta. Eli kun levyn teokset ovat luokkaa suosituimmat klassiset, tätä signum classicsin levyä voi hyvin suositella lahjaksikin – harmi ettei jouluksi enää taida ehtiä.

Antonín Dvořák: Sinfonia nro 9 ”Uudesta maailmasta”. Jean Sibelius: Finlandia. - Chineke! Orchestra, joht. Kevin John Edusei. (Signum classics, SIGCD515)

Kuuntele Uudet levyt 15.12.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.