Hyppää pääsisältöön

Klassisen musiikin urotekoja

Tekisi mieli sanoa, että klassisen musiikin kirkkain tulevaisuus on niiden kokoonpanojen, jotka ovat syntyneet tämän ajan hengessä – tai hengestä. Niin paljon vartijana kuin etabloituneet toimijat ovatkin – sekä laadun että jatkuvuuden takaajana – nuorissa soittajissa ja tuoreissa tulokulmissa on voimaa. Sellaista on tarjolla hyvin tuoreen tulokkaan, vuonna 2015 perustetun Chineke! Orchestran debyyttilevyllä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Tuoreeltaan kokoonpantujen orkestereiden etuna on heikkojen lenkkien puuttuminen ja yhtenäisen valintaprosessin takaama taiteellinen taso ja yhteensopivuus. Hyvänä esimerkkinä ovat Claudio Abbadon perustamat orkesterit, Euroopan unionin ja Gustav Mahler -nuoriso-orkesterit sekä näiden edelleen synnyttämät huippukokoonpanot – tai vaikkapa Venezuelan El Sisteman orkesterit, jotka ovat kasvattaneet maailmalle lukuisia venezuelalaisia huippumuusikoita.

Brittiläisen, eurooppalaiseksi tunnustautuvan Chineke! Orchestran tarina on sikäli toisenlainen, että se perustettiin ”vaalimaan muutosta ja juhlistamaan moniarvoisuutta klassisessa musiikissa”. Kontrabasisti, brittiläinen orkesteriaktiivi ja radiopersoona Chi-chi Nwanoku on kokenut orkesterinperustaja, sillä hän oli perustamassa aikanaan myös Valistuksen ajan orkesteria. Chineke!n tavoitteena on luoda uramahdollisuuksia nuorille mustille ja etnisten vähemmistöjen edustajille (BME – black and minority ethnic). Orkesteri ja sen taustalla oleva säätiö pyörittävät myös nuoriso-orkesteria 11–18-vuotiaille, ja yhteisö on jo saanut useita tunnustuksia Iso-Britanniassa kahden olemassaolovuotensa aikana.

On melko ilmeistä, että jos puhtaalta pöydältä rakennetaan orkesteri maanosan parhaista soittajista, vieläpä missiolla, jonka tarkoituksena on positiivisesti nostaa esiin heidän erilaisuuttaan rodullistettuina, lopputuloksena on intohimoista ja rakastettavaa soittoa. Inspiraation kipinä leiskahtelee orkesterin Royal Festival Hall -debyyttistä tehdyllä levyllä, jota on rahoitettu – tietenkin – joukkorahoituskampanjalla. Teos on toki turvallisimmasta päästä: Antonín Dvořákin Yhdeksäs sinfonia, Uudesta maailmasta.

Saksalaisissa oopperataloissa kannuksia hankkinut nuori kapellimestari Kevin John Edusei saa musiikin laulamaan, ja soitossa on aseista riisuvaa raikkautta ja keveyttä. Liveäänityksessä toki sattuu pieniä asioita, mutta omat korvani ovat jo kyllästyneet täydellisyyteen: minä nautin mieluummin musiikista kuin virheistä. Levyn aloittaa erinomainen, laulava ja luonteva tulkinta Finlandiasta. Eli kun levyn teokset ovat luokkaa suosituimmat klassiset, tätä signum classicsin levyä voi hyvin suositella lahjaksikin – harmi ettei jouluksi enää taida ehtiä.

Antonín Dvořák: Sinfonia nro 9 ”Uudesta maailmasta”. Jean Sibelius: Finlandia. - Chineke! Orchestra, joht. Kevin John Edusei. (Signum classics, SIGCD515)

Kuuntele Uudet levyt 15.12.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Säveltäjä Emilie Mayer (1812-̶1883) oli Fanny Mendelssohnin ja Clara Schumannin aikalainen, mutta on vielä saanut astella heidän varjoissaan musiikinhistorian sameiden kerrostumien vähitellen kirkastuessa.

  • Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Cembalisti Marianna Henriksson toimii laaja-alaisesti muusikkona vanhan musiikin alueella, mutta myös monitaiteellisten projektien parissa siltoja vanhan ja uuden musiikin välillä rakentaen.

  • Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä.