Hyppää pääsisältöön

Näyttämöllistä barokkiviihdettä

Barokin ajan Ranskassa air eli aaria tarkoitti laulua, tarkemmin sanoen lyhyttä, hyvään runoon sävellettyä laulua, joka oli sen verran kevyt ja yksinkertainen, ettei kelvannut kantaatiksi. William Christien johtama periodiyhtye Les Arts Florissants on koonnut uutuuslevylleen näitä aireja niiden kahdessa olomuodossa - hempeinä lemmenlauluina ja hauskoina juomalauluina.

Les Arts Florissants / Bien que l'amour...
Les Arts Florissants / Bien que l'amour... Uudet levyt

Vuonna 1979 perustettu Les Arts Florissants on viime vuosina keskittynyt näyttämömusiikkiin, ja myös tämä levy henkii näyttämöllisyyttä. Viisi kevytäänistä laulajaa ja viiden hengen soitinyhtye toteuttaa levylle valitut airit roolitettuna, lähes dramatisoituna lauluviihteenä. Laulajien ilmaisussa on paljon koristeellisuutta, ilmeikkyyttä ja kujeellisuutta, joka saa musiikin tuntumaan pirstaleiselta ja tuntuu teennäiseltä ilman naamiaismaskeja ja esitystilannetta.

Saattaa olla, että levy tempaisi paremmin mukaansa, jos äänitys olisi miellyttävän lisäksi myös intensiivinen. Nyt korkeat äänet on masteroitu niin tumpuiksi, että kaikki särmä puuttuu.

Parhaimmillaan levy on hitaissa karaktäärikappaleissa, kun pakonomainen toiminta rauhoittuu ja yhtye käyttää koko huikean taitonsa soinnilla ja tunnelmalla herkutteluun. Maukkaita ovat myös miesäänten huumorikappaleet, joissa käytetään ääntä varsin luovasti mutta luovutaan koristeista ja vibratosta, jolloin matalat äänet sointuvat hienosti yhteen.

Kokonaisuutena levy tavallaan onnistuu - se avaa oven barokkimusiikin kiehtovaan, viihdyttävään ja varsin tuntemattomaan lajiin. Harmi vain, että kyseinen barokkimusiikin laji ei välttämättä ole parhaimmillaan levyllä, vaan näyttämöllä tai illanvietossa.

"Bien que l'amour... Airs sérieux et à boire", säv. Michel Lambert, Francois Couperin, Joseph Chabanceau de la Barre, Marc-Antoine Charpentier ja Honoré d'Ambruys. - Les Arts Florissants/William Christie. (Harmonia Mundi, HAF 8905276)

Kuuntele Uudet levyt 16.1.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Säveltäjä Kalevi Ahon ja BIS-levy-yhtiön vuosikymmeniä kestänyt yhteinen taival jatkuu, kun tasaiseen tahtiin ilmaantuu uutta Aho-äänistöä uusina tallenteina. Noin kolmenkymmenen profiilijulkaisun ansiosta alkaa valtaosa Ahon laajan tuotannon tärkeimmistä teoksista löytyä soivina dokumentteina.

  • Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    No nyt! Musiikinhistorian sameat kerrokset kirkastuvat jälleen, kun Göteborgin sinfoniaorkesteri esittelee kapellimestari Johannes Gustavssonin johdolla kolme aiemmin äänitteillä kuulematonta teosta. Kiinnostavan kokonaisuuden säveltäjänimiä ovat Ida Moberg, Valborg Aulin sekä Elfrida Andrée. Ruotsalainen Elfrida Andrée (1841–1929) oli muun muassa säveltäjä, kapellimestari ja urkuri.

  • Trumpetti pelasti amerikansuomalaisen Allan Sihvolan hengen – Suomalaissoittajat Stalinin vainoissa

    Amerikansuomalainen muusikko vankileirien saaristossa.

    Amerikansuomalainen Allan Sihvola muutti 12-vuotiaana 1933 perheensä mukana ihanneyhteiskuntaa rakentamaan Neuvosto-Karjalaan. Toisen maailmansodan aikana hän joutui suomalaisena Tsheljabinskin vankileirille. Vähän yli 20-vuotias Sihvola laihtui luurangon laihaksi, mutta säilyi hengissä, sillä trumpetistina hänet hyväksyttiin leirin soittokuntaan. Kun Neuvostoliitto romahti 1990-luvun alussa, Sihvola ryhtyi kirjoittamaan muistelmiaan. Vei 25 vuotta ennen kuin kirja "Stalinin taivaan alle" julkaistiin.