Hyppää pääsisältöön

Näyttämöllistä barokkiviihdettä

Barokin ajan Ranskassa air eli aaria tarkoitti laulua, tarkemmin sanoen lyhyttä, hyvään runoon sävellettyä laulua, joka oli sen verran kevyt ja yksinkertainen, ettei kelvannut kantaatiksi. William Christien johtama periodiyhtye Les Arts Florissants on koonnut uutuuslevylleen näitä aireja niiden kahdessa olomuodossa - hempeinä lemmenlauluina ja hauskoina juomalauluina.

Les Arts Florissants / Bien que l'amour...
Les Arts Florissants / Bien que l'amour... Uudet levyt

Vuonna 1979 perustettu Les Arts Florissants on viime vuosina keskittynyt näyttämömusiikkiin, ja myös tämä levy henkii näyttämöllisyyttä. Viisi kevytäänistä laulajaa ja viiden hengen soitinyhtye toteuttaa levylle valitut airit roolitettuna, lähes dramatisoituna lauluviihteenä. Laulajien ilmaisussa on paljon koristeellisuutta, ilmeikkyyttä ja kujeellisuutta, joka saa musiikin tuntumaan pirstaleiselta ja tuntuu teennäiseltä ilman naamiaismaskeja ja esitystilannetta.

Saattaa olla, että levy tempaisi paremmin mukaansa, jos äänitys olisi miellyttävän lisäksi myös intensiivinen. Nyt korkeat äänet on masteroitu niin tumpuiksi, että kaikki särmä puuttuu.

Parhaimmillaan levy on hitaissa karaktäärikappaleissa, kun pakonomainen toiminta rauhoittuu ja yhtye käyttää koko huikean taitonsa soinnilla ja tunnelmalla herkutteluun. Maukkaita ovat myös miesäänten huumorikappaleet, joissa käytetään ääntä varsin luovasti mutta luovutaan koristeista ja vibratosta, jolloin matalat äänet sointuvat hienosti yhteen.

Kokonaisuutena levy tavallaan onnistuu - se avaa oven barokkimusiikin kiehtovaan, viihdyttävään ja varsin tuntemattomaan lajiin. Harmi vain, että kyseinen barokkimusiikin laji ei välttämättä ole parhaimmillaan levyllä, vaan näyttämöllä tai illanvietossa.

"Bien que l'amour... Airs sérieux et à boire", säv. Michel Lambert, Francois Couperin, Joseph Chabanceau de la Barre, Marc-Antoine Charpentier ja Honoré d'Ambruys. - Les Arts Florissants/William Christie. (Harmonia Mundi, HAF 8905276)

Kuuntele Uudet levyt 16.1.2018, toimittajana Kare Eskola.