Hyppää pääsisältöön

Oopperan ja baletin uusi pääjohtaja Gita Kadambi: "Uudet rutiinit mahdollistavat riskien ottamisen"

Gita Kadambi Puoli seitsemän studiossa
Gita Kadambi Puoli seitsemän studiossa Kuva: Puoli seitsemän Gita Kadambi

Vuoden alussa Suomen Kansallisopperan ja -baletin pääjohtajana aloittanut Gita Kadambi korostaa ohjelmiston monipuolisuuden tärkeyttä ja työntekijöiden hyvinvointia.

Gita Kadambin työ suuntaviivat määrittä realiteetit, jotka liittyvät talouteen ja annetuihin raameihin. Ooppera työpaikkana oli Kadambille entuudestaan tuttu ja siihen oli helppo sujahtaa pari viikkoa sitten.

– Täytyy sanoa, että oli mielettömän lämmin vastaanotto. Olin talossa usean vuoden ajan töissä ja edelleen on samoja, tosin uusiakin ihmisiä töissä. Toki rooli on nyt toinen.

Kadambi toimi aiemmin oopperassa musiikinjärjestäjänä.

– Aikaa on kulunut ja olen ottanut etäisyyttä. Työ oli vähän kuin tv:ssä studio-ohjaajan työ. Annoin tekniikalle esimerkiksi valaisulle varoitusiskut.

Uudessa pääjohtajan työssä on paljon omaksuttavaa. Ensiarvoisen tärkeää on vahvistaa ja jatkaa olemassaolevia sisältöjä, mutta uskaltaa ottaa myös riskejä.

Taiteellinen kunnianhimo vaatii kompromissien tekemistä

Gita pitää yllä runsasta vuoropuhelua oopperan taiteellisen johtajan Lilli Paasikiven ja hänen partnerinsa Esa-Pekka Salosen ja Baletin taiteellisen johtajan Kenneth Greven kanssa.

Esimerkiksi jos halutaan esitys, jossa käytetään paljon tuotantoresursseja, niin parina pitää olla tuotanto, joka toimii vähemmillä resursseilla.

Riskien tekeminen näkyy paitsi ohjelmiston suunnittelussa myös esimerkiksi ohjaajavalinnoissa.

Käytän lean-ajattelumallia

Jotta taiteellisen kunnianhimon voi yhdistää talouteen, vaatii se jatkuvaa toimintatapojen uudistamista ja kompromissien tekemistä.

Gita käyttää prosessien kehittämisessä Lean-ajattelumallia.

Siinä toimintaa ajatellaan asiakkaan näkökulmasta.

Kaikki ovat tervetulleita

Ooppera haluaa tavoittaa myös uutta yleisöä, kuten lapsia ja nuoria.

– Myös Kalevalanmaa on koko perheen tuotanto. Pitää olla ajassa mukana, se on meidän velvollisuus. Mutta aikajänne on pitkä, ideasta lopputuotteeksi pääseminen kestää neljäkin vuotta.

Vastuu verovarojen käytöstä

Kova kulukuri jatkuu Kadambin aikana oopperassa ja baletissa.

– Kun tehdään julkisin varoin meillä on iso vastuu siitä miten eurot käytetään.

Budjetissa pysyminen vaatii sparrausta. Pitää tietää, että missä kohtaa ja missä asioissa riskit tehdään.

Esimerkiksi loppuunmyytyyn Kalevalanmaahan päätettiin tehdä ylimääräinen esitys, koska se oli taloudellisesti kannattavaa.

Kansallisooppera haluaa näkyä kansainvälisesti

Ooppera haluaa pysyä laadukkaana, joka houkuttelee kansainvälisiä huippuja töihin. Gita muistuttaa, että se onnistuu sillä, että talossa on esimerkiksi laadukas orkesteri, kuoro, lavastus ja puvustus.

Kadambi pyrkii keskustelemaan talon noin 550:stä henkilöstä niin usean kanssa kuin mahdollista. Keskusteluaiheet vaihtelevat työn ja ohjelmiston kehittämisestä kodin kuulumisiin.

Turvallinen ja hyvä ilmapiiri auttavat johtajan mukaan pääsemään vaikeiden asioiden yli rakentavasti.

Katso Gita Kadambin koko haastattelu Puoli seitsemän -ohjelmassa:

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän